Jump to content

Hvordan lade 2 batteribanker med en lader

Stbotnen

Recommended Posts

Er relativt fersk i båtlivet og har mye god nytte av denne nettsiden. Er innom nærmest hver dag, og har lært masse. Har noen spørsmål om lading av batteriene i båten.

Har en Waeco lader, ett startbateri og en forbruksbank på 3x115A. Det kan virke som om batteriladeren kun går på forbruksbatteriene. Må jeg ha en egen lader for startbatteriet?, eller er det en måte å koble laderen til begge?.

Laderen er på 20A, er denne i grunn stor nok??

Må nok flytte klypene over. Kanskje nokon andre har noko tips der?

Eg har to ladere, en på 4A til start, og 18A til forbruk(2x115Ah)

Eller selge den du har, og bytte til en lader med egen ladeutgang for startbatteri.

20A burde være nok, men kanskje i grenseland om du har endel forbruk når du ligger med landstrøm på tur. Så som dieselvarmer+kjøleskap+belysning+ el kvern wc.

:smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Har ikke klart å følge ledningene til laderen. Den er plassert ved førerposisjonen, og ledningene går akterover i lag med "en hau" andre inni innerlineren. Men, jeg tror + ledningen går til skapet med hovedbryterne. Der er det også ett rele, som gjør at det ikke går an å starte motorene før landstrømmen er frakoblet (lurt nok). Mulig dette har noe med laderen å gjøre.

Hva med skillerele?? Går det an å bruke dette på en lader, eller er de ment for å brukes sammen med dymaoene??

Hvorfor en lader på startbatteri? Den blir ladet under motorkjøring og hvis den er i bra stand kan den stå i måneder mellom oppstart.

Startbatteriet blir aldri fulladet under motorkjøring, da det for det meste er snakk om korte turer, og veldig sjelden lenger en et par timer. For å fullade ett batteri, bør det lades i ca 8 timer iflg. "de som har greie på det" her på forumet. Det får heller aldri vedlikeholdslading.

Redigert av trikola
manuelt rettet sitatet (see edit history)

Hei igjen SeaKing38

Som elektrikker blir det litt for vagt å kunne gi noen råd. Ikke vet du hvordan det er koblet idag og ikke vet du hvor ledningen tar veien gjennom skuta. Det første du må finne ut er hvordan ting er koblet idag.

Kjenner ikke båten din men hvis opplegget er originalt fra fabrikk bør det finnes et koblingsskjema. Hvis dette er tilfelle kan du scanne det inn å legge det her på forumet. Hvis ikke må du prøve å få rede på hvor ledningene fra laderen tar veien.

Det er lett å gi råd om hvordan ting burde være men da må du vite hvilken ledning som går hvor.

Hei!

På den forrige båten hadde jeg akkurat samme batteribanken som du hadde, og en lader. På denne var det montert en kabel fra +pol startbatteri til +pol på forbruksbanken. Denne kabelen var delt med en hovedstrømsbryter, eller en nødbryter som Servicemannen kaller den. Ved normal kjøring og bruk står bryteren i posisjon av, men du skrur den over når du skal lade startbatteriet. I denne posisjonen vil da laderen lade samtlige batterier. Løsningen gir også en ekstra sikkerhet dersom enten start eller forbruksbatteriene går tomme. Løsningen er enkel og fungerte bra.

Ellers kan du jo oppgradere laderen din til en som har to utganger - en til hver batteribank.

Hei Servicemannen. Nå må vi ikke bli fordømmende over for de som ikke vet alt om strøm. Som jeg tidliger nevnte i denne tråden er det for tidlig å si om SeaKing38 har et opplegg som er riktig. Jeg har jobbet 10 år som elektrikker og det er fortsatt mye jeg ikke forstår om strøm. Og det passer ikke her i denne tråden uansett. Men Seaking38, det er ikke nødvendigvis riktig at du frykter at startbatteriet ditt ikke er 100% oppladet hver gang du skal starte din motor. Som Servicemannen nevner vil en bil starte hver gang selv om den bare kladdlades med en times kjøring i ny og ne, og dette er som regel også tilfelle for en båt. Et batteri vil motta mye strøm så fort det blir gitt anledning, men vil bruke mye tid på å motta tilstrekkelig ladning for å yte 100%. Men du sier ikke noe om at du opplever startproblemer og derfor tror jeg du uroer deg unødvendig. La batteriene få lade seg opp 100% når du har anledning, og slapp av på sjøen om du ikke opplever direkte problemer med det opplegget du har idag.

Startbatteriet blir aldri fulladet under motorkjøring, da det for det meste er snakk om korte turer, og veldig sjelden lenger en et par timer.

Men startbatteriet tappes heller ikke mer enn et par Ah under en vanlig start, så da er det ikke så mye som skal til for å få det på topp igjen! I min båt har jeg et BEP voltsensitivt rele som styrer ladingen fra dynamoen med forbruksbanken som primærbank siden det er denne som tappes mest ned. Jeg har også koplet laderen direkte til forbruksbanken, så da styrer BEP'en også ladingen fra denne. Alternativet er å kjøpe en liten lader til startbatteriet, f.eks en C-Tek 3600. Denne gir max 3,6A, og det er mer enn nok for startbatteriets del.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Alternativet er å kjøpe en liten lader til startbatteriet, f.eks en C-Tek 3600. Denne gir max 3,6A, og det er mer enn nok for startbatteriets del.

