oslofjord Startet 20.Januar.2010 Link til dette innlegget Startet 20.Januar.2010 (redigert) I Oslofjorden har vi en annen båtkultur enn den som gjenspeiles i NSSR sin nasjonalbåtkåring av Oselveren. Tråden med kåring av nasjonalbåt er på BP treffer ikke nødvendigvis den særegne båtkulturen i Oslofjorden. Ber derfor om kandidater til en ny tråd med poll om hva som er selveste symbolet på det lykkelige bobåtliv i Oslofjorden. Kriterier: - godtar alle produksjonsland. - Må kunne plane eller halvplane for å nå ut til de fineste stedene i ytre Oslofjord på en helgtur. - Solseng eller mullighet for soling på dekk - Minst 4 senger ombord. - Må kunne gli inn i det båtkulturelle felleskap på en naturlig måte i Middagsbukta, Tjøme, Hankøsundet og Fredagshølet. - må finnes mer enn en håndfull av denne båtypen i oslofjorden. - Må være liten nok til å kunne fortøye i trange naturhavner og man må kunn komme i land uten lettbåt. - Ikke seil. -minner fra forrige årtusen vektlegges ikke. -båtmodellen må fortsatt være i produksjon. - ikke nødvendigvis "best i test", men heller være symbolet det gode liv på fjorden. Oslofjorden defineres som området Oslo- Strømstad- Nevlunghavn. Synspunkter mottas med takk fra alle , men for å kunne nominere bør man helst ha vært på båttur i det aktuelle området. Kom med motorbobåtnominasjoner ! kjør debatt ! Redigert 20.Januar.2010 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 20.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 Kan du ikke like godt skrive inn navnet på båten din med det samme, så slipper vi å gjette. Antar det bare er en båt som passer til alle disse føringene En båttype jeg mener har vært en av de viktigste for Oslofjorden, må være tresnekka/sørlandssnekka. Hvis vi ser båtlivet i Oslofjorden i hele forrige århudre under ett tror jeg ingen annen båt har betydd så mye for den alminnelige båtentusiasts mulighet til å realisere ferieliv som den. Men den er det jo ikke plass til i din liste.... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Vegard_F Svart 20.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 (redigert) Scand Baltic burde være en opplagt kandidat. Som forrige poster sa er det jo lite som passer i disse kriteriene. Redigert 20.Januar.2010 av Vegard_F (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nroo7 Svart 20.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 Kommentar fra moderator:Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering. Kan du ikke like godt skrive inn navnet på båten din med det samme, så slipper vi å gjette. Antar det bare er en båt som passer til alle disse føringene En båttype jeg mener har vært en av de viktigste for Oslofjorden, må være tresnekka/sørlandssnekka. Hvis vi ser båtlivet i Oslofjorden i hele forrige århudre under ett tror jeg ingen annen båt har betydd så mye for den alminnelige båtentusiasts mulighet til å realisere ferieliv som den. Men den er det jo ikke plass til i din liste.... enig Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 20.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 Kan du ikke like godt skrive inn navnet på båten din med det samme, så slipper vi å gjette. Antar det bare er en båt som passer til alle disse føringene Som selvopnevnt forman og eneste medlem i nominasjonskomiteen er jeg ikke inhabil....jeg putrer rundt i en skjærgårdsjeep...uten senger som dermed ikke er aktuell båtmodell-kandidat. Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 20.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 ....er det jo lite som passer i disse kriteriene. fotobevis på at det finnes aktuelle kandidater: Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 20.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 (redigert) Må den fortsatt være i produksjon ? Det eliminerer jo veeeldig mange flotte båter.. Flertallet av de jeg tengte på.. Redigert 20.Januar.2010 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 20.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 (redigert) Må den fortsatt være i produksjon ? Nominasjonskomiteen (jeg) gjør retrett: IKKE KRAV TIL NOMINASJON AT BÅTEN MÅ VÆRE I PRODUKSJON FORTSATT. Med andre ord godtas f.eks. eventuelle lekre planende (eller halvplanende) trebåter fra 30 tallet....hvis de for øvrig kvalifiserer med nok sengeplasser osv. Redigert 20.Januar.2010 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 20.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 Scand Baltic, Nidelv 28, Askeladden Z7 og Marex 280 Holiday er vel noen av de det finnes flest av i Oslofjorden.. Burde være med på lista ihvertfall.. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 20.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 20.