Jump to content

Kan man kjøpe håndholdt VHF fra utlandet?

Volcom

Recommended Posts

Jada, det går fint. Som privatperson kan du fritt importere slikt utstyr som du vil. Har du behov for å kjøpe en godkjent radio, må du kjøpe den i Europa. Sjekk med Telenor, Maritim Radio på forhånd, evt. med Post- og Teletilsynet. Har du en stasjonær radio i ditt konsesjonsdokument og ikke føler så sterkt behov for at din bærbare blir innført i dette dokumentet, kan du godt kjøpe den fra USA. Hvis du finner en radio du synes virker fristende, kan du jo søke litt her på disse sidene evt. andre tester. Enkelte europeiske forhandlere tilbyr koding av L1, L2 of L3-kanaler mot en liten avgift.

Eivind

Ok..takker for svar

Den skal bare brukes som backup-VHF i båten.

Her er specsen på den jeg tenkte på:

Built-in 50groups of CTCSS and 104 groups of DCS

- LCD&keypad backlit display ,blue digital keyboard

- Standby time:120hours

- Scan function,keypad lock

- Rainproof

- Hi/Lo power select(1W-5W)

- Programming method:computer/manual

- Charger LED indicator(red-charging;green-fully chaged)

- Signal strength indicator

- Key sound

- Battery indicator

- Semi-duplex operation

- Reverse Frequency

- Adjustable squelch

Model No.

FD-150A

General

Frequency Band

VHF

Frequency Range

136 - 174 MHz

Channel Capacity

99

Operating Voltage

6V DC ± 15%

Antenna Impedance

50ohms

Channel Spacing

25KHz

Working Temperature

-30°C ~ +60°C

Frequency Stability

± 2.5ppm

Size (without antenna)

56(W) x 106(L) x 32mm(D)

Weight (with battery)

About 250g

Battery

1,300mAh(Ni-Mh)

Compatible with American Military Standard

(MIL-STD-810C/D/E)

Transmitter (EIA-RS 316B Standard)

RF Power Output

4W/5W

Modulation Type

F3E

Modulation Distortion

<5% (300 - 3,000Hz)

Maximum Frequency Deviation

<5KHz (1,000KHz when 100%)

FM Noise

<= -45dB

Receiver

Sensitivity (12Db SINAD)

0.16μV

Selectivity

55dB

Adjacent Channel Selectivity

>= 70dB

Noise Respond

>= 60dB

Communication Range

3 - 5km (downtown), 6 - 20km (in the open area)

FM Noise

45dB / 40dB

Modulation Type

16KOF3E

Audio Power Output

500mW when distortion less than 10%

Audio Distortion

<5%

Operating Bandwidth

± 7KHz

Standby Current

<10mA

Det er mange Kinesiske radioer på markedet,dei fleste faktisk ganske bra , men det er en hake med dei fleste som ikke

er CE godkjent,dei kan sende på alle frekvenser i mellom 136-174 MHZ og da skal man være forsiktig for å ikke komme i

konflikt med ambulanse/politi/brannvesen/amk/taxi osv som ligger i det nevnte frekvensområdet.

Det en bør gjøre er å få tak i frekvenslisten over maritime kanaler og programere radioen KUN for disse kanalene og ikke

noen andre frekvenser,så burde dette gå bra. :yesnod:

Redigert av Jonnyrude (see edit history)

Hvis du skal bruke den som backup for båtens stasjonære radio vil jeg sterkt anbefale at du vurderer et anerkjent fabrikat, f.eks. Standard Horizon, Icom eller lignende. Noen av disse sender med 6 Watt og det synes jeg du burde vurdere. Rekkevidden er jo et problem med bærbare radioer. Jeg forstår at typegodkjennelse ikke er så viktig for deg, men en anerkjent modell synes jeg er viktig. Tollvesenet bryr seg forøvrig ikke med hva du velger. Med anerkjente modeller kan du stort sett velge mellom amerikansk, canadisk eller internasjonalt kanaloppsett (dog uten L1, L2 og L3).

Eivind

Såvidt jeg kan se av informasjonen på den siden det linkes til er dette ikke en maritim VHF i det hele tatt. Det ser ut for å være en som tilbys på amatørradiomarkedet.

Du vil få problemer med å få den til å virke tilfredsstillende på de maritime kanalene; bl.a. når det gjelder oppsettet med simplex/duplex-kanaler. Den avgir f.eks. pipetoner for åpning av repeatere og den kan i det hele lage mye krøll både for deg og andre som er avhengige av det maritime VHF-båndet.

Min anbefaling er derfor meget enkel: Glem den, og legg heller på noen hundrelapper og kjøp deg en maritim VHF av anerkjent merke. Dermed slipper du å kaste bort penger på noe som kanskje bare gir ergrelse og frustrasjon i retur :headbang::headbang::headbang:

Lykke til!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Såvidt jeg kan se av informasjonen på den siden det linkes til er dette ikke en maritim VHF i det hele tatt. Det ser ut for å være en som tilbys på amatørradiomarkedet.

Du vil få problemer med å få den til å virke tilfredsstillende på de maritime kanalene; bl.a. når det gjelder oppsettet med simplex/duplex-kanaler. Den avgir f.eks. pipetoner for åpning av repeatere og den kan i det hele lage mye krøll både for deg og andre som er avhengige av det maritime VHF-båndet.

Min anbefaling er derfor meget enkel: Glem den, og legg heller på noen hundrelapper og kjøp deg en maritim VHF av anerkjent merke. Dermed slipper du å kaste bort penger på noe som kanskje bare gir ergrelse og frustrasjon i retur :headbang::headbang::headbang:

Lykke til!

Ok...bra poeng!

Takker for alle innspill, da går jeg for en i det norske markedet;)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...