Jump to content

Tur i Oslofjorden!


jorhei

Recommended Posts

Hei alle båtvenner!

 

Jeg og jonhei planlegger å dra på tur sammen i helga (overnattingstur). Vi har aldri før dratt ut på tur for så å finn et sted å overnatte. Vi lurer på om dere har noen gode tips/ råd til steder vi kan legge til i indre Oslofjord?

Hvor er det sannsynlig å få plass på en fredags ettermiddag?

Mer man bør passe på når man skal på overnattingstur.

Vet det kanskje er litt "pinglete" å ikke dra på overnattingstur før nå, men ønsket å teste båt og motor skikkelig først og legger først nå ut på lengre turer.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Om du kommer deg til området rundt Håøya er det mange fine steder. Mitt favorittsted er Sandspollen. Her er det brygge innerst i bukta, det er bøyer å legge seg på svai, og det er masse av plass langs med fjellet. Det er som regel mange som synes det er fint her - men jeg har aldri opplevd at det er fullt.

 

På innsiden av Håøya er det ogs¨å et par fine bukter/sund. Tvers overfor innseilinga til Sandspollen er det et sund som er hyggelig, og litt lengre nord er det en fin bukt som jeg ikke husker hva heter.

 

Ting som du bør passe på ved overnattingstur: Sjekk værmeldinga slik at turen hjem blir fin, ha med nok fendere og en god dregg. Berg kiler er også kjekt å ha om du skal ligge ved fjell.

God tur!

Link to post
Share on other sites

Enig at både Sandspollen og Dragsund er lune fine havner. Håøybukta på nord-øst-siden av øya er også fin. Ellers finner du mange fine bukter og fjellrabber å legge seg inntil nærmere Sætre. Lykken (Pinsehølet) blir tidlig opptatt på fredagene av de faste.

 

Som værmeldinga lyder tyder alt på at dere får en knall helg på fjorden. Ikke umulig at dere møter Astor (uten P) på ferden rundt Sætre, som er Astors hjemhavn. (har vimpel)

 

Mye tyder på at Astopr tøffer mot Horten denne helgen. Har ikke vært der siden før pinse.

 

God helg :sailing:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Eller så har du selvsagt Borøya, Middagsbukta, Spirebukta og Leangbukta hvor du ligger trygt på de fleste vinder. Leangbukta blir fort litt masete mht hekkbølger når jeg tenker meg om, men hvis du legger deg helt innerst i den lille bukta nedenfor det store hvite huset innerst på Konglungen, ligger du bra! Også er det kort vei til flere marinaer hvis det skulle krangle seg litt til for deg med båten!

God tur!

Link to post
Share on other sites

Hei!  Enig, Vestfjorden er fin. her er det mange steder.  Kan nevne de to buktene på Borøya, Middagsbukta og Hesthagan.  Her finner du plass på svai eller mot land.  Vil du være helt trygg for all slags vær, uansett vindstyrke kan du legge deg på innsiden av Jernholmen.  Her er det en liten vik hvor det ser ut som om det er langrunt, men når du går inntil vil du finne at det er brådypt ca 10 - 15 cm ut.  Koselig liten øy, men kanskje litt nærme E18?? Jeg har ligget der masse, og har stortrivdes.

Ellers kan jeg nevne innsiden av Torvøya i Setre, Her er en liten knaus med en liten gressplett og et  bjerketre sydøst på øya som jeg lå masse dengang jeg hadde min forrige båt (Skarpnes 30).  Nå blir det litt for grunt til å komme inntil.  Her er det nesten alltid plass.

 

Jeg vet ikke hvor du har hjemmehavn, men er det skjelden du er i Oslo, kan jo en overnatting på Aker Brygge være litt artig, kanskje kombinert med et besøk på en av de mange restaurantene.  Mannskapet pleier å sette pris på det.  Selv ligger jeg der en gang eller to i løpet av sesongen, og besøker som egel Big Horn eller Agra, med en liten runde på for eksempel Steamen eller Fridays i Klingenberg området etterpå. Admiralen har svært lite imot det.  Du kan reservere plass hos Herbern om du vil være helt sikker på å ikke bli avvist.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Har hjemmehavn innerst i Bunnefjorden på Nesset.

Tror ikke aker brygge blir aktuelt nei, blir nok noe grilling tenker jeg  :smash:

 

Takker for svar

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...