Volcom Startet 20.Januar.2010 Link til dette innlegget Startet 20.Januar.2010 Hei Kan jeg kjøpe håndholdt radio fra utlandet mht. sendere på radioen, eller er det samme overalt i verden? Tenkte å kjøpe pga halv pris i utlandet. noen innspill? Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 20.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 Det er ikke noe problem du får deg bare en importlisens fra Post og teledirektoratet dernest en typegodkjenning på radioen og så er det bare og bestille. Untat fra disse reglene er Radioamatører som fritt kan importere radioutstyr til eget bruk. Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 20.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 Jada, det går fint. Som privatperson kan du fritt importere slikt utstyr som du vil. Har du behov for å kjøpe en godkjent radio, må du kjøpe den i Europa. Sjekk med Telenor, Maritim Radio på forhånd, evt. med Post- og Teletilsynet. Har du en stasjonær radio i ditt konsesjonsdokument og ikke føler så sterkt behov for at din bærbare blir innført i dette dokumentet, kan du godt kjøpe den fra USA. Hvis du finner en radio du synes virker fristende, kan du jo søke litt her på disse sidene evt. andre tester. Enkelte europeiske forhandlere tilbyr koding av L1, L2 of L3-kanaler mot en liten avgift. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 20.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 Man får vel et problem om man kjøper en radio i USA som ikke er CE godkjent, den kan vel bli stoppet i tollen... Viktig også at man påser at VHF`n fra USA har samme frekvens oppsett vi bruker her Sitér dette innlegget Link to post
Volcom Svart 20.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 Ok..takker for svar Den skal bare brukes som backup-VHF i båten. Her er specsen på den jeg tenkte på: Built-in 50groups of CTCSS and 104 groups of DCS - LCD&keypad backlit display ,blue digital keyboard - Standby time:120hours - Scan function,keypad lock - Rainproof - Hi/Lo power select(1W-5W) - Programming method:computer/manual - Charger LED indicator(red-charging;green-fully chaged) - Signal strength indicator - Key sound - Battery indicator - Semi-duplex operation - Reverse Frequency - Adjustable squelch Model No. FD-150A General Frequency Band VHF Frequency Range 136 - 174 MHz Channel Capacity 99 Operating Voltage 6V DC ± 15% Antenna Impedance 50ohms Channel Spacing 25KHz Working Temperature -30°C ~ +60°C Frequency Stability ± 2.5ppm Size (without antenna) 56(W) x 106(L) x 32mm(D) Weight (with battery) About 250g Battery 1,300mAh(Ni-Mh) Compatible with American Military Standard (MIL-STD-810C/D/E) Transmitter (EIA-RS 316B Standard) RF Power Output 4W/5W Modulation Type F3E Modulation Distortion <5% (300 - 3,000Hz) Maximum Frequency Deviation <5KHz (1,000KHz when 100%) FM Noise <= -45dB Receiver Sensitivity (12Db SINAD) 0.16μV Selectivity 55dB Adjacent Channel Selectivity >= 70dB Noise Respond >= 60dB Communication Range 3 - 5km (downtown), 6 - 20km (in the open area) FM Noise 45dB / 40dB Modulation Type 16KOF3E Audio Power Output 500mW when distortion less than 10% Audio Distortion <5% Operating Bandwidth ± 7KHz Standby Current <10mA Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 20.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 Har du en link til den radioen? Sitér dette innlegget Link to post
Volcom Svart 20.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 http://megahertz-radio.com/2008/12/23/feid...d-vhfuhf-radio/ Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 20.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 (redigert) Det er mange Kinesiske radioer på markedet,dei fleste faktisk ganske bra , men det er en hake med dei fleste som ikke er CE godkjent,dei kan sende på alle frekvenser i mellom 136-174 MHZ og da skal man være forsiktig for å ikke komme i konflikt med ambulanse/politi/brannvesen/amk/taxi osv som ligger i det nevnte frekvensområdet. Det en bør gjøre er å få tak i frekvenslisten over maritime kanaler og programere radioen KUN for disse kanalene og ikke noen andre frekvenser,så burde dette gå bra. Redigert 20.Januar.2010 av Jonnyrude (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 20.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 Hvis du skal bruke den som backup for båtens stasjonære radio vil jeg sterkt anbefale at du vurderer et anerkjent fabrikat, f.eks. Standard Horizon, Icom eller lignende. Noen av disse sender med 6 Watt og det synes jeg du burde vurdere. Rekkevidden er jo et problem med bærbare radioer. Jeg forstår at typegodkjennelse ikke er så viktig for deg, men en anerkjent modell synes jeg er viktig. Tollvesenet bryr seg forøvrig ikke med hva du velger. Med anerkjente modeller kan du stort sett velge mellom amerikansk, canadisk eller internasjonalt kanaloppsett (dog uten L1, L2 og L3). Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Vanisian Svart 20.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 Vil foreslå att du kontakter Post og Teletilsynet i Lillesand så får du informasjon om gjeldende regler. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 20.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 http://megahertz-radio.com/2008/12/23/feid...d-vhfuhf-radio/ Såvidt jeg kan se av informasjonen på den siden det linkes til er dette ikke en maritim VHF i det hele tatt. Det ser ut for å være en som tilbys på amatørradiomarkedet. Du vil få problemer med å få den til å virke tilfredsstillende på de maritime kanalene; bl.a. når det gjelder oppsettet med simplex/duplex-kanaler. Den avgir f.eks. pipetoner for åpning av repeatere og den kan i det hele lage mye krøll både for deg og andre som er avhengige av det maritime VHF-båndet. Min anbefaling er derfor meget enkel: Glem den, og legg heller på noen hundrelapper og kjøp deg en maritim VHF av anerkjent merke. Dermed slipper du å kaste bort penger på noe som kanskje bare gir ergrelse og frustrasjon i retur Lykke til! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Volcom Svart 20.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 Såvidt jeg kan se av informasjonen på den siden det linkes til er dette ikke en maritim VHF i det hele tatt. Det ser ut for å være en som tilbys på amatørradiomarkedet. Du vil få problemer med å få den til å virke tilfredsstillende på de maritime kanalene; bl.a. når det gjelder oppsettet med simplex/duplex-kanaler. Den avgir f.eks. pipetoner for åpning av repeatere og den kan i det hele lage mye krøll både for deg og andre som er avhengige av det maritime VHF-båndet. Min anbefaling er derfor meget enkel: Glem den, og legg heller på noen hundrelapper og kjøp deg en maritim VHF av anerkjent merke. Dermed slipper du å kaste bort penger på noe som kanskje bare gir ergrelse og frustrasjon i retur Lykke til! Ok...bra poeng! Takker for alle innspill, da går jeg for en i det norske markedet;) Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 20.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2010 Eller i fra England. Ble ca halv pris for den håndholdte Icom VHFen jeg kjøpte fra JGTech. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 21.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2010 da går jeg for en i det norske markedet;) Synes jeg høres fornuftig ut. Kan jo være greit å få svar på radioen den dagen en eventuelt trenger det. Alt for mange er dessverre for opptatt av pris og bryr seg mindre om kvaliteten på produktet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.