Man kan også bruke konverter med ladeegenskap og sløyfa dette relè. Der blir startbatteri alltid ladet fra forbruksbank med riktig ladekurve, spesial hvis konverter har temperatursensor på startbatteri.

Dersom "+ledningen" fra laderen går tilbake til hovedbryteren som du sier, og dette er en batterivelger med "off, 1, 2 eller Both" valg. Vil laderen lade det batteriet som er innkoblet, dersom 1 er forbruk, blir forbruk ladet og visaversa. Dersom bryteren står på Both blir begge ladet. Det samme gjelder når du går for motor, da vil motoren lade det eller de batteriene som er innkoblet. (dette betinger at ledningen fra laderen er koblet inn "etter" bryteren sammen med strømforbrukere, i båt finnes det jo mange alternative måter å gjøre en ting på :smiley:,)

Redigert av h2o (see edit history)

Hei SeaKing! Gratulerer med en fin båt, og velkommen inn i verdens nest beste hobby! Kanskje litt off topic, men har du nylig handlet deg båt?

Mix: Vi får håpe laderen til SeaKing ikke har fått syfilis :ghost:

Index: Hvor mye startbatteriet tappes kommer an på hva som er koplet til det. Dersom han har en stor truster + ankervinsj og han skal gjøre opp i sterk sidevind kan det bli endel bruk av startbatteriet. Med tanke på at det som regel sitter en slapp integrert laderegulator i dynamoen hans er det kanskje ikke så velstand allikevel. Bedre topplading av batteriet sørger jo ikke bare for at han mer sjelden vil oppleve startproblemer, men at batteriene får lengre levetid :cheers:

Joda, topplading at startbatteriet er aldri dumt det! Derfor har jeg som sagt også lagt opp til at startbatteriet blir ladet hos meg også. Men poenget er at det skjelden er mye lading som skal til, så da er det greit å velge en rimelig løsning. Hos meg holdt det med en liten omkopling, slik at BEP releet håndterer laderen i tillegg til dynamoen.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
På denne var det montert en kabel fra +pol startbatteri til +pol på forbruksbanken. Denne kabelen var delt med en hovedstrømsbryter, eller en nødbryter som Servicemannen kaller den. Ved normal kjøring og bruk står bryteren i posisjon av, men du skrur den over når du skal lade startbatteriet. I denne posisjonen vil da laderen lade samtlige batterier.

Blir vel nesten samme løsning som ved vendebryter type 1,2,1+2,off. Men da kan en styre lading til bare start også :smiley:

MEN ....startbatteriet er kanskje ikkje samme type batteri som forbruksbanken har. Korleis er det då å ha vendebryteren på "1+2" med tanke på fordeling av ladestrømmen? bør kanskje unngås?...

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Men poenget er at det skjelden er mye lading som skal til, så da er det greit å velge en rimelig løsning.

Sikkert på det og gjelder det så allminnelig?

Poenget av hele diskusjonen er det samme som det ha vært alltid,

nemlig at det dreier seg om best mulig behandling av batterier.

Det er "ikke 5 minutter siden" at vi ble enige om differensert behandling av forskjellige type batterier / forskjellig bruksmønster.

Hvorfor blir det nå plutselig tenkelig med en annen behandling?

Det du SeaKing38 skulle sjekke er

1. hva slags lading batteriene dine trenger (datablad) og

2. holder laderen din mål (datablad & måling).

Waeco er ikke mer enn et merkenavn og sier verken noe om laderen eller tekniske spesifikasjoner.

Det kan også være at den f.eks. leverer kun 13,6V.

Slik finner man forholdsvis skjelden på båt men dette hadde ikke vært første tilfelle her.

Hvis laderen har kun en uttak, men passer ellers til batteriene dine, da kan du begynne å spørre om forskjellige fordelinger.

Det kan være enten med vanlig relé, intelligente reléstyringer, manuelle fordelinger eller (forutsatt at laderen har separat sensledning) også via skillediode.

Så:

Begynn helst på "null", som er batteriene og lader, men ikke på andre siden.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Det er "ikke 5 minutter siden" at vi ble enige om differensert behandling av forskjellige type batterier / forskjellig bruksmønster.

Hvorfor blir det nå plutselig tenkelig med en annen behandling?

Var den til meg? I så fall forstod jeg den ikke helt..

Nei den gjaldt selvfølgelig ikke bare deg, index.

Saken er bare så at man ikke skulle diskutere muligheter før grunnlagene blir klare.

Grunnlaget er det han må sjekke først, deretter kan man dikutere løsninger og anbefalinger.

Sorry, jeg har bare på følelse at så mange som diskuterte lenge før ble litt trøtt nå.

Eller redde for lange gjentakelser.

Men husk: Dette slutter aldri.

Hva heter tyske ordet "Nachwuchs" på norsk?

Så komm igjen, det finnes mange som både etterfølger og har spørsmål.

Også alle de må holdes både oppdatert og i sving, på et levende forum. :smiley:

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...