Jump to content

Nominasjon til oslofjordens solskinnsmotorbobåt.

oslofjord

Recommended Posts

I Oslofjorden har vi en annen båtkultur enn den som gjenspeiles i NSSR sin nasjonalbåtkåring av Oselveren. Tråden med kåring av nasjonalbåt er på BP treffer ikke nødvendigvis den særegne båtkulturen i Oslofjorden.

Ber derfor om kandidater til en ny tråd med poll om hva som er selveste symbolet på det lykkelige bobåtliv i Oslofjorden.

Kriterier:

- godtar alle produksjonsland.

- Må kunne plane eller halvplane for å nå ut til de fineste stedene i ytre Oslofjord på en helgtur.

- Solseng eller mullighet for soling på dekk

- Minst 4 senger ombord.

- Må kunne gli inn i det båtkulturelle felleskap på en naturlig måte i Middagsbukta, Tjøme, Hankøsundet og Fredagshølet.

- må finnes mer enn en håndfull av denne båtypen i oslofjorden.

- Må være liten nok til å kunne fortøye i trange naturhavner og man må kunn komme i land uten lettbåt.

- Ikke seil.

-minner fra forrige årtusen vektlegges ikke.

-båtmodellen må fortsatt være i produksjon.

- ikke nødvendigvis "best i test", men heller være symbolet det gode liv på fjorden.

Oslofjorden defineres som området Oslo- Strømstad- Nevlunghavn.

Synspunkter mottas med takk fra alle , men for å kunne nominere bør man helst ha vært på båttur i det aktuelle området.

Kom med motorbobåtnominasjoner ! kjør debatt !

Redigert av salt (see edit history)

Kan du ikke like godt skrive inn navnet på båten din med det samme, så slipper vi å gjette. Antar det bare er en båt som passer til alle disse føringene :lol:

En båttype jeg mener har vært en av de viktigste for Oslofjorden, må være tresnekka/sørlandssnekka. Hvis vi ser båtlivet i Oslofjorden i hele forrige århudre under ett tror jeg ingen annen båt har betydd så mye for den alminnelige båtentusiasts mulighet til å realisere ferieliv som den.

Men den er det jo ikke plass til i din liste.... :wink:

Kommentar fra moderator:
Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering.
Kan du ikke like godt skrive inn navnet på båten din med det samme, så slipper vi å gjette. Antar det bare er en båt som passer til alle disse føringene :lol:

En båttype jeg mener har vært en av de viktigste for Oslofjorden, må være tresnekka/sørlandssnekka. Hvis vi ser båtlivet i Oslofjorden i hele forrige århudre under ett tror jeg ingen annen båt har betydd så mye for den alminnelige båtentusiasts mulighet til å realisere ferieliv som den.

Men den er det jo ikke plass til i din liste.... :wink:

enig

Som selvopnevnt forman og eneste medlem i nominasjonskomiteen er jeg ikke inhabil....jeg putrer rundt i en skjærgårdsjeep...uten senger som dermed ikke er aktuell båtmodell-kandidat.

Må den fortsatt være i produksjon ?

Nominasjonskomiteen (jeg) gjør retrett: IKKE KRAV TIL NOMINASJON AT BÅTEN MÅ VÆRE I PRODUKSJON FORTSATT.

Med andre ord godtas f.eks. eventuelle lekre planende (eller halvplanende) trebåter fra 30 tallet....hvis de for øvrig kvalifiserer med nok sengeplasser osv.

Takk for inkomne forslag.

Inspirasjonsbilde.......hvilke båter passer best til å gli inn mellom disse båtene i Fredagshølet ?? Kanskje en av de båtmodellene som alerede er i bildet ??

Sluttstrek for nominasjon og laging av poll settes torsdag eller fredag.

Som nevnt trenger ikke båten lenger være i produksjon.

Fredagsholet.JPG

Et annet spørsmål er jo, hva skel man med en solskinnsbåt i Oslofjorden :lol: Har hatt båt i mange år nå, men jeg tror faktisk min neste blir lukket ! Enten mangler sola, eller så blåser det for mye.. Må vel ha med noen skyvedørs-båter på lista også ? Saga sine 315 og oppover.., Nimbus 32, Viksund 310-340, Marex Scandinavian Criuser, Bella Falcon 26..

Redigert av Worry II (see edit history)

Jeg vil nominere Sandøy 690DC

Ikke nødvendigvis fordi den har så fine senger til 4 personer, selv om det sikkert går greit å overnatte i den.

Den nomineres først og fremst fordi den er "dritlekker" samt at det er en optimal "Solskinnsmotorbåt"

Med Yanmar 120Hk gjør den 25 knop.... :cool:

.

Bakfra.jpg

Har kjøpt lottokupong denne uka også...

Synes dette var teite kriterier.

Finnes jo masse flotte snekker med både 4 soveplasser og som fint tilbakelegger distansen Oslo - Hvaler på en dag uten å være halvplanende. Om noen av disse vil hevde seg som en "Oslofjordens solskinnsmotorbåt" nr. 1 vet jeg ikke. Men i 6-7 knop og godt vær får man plenty tid til å nyte sol og varme på turen ihvertfall. Og jeg får jo også håpe at jeg glir naturlig inn i alt fra Midagsbukta til Fredagshølet eller andre høl for den sags skyld, selv om jeg putrer rundt i 6 knop og ikke etterlater annet enn en liten krusning på havet. Jeg har også tilgode å ha snakket med noen i havna i Asker som dundrer ned til Hankø for å ta en minihelg, svi av noen tusen i diesel, for så å returnere på Søndag. Men for all del hvis det er det som er kriteriene for å ha en perfekt solskinnsmotorbåt så gjerne for meg.

Begynner dette ærverdige forum å slippe opp for samtaleemner nå i det mørke kalde været?.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...