ultra1 Startet 20.Januar.2010 Del på Facebook Startet 20.Januar.2010 Hei. Har en gammel Volvo motor, som jeg vil lage til diverse autostopper på. Har fått tak i en trykkbryter som jeg skal ha på oljetrykket, slår ut på 1bar. Denne blir koblet på et rele, som igjen blir koblet på stoppmagneten. Blir selfølgelig laget til en bryter som gjør at jeg kan slå av systemet, i tilfelle feil på trykkgiver osv. Men, klarer ikkje å finne trykkbryter som jeg kan bruke på autostopp på temperatur. Hadde tenkt å ha autostoppen på kjølevannstemperaturen på 98grader. Noen som vet hvor en kan få tak i en slik trykkbryter, eventuelt justerbar? Sitér dette innlegget Link to post
ultra1 Svart 20.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Januar.2010 Hei. Har en gammel Volvo motor, som jeg vil lage til diverse autostopper på. Har fått tak i en trykkbryter som jeg skal ha på oljetrykket, slår ut på 1,2bar. Denne blir koblet på et rele, som igjen blir koblet på stoppmagneten. Blir selfølgelig laget til en bryter som gjør at jeg kan slå av systemet, i tilfelle feil på trykkgiver osv. Men, klarer ikkje å finne trykkbryter som jeg kan bruke på autostopp på temperatur. Hadde tenkt å ha autostoppen på kjølevannstemperaturen på 98grader. Noen som vet hvor en kan få tak i en slik trykkbryter, eventuelt justerbar? Om noen veit kor en kan få tak i justerbar trykkbryter til oljetrykk, hadde det også vært supert. Er litt usikker på om 1,2 bar er for høyt, med tanke på oljetrykket på varm motor/tomgang. Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 20.Januar.2010 Del på Facebook Svart 20.Januar.2010 Hei Alle biler med elektrisk kjølevifte har jo en slik føler. De små Volvo Penta hadde jo motor alarm fra gammelt av. Noe slikt kan vel brukes. Yanmar har vel og kun motor alarm. evertfall på eldre motorer. Smaapala Sitér dette innlegget Link to post
ultra1 Svart 20.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Januar.2010 Hmmm.... Takk for raskt svar:) Men, veit du når hvilken temperatur dei eletriske kjøleviftene på biler slår inn på? Er no nesten gratis å få tak i en slik fra en hugger. Men vil helst ha noe rundt 98grader, da driftstempen på motoren er 91 under vanlig belastning. Og noe temp over 100 er uaktuelt. De små Pentaene har givere, ikkje trykkbrytere. Trykkbrytere er jo enkelt, da blir det jo bare strøm inn på den, og når trykkbryteren slår inn/tempen er oppnådd, slår den inn relet som igjen slår av motoren. Med en vanlig giver blir det så mye mer komplisert.... Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 20.Januar.2010 Del på Facebook Svart 20.Januar.2010 Jeg vil på det sterkeste fraråde en løsning med autostopp på fremdriftsmotor. Da er det vel nærmest bare et tidsspørsmål før det skjer et mer eller mindre alvorlig uhell. Hvis du da ikke er 110% sikker på deg selv, og vet at du bestandig vil huske på å deaktivere autostopp i forbindelse med manøvrering / tett trafikk. Om du allikevel vil ha en slik løsning, må du selvfølgelig huske å ha en enkel "bypass" funksjon på oljetrykksbryteren. Hvis ikke får du problemer med å starte motoren. Mitt råd: Bruk heller de nevnte bryterfunksjonene til kraftig alarm, gjerne med både lyd og lys. Vi har noen slike brytere (høy vanntemp, oljetrykk, eksostemp.) Det med alarm på eksostemp er ikke dumt, forresten. Da får man et tidlig varsel om sjøvannskjølingen svikter (lenge før motoren går varm). Jeg vet ikke om våre brytere (til Westerbeke generatorer) er brukandes for deg, men du kan jo ta kontakt hvis du vil. MVH Steinar Enge Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Farco Svart 20.Januar.2010 Del på Facebook Svart 20.Januar.2010 Har du lagt ut denne tråden 2 ganger? Her er kopi av mitt svar i den andre tråden + litt til: Jeg vil på det sterkeste fraråde en løsning med autostopp på fremdriftsmotor. Da er det vel nærmest bare et tidsspørsmål før det skjer et mer eller mindre alvorlig uhell. Hvis du da ikke er 110% sikker på deg selv, og vet at du bestandig vil huske på å deaktivere autostopp i forbindelse med manøvrering / tett trafikk. Autostopp er standard på mindre generatorer, hvilket er forståelig. På større anlegg i skip derimot, er det ikke aktuelt (såvidt jeg vet), nettopp av sikkerhetgrunner. Om du allikevel vil ha en slik løsning, må du selvfølgelig huske å ha en enkel "bypass" funksjon på oljetrykksbryteren. Hvis ikke får du problemer med å starte motoren. Mitt råd: Bruk heller de nevnte bryterfunksjonene til kraftig alarm, gjerne med både lyd og lys. Vi har noen slike brytere (høy vanntemp, oljetrykk, eksostemp.) Det med alarm på eksostemp er ikke dumt, forresten. Da får man et tidlig varsel om sjøvannskjølingen svikter (lenge før motoren går varm). Jeg vet ikke om våre brytere (til Westerbeke generatorer) er brukandes for deg, men du kan jo ta kontakt hvis du vil. MVH Steinar Enge Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.