Jump to content

Mercury tower of power prosjekt

spirit185

Recommended Posts

Har snakka med forrige eier, han sier at ingen av sylinderne er borret på denne. de er alle std.

Videre sier han at han det er nye lager på den veiva som satt i den gamle blokka, så det ser ut som jeg stort sett har det jeg trenger.

Du har paknings settet ??, ifra hvor ?? ( Mercury settet har pakninger til bensinpumpe, Sierra har IKKE ).

Det er mercury sitt. Men det er dog til den 115hk motoren så er vell ikka alt jeg kan bruke.

så jeg tror det jeg trenger her er nye ringer og impeller. jeg tenker at det skulle holde å få bytta foringen på nr 6 og hone opp alle sammen med nye ringer. lagrene rensker jeg av den 1974 mod veiva. nye simringer. stempler bruker jeg om igjen, de ser bra ut. jeg har jo 10 av de.

Så da ser delelista slik ut foreløpig:

Nye simmringer

Nye stempelringer til alle.

Ny sylinderforing + honing av alle 6

nytt øvre og nedre bærelager

noen pakninger

kansje man får se dette synet bak seg i sommer:

En hissig liten jævel det der :D

Bare send meg en privat post så ordner vi detaljene på handelen.

Det er mercury sitt. Men det er dog til den 115hk motoren så er vell ikka alt jeg kan bruke.

Er antagelig et "all for one" paknings kit, passer alt ( rekke seksere ) ifra 1973 > 1988, 90 > 155 hk ...

Så da ser delelista slik ut foreløpig:

Nye simmringer

Nye stempelringer til alle.

Ny sylinderforing + honing av alle 6

nytt øvre og nedre bærelager

noen pakninger

Du slipper ganske billig unna da, er vel antagelig ikke verdt å bestille ifra over dammen for så lite

Bare send meg en privat post så ordner vi detaljene på handelen.

Greit det, håper det blir litt mildere ute i morgen så jeg kan ta med veiva ut igjen å rengjøre den litt.. er -28 her nå...

OBS, siden du skal bruke opp igjen de gamle lagrene... pass på å IKKE bland nåler, hold hvert lager for seg selv !!!

Arne Kjetil

Er antagelig et "all for one" paknings kit, passer alt ( rekke seksere ) ifra 1973 > 1988, 90 > 155 hk ...

det er jo bra. Hva koster de ringene i norge? om man bestiller fra utland må man vell ut med 50$ i frakt og 24% i moms... når man bestiller for 2500kr blir det til 3300 levert... det skal holde hardt for at det er verdt det.. har du anbefalinger på norske deleleverandører?

OBS, siden du skal bruke opp igjen de gamle lagrene... pass på å IKKE bland nåler, hold hvert lager for seg selv !!!

Det er notert. de lagrene er ikke mange timene gamle.

er -28 her nå...

jeg bor i finnmark og her er bare -15 eller noe :lol:

Slik ser det ut her oppe nå:

31012010271.jpg

Da er dagen kommet for å oppdatere fremdrift, veiv er på tur i posten, stempelringer tetteringer og lagre er bestilt, og blokka går snart også i posten ned til Cylmo i trondheim for å få bytta en sylinderforing og honing av alle sylindre

Cylmo hadde trivelige priser:

Utboring, tilpasning av blokk, montering/borring/honing av ny foring: 2640kr

Sylinderforing med porter: 967kr

Maskinhoning per sylinder: 125kr

Da er det bare å vente på at jeg har alt på plass så er det klart for montering :smash:

Når har jeg tatt sikte på å gjøre alt rett og enkelt for å få en driftssikker motor, om jeg får skiten igang kan jeg heller trimme den en gang jeg føler for det.

Har nokk enda mye å lære om to taktere før jeg kan nokk til å trimme de på ordentlig vis. Ikke vits å gjøre lærekurven unødvendig bratt heller :diving:

• 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Prosjektet blir oppdatert så snart jeg får tid... har brukt hele våren til å pusse opp båten, det kommer snart tråd om totalrenovering av daycruiser med bilder.

tror jeg skal vente til neste sommer med å montere den rekkesekseren, ble så knapp tid nå så skal komplettere den etter sesongen :) båten skal være på vannet den 16 mai, det er siste deadline :flag:

• 8 måneder senere...

Da var det dags å oppdatere innlegget. prosjektet havnet litt på vent etter at jeg foretok en komplett opppussing av båten den skal stå på, dette kommer i egen tråd men jeg legger ut en smakebit her før det kommer flere bilder av siste sluttspurt på motor prosjektet.

Nå er veiva målt og polert på verksted, og blokka borret, byttet foring på og honet så den er som ny.

ting begynner å bli klar for montering nå, setter den jobben med spesialverktøy vekk til verksted denne gangen, så om noen uker skal jeg forhåpentligvis ha en fungerende powerhead i mitt eie etter veldig mye frem og tilbake.

litt fint å få kommmet litt videre her så jeg får et prosjekt til på lista over fullførte prosjekter.

vinteren gikk med til å pusse opp båten, jeg kjøpte denne gamle rønna her:

legg merke til den håpløse plasseringen av seteryggen bak i midten... hva har de egentlig tenkt på her? det måtte skrus om.

f%C3%B8r1.jpg

f%C3%B8r2.jpg

og reiv ut alt av morkent trevirke i den og peisa den i sammen, reiv setan ned til glassfibern, bygde de opp på ny og fikk en meget flink seilmaker til å sy trekk til de. det ser slik ut nå:

mer at dører og dørlister enda er mangelvare, nådde rett og slett ikke de etter å ha saget sund hele båten innvendig å rebygd den... skal få det gjort før sjøsetting i år. tenker kansje aluminiumslister og tykke plexiglassdører.

ferdig1.jpg

ferdig2.jpg

ferdig3.jpg

skal oppdatere med med den motoren så snart æ får samla opp no o ringa å no sånt dill æ treng for å montere den.

Har noen shimssett til de her motoran btw? de fabrikere det på verkstedet om ingen har, men hadde vært kult om nån hadde øvre og nedre sett liggende.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...