ahamm Svart 20.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 Jeg hadde en Mercury Seapro 10hk, den var samme som 6 og 8hk. Lett var den om ikke annet Kvitteringen viste 13000 ny i 1993, med tank, kabler og kontroll. Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
Hansi Svart 20.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 [quote name='kaptein02' date='20.01.10 23:50' post='897467' Syns også at Mercuryen har beitre lyd Hvis en kjøper utenbordsmotor for lyden sin del er det jo greit. Selv kjøper jeg for minst mulig lyd og kvalitet. Sitér dette innlegget Link to post
ags88 Svart 20.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 Kan jo skrive litt om mitt forhold til mercury da, min far hadde en mercury i mange år helt til i 1997, problem og atter problem. Vi kjøpte da i 1997 en 25 hk yamaha 2 takter, denne motoren ble kjørt åre rundt, og veldig mye brukt fram til 2008 uten noen problemer, denne ble da byttet med en 40 hk yamaha 4 takter, veldig go motor. I 2001 kjøpte vi en liten båt og en yamaha 4 hk 2 takter, denne ble også brukt endel, gikk uten problemer fram til 2008, Våren/sommeren 2008 kjøpte jeg da denne mercury 10 hk 2 takteren og min far var mildt sakt potte sur fordi jeg hadde kjøpt mercury. Brukte vel motoren i noen timer så kom første problem: Den sluttet og tenne på den ene sylinderen, trodde det var pluggene men det var det ikke, dro da inn til byen med motoren, service og rep for 1600,- Etter noen timer med kjøring, akkurat samme problem, inn til byen igjen og service og rep for 2600,- og da fungerte motoren bra. Men etter all dette tulle med denne motoren fikk jeg ikke til og stole på den, kjøre rundt og ventet på at noe skal hende. Så jeg vet ikke om jeg er alergisk mot mercury eller om mercury er alergisk mot meg Så derfor går jeg rett tilbake til en motor jeg vet jeg kan stole på, Yamaha! MVH Andreas Sitér dette innlegget Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel Kval kjøtt e mat, og gått e d å. Link to post
Noflow Svart 21.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2010 tror nok det er mercuryen som har vært sur på deg, gjennom snart 17 år med samme mariner 10hk, har vi ikke hatt noen problemer Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 21.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2010 gjennom snart 17 år med samme mariner 10hk, har vi ikke hatt noen problemer Fremdeles utrolig nok lages det " mandags biler ", samme gjelder nok for båtmotorer også selv om det i utgangspunktet ikke skal skje. Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 21.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2010 Fremdeles utrolig nok lages det " mandags biler ", samme gjelder nok for båtmotorer også selv om det i utgangspunktet ikke skal skje. ...og med dette ville du poengtere at...? ...at Mercury lager enkelte mandagsmotorer innimellom de som er problemfrie, mens Yamaha aldri(?) lager mandagsmotorer? Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Hansi Svart 21.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2010 (redigert) at Mercury lager enkelte mandagsmotorer innimellom de som er problemfrie, mens Yamaha aldri(?) lager mandagsmotorer? Hvis du hadde lest hva jeg skrev så har jeg ikke nevnt Yamaha med et eneste ord. Det jeg skrev var båtmotorer. Redigert 21.Januar.2010 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 21.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2010 Synes 12-13 000 høres veldig mye ut - det selges jo fremdeles overliggere av 9.9 ubrukte fra samme årsmodeller på www.finn.no fra andre merker (Tohatsu) og forhandlere, samt at det finnes splitter nye til samme prisen fra de mer ukjente merkene. Og det har ligget en del Suzuki 9.9 2005-2008 modeller til omlag 10 000. Men dette kan jo endre seg nærmere våren... Av nygsjerrighet: Mercury Viking 10 som det her er snakk om: er den slik at styrekabel kobles direkte på motoren - eller trengs det her en brakett på akterspeilet? Sitér dette innlegget Link to post
kaptein02 Svart 21.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2010 Det du skriver her ags88 høres jo veldig uheldigt ut. Kjøper ikkje motor kun p.g.a lyden, den er jo bare eit pluss! Vil i grunnen sei at eg har dårligare erfaring med Yamaha en Mercury. Min 4hk Yamaha (93mod) var det bare problemer med. Betalte over 3000 ( ) i rep på den drittmotoren før eg gikk lei. Den stoppa heilt plutslig(så gikk den kanskje 5min før den stoppa igjen),var vanskelig å starte både kald og varm. Viss den i det heilte tatt starta... Har også hatt en 90 mod Yamaha 9,9. Den var EKSTREMT tungstarta og gikk dårlig. Hadde ikkje den lenge. Var bare gla for at den vart stjelt etter ca 2 mnd. Fikk igjen 5000 på forsikringa. Fikk då en Mercury 8hk av ein onkel (begyndelsen av 90 tallet?). Denne var lite plage med. Måtte skifte bensinfilter midt i sesongen. That's it. Gikk pent og fint. Deretter bestemte eg meg for å prøve Yamaha en gong til. Denne gangen en 94 mod 9,9 (med 15hk). Den var nyoverhalt og gikk fint ca 100 timer på en sesong. Den kunne være vanskelig å starte av og til. Motoren eg har no, en Mercury 25hk 1988mod, har eg ikkje hatt problem med. Har bytta litt smådelar/slitedelar (bensinslange,han/hun plugg og startsnor) Sitér dette innlegget Kæptn båtløs... Link to post
