Jump to content

Montere/forlenge genoaskinne på Hanse 370e 2006 mod

teamfryd

Recommended Posts

Hei alle.

Har kjøpt en genoa 106%, og skal i den forbindelse forlenge genoaskinnene forover med 90 cm. Har akkurat prøvd å demontere innerliner for å komme til på undersiden. Noe som viste seg å være umulig uten å skade denne. (Hanse har brukt lim der de ikke kom til med skrujern.) Om jeg hadde fått den av så er jeg sterkt i tvil om jeg hadde nådd desse boltene uansett.

Men har tenkt endel på dette nå og tatt i betraktning at båtene blir solgt med genoaskinne som ekstrautstyr, da regner jeg med at mange har ettermontert dette, og lengre bak er det jo enda verre å komme til fra innsiden. Altså lurer jeg på om det er støpt inn en aluminium eller stålplate i dekket her som det går ann å gjenge seg inn i fra utsiden? Det kan jo ikke være meningen at dette skal være så vanskelig.

Hvis det er noen som har erfaringer på dette er jeg evig taknemmelig for oppskriften.

MVH

Tom

Her er jeg :smiley: SunFlyer og Fryd. Var det du som var med på Klasen i fjor høst, her nede hos oss på Stord? Jeg seilte 350en... Vel, nok om det...

Det er forsterkninger, men bare på området som er forhøyet... Fant bare heller dårlige bilder, men på min så kunne en forlengt genaoskinnen til ca i fremkant av vinduet, du kan ikke se så godt her, men det er forsterkninger helt frem til i forkant av vinduet. Dog er det ikke noe poeng å ha genoaskinna noe lengre frem enn hos meg med en 106%, da fremste naturlige skjøtepunktet jo kommer noen cm bak vantene. Litt rart at de har lagt skinna lengre bak på 370en...

Jeg har i lengre tid forsøkt å få tak i alu.forsterkningsplan til 350en, uten hell. Men vet at det finnes. Jeg har også hørt at 370en har aluforsterkninger i overbygget slik at du lett kunne montert nye genoaskinner på hyttetaket med bedre skjøtevinkel og bedre høyde som resultat... (nøyaktig som på bildet til SunFlyer)

MEN, da får du en utfordring med skjøte, samtidig kan en jo innvende at får du uansett. På min er det iallefall en utfordring med skjøte slik det er på genaoskinna også fordi det kommer i konflikt med vantene, samtidig sliter jeg med at det legger seg nedpå sprayhooden, vurderer enten en ekstra vogn helt bak på genaoskinna evt å sette på et styrehjul ved vinsjen. I sistnevnte tilfeller må jeg gjennom innerlineren i akterkabinene og det er jo litt kiipt, det blir mitt i synsfeltet... Det er ikke noe annet valg hos meg ialllefall enn å borre opp montere de gjennomgående boltene og sette inn en inspeksjonsluke etterpå... Velger nok derfor et hjul helt akter på skinna, men det blir ikke så bra... Perfekt vinkel på skjøte får jeg ikke uten dette styrehjulet.

genoaskinne_1.jpg

genoaskinne_2.jpg

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Hallo. Sun Flyer. Flott bilde, fin båt.

Joda det skal være mulig å montere på hyttetaket på Hanse, men jeg vil ha den på dekk og heller bruke innhal på skjøtet. Dette gir mye større justeringsmuligheter.

Håper Bjoris dukker opp i denne lenken ja. Har har en 350 , men det er sikkert på samme måte hos han.

MVH

Tom

Der var han jo.

Redigert av teamfryd (see edit history)

Hallo Bjoris.

Joda, det var meg på klasen i fjord. Flott dag på fjorden det. Men vil vel heller si oppe hos dere på Stord. He he. Karmøyseilforening.

Som jeg skrev i forige innlegg er planen å bruke innhal på dette seilet. Det har vi testet med et provisorisk opplegg og det fungerte som en drømm. Har montert ei løkke på hyttetaket til dette nå. Det gikk helt fint med gjennomgående bolter. Har og montert "folding paddaye" på baugen. Der er det alu. plate under så den har jeg gjenget ned.

Skjøteskinna stopper veldig langt bak på 370 ja. men denne opphøyningen fortsetter til ca 10- 15 cm forbi vantene. Du sier at dette feltet er forsterket. Mener du da forsterket med alu. eller bare at det er tykkere støpt?

På 370 er det en fotblokk som leder skjøtet opp mot vinsjen. Denne monteres så langt ute mot rekka at det kanskje hadde vært en løsning for deg. Med tanke på at du slipper synlige muttre i innredningen. Jeg vet jo ikke hvordan det er på 350, men desse er ikke synlige på 37o men det går ann å nå desse alikevel med handa i en nesten umulig vinkel opp langs skutesiden.( vanskelig forklare og jeg har ikke bilder).

Mvh Tom

Takk for den Junke.

Leser i innleggene nedenfor dette på "My Hanse" og ser at dette er for 2008 eller 2009 modellen. Det er noen forskjeller fra min båt også. Blant annet så viser ikke tegningen forsterkning i baugen. For genoaskinner på hyttetak og for ekstra vinsj i cokpit. Min båt har forsterkninger på desse plassene. Men det er jo tydelig at det er aluforsterkninger for genoaskinne og da er det det på min også. Bare et spørsmål om hvor langt frem desse går. Det må jeg sjekke tegningen opp mot båten for å finne ut, da vantene ikke er teint inn på teiningen.