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 (redigert) Takk for inkomne forslag. Inspirasjonsbilde.......hvilke båter passer best til å gli inn mellom disse båtene i Fredagshølet ?? Kanskje en av de båtmodellene som alerede er i bildet ?? Sluttstrek for nominasjon og laging av poll settes torsdag eller fredag. Som nevnt trenger ikke båten lenger være i produksjon. Redigert 20.Januar.2010 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sjøman Svart 20.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 Det kan jo bare være en båt det........Nidelv 28. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 20.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 Nidelv 28. Kan ikke annet enn å være enig i det. Selv om jeg er pinnebåtfan. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 20.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 (redigert) Et annet spørsmål er jo, hva skel man med en solskinnsbåt i Oslofjorden Har hatt båt i mange år nå, men jeg tror faktisk min neste blir lukket ! Enten mangler sola, eller så blåser det for mye.. Må vel ha med noen skyvedørs-båter på lista også ? Saga sine 315 og oppover.., Nimbus 32, Viksund 310-340, Marex Scandinavian Criuser, Bella Falcon 26.. Redigert 20.Januar.2010 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 20.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 jeg vil støtte forslaget om Scand Baltic bedre turbåt må man se lenge etter Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 20.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 Jeg vil nominere Sandøy 690DC Ikke nødvendigvis fordi den har så fine senger til 4 personer, selv om det sikkert går greit å overnatte i den. Den nomineres først og fremst fordi den er "dritlekker" samt at det er en optimal "Solskinnsmotorbåt" Med Yanmar 120Hk gjør den 25 knop.... . Har kjøpt lottokupong denne uka også... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Vegard_F Svart 20.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 Storö 34. Sitér dette innlegget Link to post
Finn Erik Svart 20.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 Storø 34 kan vel knapt nok kalles Norsk.....vi får vente til vi har kjøpt opp Sverige.. :giggle: Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 20.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 Kriterier:- godtar alle produksjonsland. Ikke krav til å være produsert i Norge Sitér dette innlegget Link to post
Finn Erik Svart 20.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 Sorry.....tok det som en selvfølge Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 20.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 Synes dette var teite kriterier. Finnes jo masse flotte snekker med både 4 soveplasser og som fint tilbakelegger distansen Oslo - Hvaler på en dag uten å være halvplanende. Om noen av disse vil hevde seg som en "Oslofjordens solskinnsmotorbåt" nr. 1 vet jeg ikke. Men i 6-7 knop og godt vær får man plenty tid til å nyte sol og varme på turen ihvertfall. Og jeg får jo også håpe at jeg glir naturlig inn i alt fra Midagsbukta til Fredagshølet eller andre høl for den sags skyld, selv om jeg putrer rundt i 6 knop og ikke etterlater annet enn en liten krusning på havet. Jeg har også tilgode å ha snakket med noen i havna i Asker som dundrer ned til Hankø for å ta en minihelg, svi av noen tusen i diesel, for så å returnere på Søndag. Men for all del hvis det er det som er kriteriene for å ha en perfekt solskinnsmotorbåt så gjerne for meg. Begynner dette ærverdige forum å slippe opp for samtaleemner nå i det mørke kalde været?. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 20.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 Stor solseng?? Ikke mange som matcher denne: Her kan 2 personer ligge og breie seg uten å ligge i veien for hverandre. 1 dobbel køye i forkabin, og 1 dobbel i akterkabin. Resten av båten sees her: (eller trykk på linken under signaturen min. ) Sitér dette innlegget Link to post
Per Harald Svart 20.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 Jeg er livredd for å nominere båten vår, da tråden kan spore helt av. Den nominerte er: Ja det var Bavariaen ja. 37 Sport. Den skulle så vidt jeg ser tilfredsstille alle kriterier og er herved nominert. Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php? Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis. D5LA I boks. Link to post
:båt1 Svart 20.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 syntes det er elendig at ikke snekker kan få være med!!! har man nå begjynt med så store klasse skiller på sjøen!!?? Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 21.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2010 Siden vi har tysk feinsmecher så må vi ha engelsk så klart Fairline Targa 39 Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.