henboe Svart 21.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2010 Har en Mercury viking 10 hk 2003 mod, som jeg har fjernet plomben på. Denne går ca 50 timer pr sesong, og pr dags dato har det aldri vært noe tull med den. Jeg er ultrafornøyd med den. Mvh Henboe. Sitér dette innlegget Link to post
klang Svart 21.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2010 Kjøpte samme motor til en 12 fots musling jeg hadde. Plomba va fjerna,men klarte ikke å få den i plan. Bråkte å harket gjorde den også.. Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 21.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2010 Er ikke noen Yamaha vi snakker om her så en 7 - 8 lapper er mer enn nok. Fremdeles utrolig nok lages det " mandags biler ", samme gjelder nok for båtmotorer også selv om det i utgangspunktet ikke skal skje. Hvis du hadde lest hva jeg skrev så har jeg ikke nevnt Yamaha med et eneste ord. Det jeg skrev var båtmotorer. Ta det med ro Hansi... jeg leste hva du skrev. Du nevnte ikke verken Yamaha eller Mercury eller sammenligningen dem imellom i det innlegget ditt, men du kom imidlertid med en ganske så tydelig henvisning til ditt syn på Mercury i forhold til Yamaha i et av de tidligere innleggene dine (vist øverst her). Se de to innleggene i sammenheng... Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Helge Svart 21.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2010 Kjøpte samme motor til en 12 fots musling jeg hadde. Plomba va fjerna,men klarte ikke å få den i plan.Bråkte å harket gjorde den også.. Uten å kunne si noe om det var årsaken i ditt tilfelle klang, kan slike symptomer oppstå om de som har fjernet "plomba" (strypeplaten) ikke har passet på å gjøre en god nok jobb. En nabo av meg så nemlig ikke godt nok etter når han fjernet platen på sin Vikingmotor og der gikk ikke gjengene langt nok ned på boltene slik at muttrene bunnet på boltene i steden for å klemme fast/tett forgasseren mot blokka uten platen mellom forgasser og blokk. Motoren hans hostet og harket litt og gikk ikke optimalt. Det viste seg altså å være falsk luft (utett) mellom forgasser og motorblokk. Dette ble enkelt løst med noen tykke skiver under muttrene. Slike skiver var imidlertid ikke nødvendig ved oppjusteringen av min motor. Jeg for min del har kun hatt EN Vikingmotor og kan ikke kategorisk si at det ikke forekommer dårlige eksemplar, men kan bare føye meg på dal-z med at jeg har vært fornøyd med min Viking i 13 år. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
tkb Svart 21.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2010 Må si meg enig i at Viking 10-15 er en god motor. Den har alltid kommet godt ut i tester,med brukervennlighet og støy. Kjøpte en 2003 Mariner til min sønns pioner 11 sport i sommer,og det er en meget sprek motor,oppjustert til 15. Lettstartet og støysvak. Men Yamaha 9,9 er og meget bra. Sitér dette innlegget Link to post
ags88 Svart 21.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2010 Ble det en liten Yamaha vs Mercury debatt her nå? Mercury var jo grei den, de få dagene den gikk uten problemer...... Tror Mercury og Catepillar (34xx og 35xx ble redd bare jeg så en sånn maskin) må være noe av d værste jeg har vært borti, hehe Håper jeg fyrer opp noen nå? MVH Andreas Sitér dette innlegget Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel Kval kjøtt e mat, og gått e d å. Link to post
ahamm Svart 21.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2010 Tror Mercury og Catepillar (34xx og 35xx ble redd bare jeg så en sånn maskin) må være noe av d værste jeg har vært borti, Vet endel maskinsjefer rundt om har mareritt pga "de gule i kjellern" Men det er vel litt tyngre maskiner enn de du nevner. Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
ags88 Svart 21.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2010 ahamm: Tror det er endel maskinister som har traumer av gulinger ja...... MVH Andreas Sitér dette innlegget Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel Kval kjøtt e mat, og gått e d å. Link to post
SeaRaymond Svart 21.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2010 Derfor jobber vi ikke med gulinger Sitér dette innlegget Link to post
Mille II Svart 4.August.2014 Link til dette innlegget Svart 4.August.2014 Er det like lett å sette tilbake denne platen som fjernes mello forgasseren for å yte 15hk slik at den blir 10hk igjen. Finnes ikke dumme spørsmål bare dumme svar :-) Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 4.August.2014 Link til dette innlegget Svart 4.August.2014 jeg har også en slik som ikke har gått mange timene, kjøpte den i 2003 for å ha på jolla, men da jeg testa jolla fant jeg ut at her går det alt for fort, så gikk til byen og kjøpte en 5 hester også. så min 10 hk har stått lagra i alle disse år. men tatt i bruk i fjord sommer til en jolle/rib på 310. nå skal eg ta å måle farten med 10 hk , så fjerne plata og få 15HK og så hva det gjør på farten. vår motor har sikkert ikke 10 timers gangen enda. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.