Der fikk du svar på tiltale bjoris du som har vært på jakt etter disse tegningene. Utrolig bra forum dette.

Takk igjen junke

MVH

Tom

Joda. Kan jo bore men tenkte eg skulle prøve en lenke her først. Utrolig hvor mye kompetanse det er samlet her og det har gitt meg mange gode tips og råd både i denne og andre lenker.

Har en sånn som finner stendere inne i veggen, men er litt i tvil om den vil fungere på glasfiberarmert epoxy. Uten at jeg vet dette. Det er verdt et forsøk. Takk igjen.

Flott, disse tegningene har jeg vært på jakt etter en stund og snakket både med Espen og Kenneth hos hhv Nelson og Fjord uten at noen kunne skaffe dem... Vel, jeg er også overrasket over at det ikke er forsterkninger i hele det opphøyde området fremfor genaoskinnen på min båt, men der ser en. Viktig å sjekke først... Men skal en tro tegningen på 370en bør det gå greit. Ville likevel forstøkt med en syltynn borr først. Hvis du er som meg som ikke har peiling på å lage gjenger så ville jeg satt bort jobben til noen som kan det, de bruker ikke lang tid på en slik montering, men forstod du hadde gjort div ting før..:) Lykke til... Håper vi sees på regattabane i år også, stiller du i Seilmakeren? Tips, holder på å jobbe med en baneregatta ifbm Stordfest, det kan bli moro:) Noe helt annet enn det vi vanligvis gjør med disse båtene våre... Det er snakk om 25.6:)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Hei igjen Bjoris.

Joda, lage gjenger skal gå greit. Og ja vi er påmeldt til seilmakeren. og gleder oss. Er liksom høydepunktet det. Og 25.6 passer fint med schedule`n min så du skal ikkje sjå vekk fra at vi treffes der og. Prøver å få med oss de fleste regattaene som er rundt om og i nærheten. Og stord er jo nermeste i nord. Prøver å få med vindjammaren og i år foresten.

MVH

Tom

Veldig bra, vi seilte helt elendig i Seilmakeren i fjor, men hadde det veldig gøy. Vi ble sist av de fullførende, men så var det vel bare 51 av over 100 som fullførte så ingen ting å si på utholdenheten... I Korsfjorden ringte regattakomiteen og lurte på om det var ok om de startet premieutdeelingen, men vi rakk nå den likevel... vi var vel i mål ca kl. 1500 fredag ettermiddag 15 min etter en Hanse 320, gud så det irriterte oss... Men den Vitoen er ikke lett å slå. Vi seilte på sekundet likt med den på Windjammer i fjor og det ble jo håpløst når den har 1,14 og vi 1,22 i LYS, men vi kom da i mål med gennakeren på siden skikkelig revna... Det var derfor jeg seilte uten gennaker i Klasen, hadde ikke fått den fiksa... Var ute å lufta den for første gang etter Windjammer i dag og jammen var det ikke en revne i den som Seilmaker Iversen ikke hadde sett... kjedlig, men mulig den er så liten at jeg kan ta den med tape, bare jeg får tak i rett farge...

Vel, håper vi ser dere den 25.6, da er det jo et yrende liv på Stord etterpå. Vi har for bare få minutter siden bestemt at vi skal gjennomføre dette og gir derfor StordFest beskjed om at vi tar utfordringen og arrangerer baneseilas, 25.6 kl. 0930. Det blir høyst sannsynlig etter gundermetoden, førstemann i mål vinner for at det skal være publikumsvennlig...

Hei. Nei dette er nok ikkje meg. Men ikkje langt fra, har seilnr 12245 og denne har 12239. he he. Men, flotte bilder.

Vi var med i seilmakeren 2009 med lånt båt. en Sun Odesey 35. lys 1.13. Vi lå ganske ok ann i klassen halveis syntes vi, men vi nådde aldri mål etter å ha møtt veggen i karmsundet. Regnet litt feil når det gjalt strømmen. Lang historie. Denne gangen skal vi sjekke grundig opp strømforhold før seilasen. Og med en betydelig raskere båt og muligheten til å gå på havet uten protester fra eier. :smiley: Satser vi på å nå grilfesten etter seilasen og. Og aplaudere vinnerene.

Me sjåast på fjorden.

Redigert av teamfryd (see edit history)

:wink: Hallo, ser det er veldig mange meninger her, Bjoris er jo inne ser jeg. Jeg har ganske så mye erfaring med Hanse og det er på din båt instøpte alu forsterkninger i ytterkant av hyttetaket. Helt framme og ca en meter akterover. Her vil jeg definitivt velge å montere en fokkeskinne for å bruke en 105-109% fokk. Du vil bli forbauset over hva det gjør på høyden din. Når det gjelder å forlenge genoaskinnen så er dette mere tvilsomt. Forsterkningen til denne skinnen ligger bare ca 20 cm fram fra der den er festet i dag. Barberhal på fokkeskjøtet er også en bra løsning, det brukes bl.a. på den nye First 35 som kun seiles med en 3`er. Jeg ville gjort begge deler. (og kast orginalfokken, eller bruk den som tak på terassen, den er helt verdiløs på en regatta.)

Lykke til

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...