bliss X Startet 28.Juli.2004 Del på Facebook Startet 28.Juli.2004 Hvordan bør jeg best gå fram for å dorge makrell i indre oslofjord? Begynner å bli lei av torsk, og vil gjerne ha makrell. Er det spesielle steder makrellen går eller er det helt tilfeldig hvor den havner? Hva er den beste dorgefarten? Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 28.Juli.2004 Del på Facebook Svart 28.Juli.2004 Spiser du makrell som er tatt i Oslofjorden...... Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
bliss X Svart 28.Juli.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2004 Ja Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 28.Juli.2004 Del på Facebook Svart 28.Juli.2004 Ja Dette var spøk fra min side - her oppe i midtnorge så tar vi makrellen vanligvis på stang/sluk/stingsild. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
unknownuser Svart 28.Juli.2004 Del på Facebook Svart 28.Juli.2004 Spiser du makrell som er tatt i Oslofjorden...... I DETTE innlegget, særlig svar nr 4 og tildels nr 5 handler om noe som kan være interessant her... mvh harBayliner Sitér dette innlegget Link to post
unknownuser Svart 28.Juli.2004 Del på Facebook Svart 28.Juli.2004 Dette var spøk fra min side. Mye spøk på deg idag, John_Kr.... mvh harBayliner Sitér dette innlegget Link to post
Plomma I Svart 29.Juli.2004 Del på Facebook Svart 29.Juli.2004 Ikke no problem å spise makrell som er tatt i indre oslofjord dener jo i beveglse så den tar ikke gift i seg. Makrellen går på de fleste dyp men nærmer den seg land går den vel opp mot overflaten eller hvis den jager sild da koker det gjerne rundt i sjøen, men den går også dypere men rundt 7 til 10 favner hvis det er mye maneter går den gjerne dypere. Har gjerne fått dem på 7 til 10 favners dyp ved og dorge men når den biter stopper jeg gjerne og ligger og "harper" altså slipper dorgesnøret ned og er stimen der merker du når den biter på, da har jeg blysøkke i enden av dorga. noen har blysøkka først på dorga men da kan en ikke harpe. Var dette forståelig Sitér dette innlegget hilsen Plomma I, roynils@online.no Link to post
Arvid_A Svart 29.Juli.2004 Del på Facebook Svart 29.Juli.2004 Her finner du mye informasjon om å fiske "på sett" etter makrellen. Dette er et alternativ til dorg og harpe. http://maritimstart.com/fiskepaasett.shtml Sitér dette innlegget Link to post
puteunderarmen Svart 29.Juli.2004 Del på Facebook Svart 29.Juli.2004 Gjør som jeg, Dorg etter ørret, da får du masse makrell Først i vår fikk jeg bare horngjell, men nå er det bare makrell å få! Sitér dette innlegget Link to post
Blanco Svart 29.Juli.2004 Del på Facebook Svart 29.Juli.2004 bruk harpesnøre med tyttebær. Det er unødvendig med agn på tyttebærene som beskrevet hos Maritimstart. Når makrellen og piren biter, har du ikke tid til å agne. Den biter på alle krokene uansett. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
Amorosa Svart 29.Juli.2004 Del på Facebook Svart 29.Juli.2004 Gjør som jeg, Dorg etter ørret, da får du masse makrell Først i vår fikk jeg bare horngjell, men nå er det bare makrell å få! Når du får horngjel, da er makrellen like bak. Godt tegn. Horngjel skal også være en ypperlig matfisk, sier de som jobber i gourmet verden. Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 29.Juli.2004 Del på Facebook Svart 29.Juli.2004 Horngjel skal også være en ypperlig matfisk, sier de som jobber i gourmet verden. Etter manges mening den aller beste suppefisken. Sitér dette innlegget Link to post
puteunderarmen Svart 29.Juli.2004 Del på Facebook Svart 29.Juli.2004 har ikke turt å prøve den horngjellen, men må smake før sesongen er over. må vel bli bra å grille den i folie bare får å få en liten smak. klemme på med litt sitron og litt lauk og krydder! Makrellen er i alle fall helt grei! Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 30.Juli.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2004 Tar opp denne igjen. Ingen som har erfaring med å dorge makrell i indre oslofjord? Har fått makrell et par ganger, men da har makrellen kommet til meg og ikke omvendt. Sitér dette innlegget Link to post
mami Svart 30.Juli.2004 Del på Facebook Svart 30.Juli.2004 Tar opp denne igjen. Ingen som har erfaring med å dorge makrell i indre oslofjord? Har fått makrell et par ganger, men da har makrellen kommet til meg og ikke omvendt. Hei igjen og takk for sist i Risør, du var den eneste vi så med Båtplassen vimpel på turen fra Asker til Klokkerøya (Arendal) og retur.Vi dorger ofte utenfor Konglungen, Bjerkøya og Vollen. Utstyret er Paravan (søkke) med 2 makrellblinker med dobble kroker på hver side av båten, festet på stenger/pinner. Fordelen med paravan er at den går ut og opp når fisken biter på, slik vi har festet den (hvis fisken ikke er for stor). Det sies at makrellen går inn på østsiden og ut på vestsiden av fjorden. Siste uken har vi ikke fått noe så kanskje vi må vente på høstmakrellen som kommer ca midt i august. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 30.Juli.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2004 Hei mami og takk for sist. Har hørt mye positivt om pavaran, så jeg må nok få tak i en. Det er altså rundt midten av august makrellen pleier å dukke opp. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 31.Juli.2004 Del på Facebook Svart 31.Juli.2004 Ingen erfaring fra indre Oslofjord. Men øst av Tjøme beit den som gal i går.Snodig fisk makrellen.I går beit den bare på vestlig kurs,da vi tusla mot øst så var havet svart.Merkelige greier. Og den var nok sulten for den beit også på sluken for sjø ørret. 160 stykker på et par timer. Utstyret som ble brukt var av enkleste sorten,blysøkke og blanke kroker og ikke no agn på. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.