spirit185 Startet 21.Januar.2010 Del på Facebook Startet 21.Januar.2010 (redigert) hei folkens. jeg har to mercuryer rekkeseksere som har sjært seg og håper noen med relevant erfaring kan svare på om de tingene jeg tenker på er mulig. Jeg fikk kartlagt en del for en stund siden, og har tatt frem igjenn prosjektet. jeg vil lage motor at dette på en eller annen måte. jeg har 2 komplette tower of power rekkeseksere og er intressert i en ny blokk om det ikke lar seg gjøre å fixe den jeg har. her er bilder av skaden i sylinder #1: ringen har vrengt seg over og laget hirosjima i sylinderen, årsak ukjent. Her er skade nummer 2, sprekk imellom eksosavløpene. Dårlig kjøling? Det jeg tenker om den siste skaden er at den har vært der en stund mens motoren var i drift. er det mulig å sveise i godset så man får sammen disse? og hvor mye bæring er det strengt tatt i den tynne veggen? og har noen erfaring med å bytte sylinderforing på disse her? Redigert 21.Januar.2010 av spirit185 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 22.Januar.2010 Del på Facebook Svart 22.Januar.2010 bilder av skaden i sylinder #1: ringen har vrengt seg over og laget hirosjima i sylinderen, årsak ukjent. #1 er den første som går ved for dårlig kjøling ( øverste sylinder ).... om det er direkte det som er årsaken her ??, kan ihvertfall ha vært starten på problemet . Impelleren bør byttes hvert andre år på disse motorene, siden motorene ikke har noen termostat som kan styre temperaturen har de heller ikke så mye ekstra å gå på ( slitasje på impeller )... Design messig lever disse motorene litt på kanten , men riktig vedlikehold og fornuftig bruk holder de fint. Her er skade nummer 2, sprekk imellom eksosavløpene. Dårlig kjøling? Standard skade, ikke så mye å bry seg med, de fleste motorene har/får denne sprekken. og har noen erfaring med å bytte sylinderforing på disse her? Har ingen erfaring med å bytte sylinderforinger på disse motorene, men VET de er å få tak i ( Advaced Sleeve i LA har de i sortimentet ) Men før du går så drastisk til verks.... ta og rens opp sylinder skikkelig, aluminiums rester som er smurt utover sylinderveggen kan vaskes bort med syre ( IKKE få noe på selve blokka), kan også bruke avløpsåper ( den flytende du får hos en god rørlegger ), denne smøres på aluminiumen... etter litt tid vil du se at den etses bort ( selve sylinderen blir ikke skadet ) . Grunnen til at en bør bruke noen kjemikalier for å fjerne aluminiumen er at den VIL tette igjen stenene i en sylinderhon eller lignende verktøy . Når det er gjort bør du få sylinderen målt ( se etter, diameter/urundet og koniskhet ). STD boring er 2.875" ( 73,025 mm ) , disse motorene kan bores 0.015" ( 73,406 mm ) og 0.030" (73,787 mm ) over..... Så hvis ripene blir borte ved å borre .015" eller .030" over er det bedre en å sette inn ny sylinderforing .... Stemplene du bør kan bruke er ... Mercury, Sierra, og ProMarine, disse holder en god kvalitet og er tilpasset motoren. IKKE bruk stempler ifra Wiseco, disse er IKKE å anbefalt å bruke i en rekke sekser ( oppfører seg anderledes enn OEM stemplene, er ikke kompatible med OEM ringer ( leveres som STD , .020" og .040" ? ) Pass på å kjøp riktige stempler... er flere typer til disse motorene .... noe passer dog til flere .... Regner med at du skal ha 3 rings "high dome" stempler uten "power port" ?? kan dog bruke med "power port" også ... Hva slags motor er det ?? 115hk ifra FØR 1983 ? eller 90 hk ifra etter 1983 ? Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
spirit185 Svart 23.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Januar.2010 Du har et poeng droll, du er jo en insititusjon i deg selv når det kommer til disse motorene... :) ingenting hadde vært med tiltalende enn å borre opp denne her, men portene er banket sund: og videre: du kan også se at den har fått litt for mye skraping til at borring er mulig: ellers er det en 84 90hk så det skal vell være highdome stempler uten powerport om ikke jeg tar feil. jeg har tilgang på utstyr til å bytte den foringen, men har du anelse hva prisen på sylinderforing til denne karen er sånn ca? Sitér dette innlegget Link to post
spirit185 Svart 23.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Januar.2010 jeg undersøkte med det firmaet, og etter en kjapp titt i prislista ser jeg at jeg får ny foring for 700kr. æ har sendt de en mail og spurt om de kan sende over hit. Om de gjør det skal jeg bare be de hive den i posten så er jeg i business Har du no erfaring med de gutta der? Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 23.Januar.2010 Del på Facebook Svart 23.Januar.2010 (redigert) ingenting hadde vært med tiltalende enn å borre opp denne her, men portene er banket sund: Så ikke bra ut nei .... MEN det finnes muligens et annen løsning, dog det krever litt jobb ... Dette er en 1972 140hk blokk som jeg har liggende... se nøye på portene, og da spesielt høyden på portene ... Kunne du fjernet skaden ved å å frese portene litt høyere ?? har ikke det nøyaktige målet i hodet nå men tror det er nesten helt i kant med aluminiumen .... kunne dette i kombinasjon med borring rense opp skaden ?? Du må også gjøre dette på alle sylinderne + åpne litt på eksos siden ... Ulempen er 20+ hk og litt høyere bensinforbruk... må også enten bytte forgassere eller ihvertfall endre hoved dyser ... en 84 90hk så det skal vell være highdome stempler uten powerport om ikke jeg tar feil. Du kan egentilg bruke alle typene stempler i denne blokka, bør bare være med samme høyde på "kammen" på ALLE ( og helst samme type ringer ). Å bruke et power port stempel i ei blokk UTEN power port skader heller ikke, kan faktisk være en fordel pga "litt" bedre smurning. jeg har tilgang på utstyr til å bytte den foringen, Da har du tilgang på utstyr for å bore blokka også ? jeg undersøkte med det firmaet, og etter en kjapp titt i prislista ser jeg at jeg får ny foring for 700kr. æ har sendt de en mail og spurt om de kan sende over hit. Om de gjør det skal jeg bare be de hive den i posten så er jeg i business Har bestilt et par spesial foringer ifra dem, handlet med en Jeff Zaugg ... ordnet detaljen via epost men tok betalings infoen over telefon ( med Laurie ?... ) De sendte foringene via UPS så det tok ikke mange dagene ... Trengte foringer til denne Kryss pinnene på stemplene hadde løsnet og hadde slitt seg ca 3 mm inn i sylinderveggene.... Måtte dog ordne selve portene selv .... P.S kan muligens skaffe stempler ( + pakninger/lagre ) relativ billig... Arne Kjetil Redigert 23.Januar.2010 av Droll (see edit history) Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Droll Svart 23.Januar.2010 Del på Facebook Svart 23.Januar.2010 Ifra en 1972 Mercury 140 hk ( 150 hk motoren var nesten helt lik...hadde i tillegg en power port innfrest i sylinderen ) Et nærbilde av portene....ikke helt den beste kvaliteten men .... Eventuelt noe slikt... men er antagelig ALT for ekstremt for en bruks motor... er ifra en 180 hk ( ca 180hk , vet ikke eksakt ) racing motor ( Mercury TII, se signatur ... ) Begge typer porting går egentilig ganske høyt... den midtre porten på TII motoren er en avart av power portinga brukt på standard motorene, er også et helt spesielt deksel som leder bensin/luft blandinga inn den porten .... Arne kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
spirit185 Svart 23.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Januar.2010 Hehe jeg liker tankegangen din på det port prosjektet, men en så aggressiv porting skal ikke jeg bevege meg ut på, det kan ikke bli bra :) jeg tenker bygge en original motor. jeg tenkte å varme opp motoren å sjokkfryse foringen for å få den ut og samme affære for å få den nye. evt ta de små ujevnheter som måtte ha oppstått. blir kansje litt garasje patent men det er jo halve morroa hva tok de i frakt på leveransen? Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 23.Januar.2010 Del på Facebook Svart 23.Januar.2010 Hehe jeg liker tankegangen din på det port prosjektet, men en så aggressiv porting skal ikke jeg bevege meg ut på, det kan ikke bli bra :) Det øverste bildet er av en original Merc1400 ( 1972 140hk ), jeg bruke denne portinga på en tilsvarende 90hk motor som jeg kom over for en billig penge ( var vann skadet, rust på veiv og råder, men blokka var bra... ), ble en sterk og fin motor det ( fikk 150 hk forgassere også ) jeg tenker bygge en original motor. Er et annet medlem her på forumet som fikk lage et fint klistre merke... Ifra denne posten jeg tenkte å varme opp motoren å sjokkfryse foringen for å få den ut og samme affære for å få den nye. evt ta de små ujevnheter som måtte ha oppstått. blir kansje litt garasje patent men det er jo halve morroa Kjøle med hva ?? .. tror ikke det er den beste fremgangsmåten ... Den mere korrekte måten måtte være å bore ut den gamle foringa, og da bore ut hullet til litt UNDER diameteren på den nye foringa... Så varme opp hele blokka i en ovn til xxx grader, la den ligge i oven over litt tid så den ER gjennom varm... Sett så den nye foringa på et litt kald sted, fryser eller annen ekstrem kjøling er IKKE å anbefale da du kan får rim på foringa ( smelter og renner ned i blokka, vann leder varme godt og du står der med foringa halvveis nedi... blir bare rot ) Med ei TØRR og litt kald foring + ei godt oppvarmet blokk skulle det gå greit.... men OBS du har kun noen få sekunder før foringa sitter Etter at foringa er på plass må den bores opp til korrekt diameter ( 2.875" FERDIG honet ) ... Tror foringene på disse motorene er satt inn under støpingen av blokka, foringa kan da derfor sitte litt skakt uten at det har noe og si ( blir jo maskinert etterpå ), så uten å maskinere ut den gamle foringa KAN den nye foringa bli sittende like skakt ... og den har kanskje ikke nok "kjøtt" til at den kan maskineres rett , kan også bli litt krøll med portene hvis du velger en ferdig portet foring . hva tok de i frakt på leveransen? Husker ikke helt men siden det var via UPS var det sikkert i nærheten av $80.- > $90.- ... kan være de kan sende via USPS da kan du slippe unna med rundt $40.- ... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Bernt Svart 23.Januar.2010 Del på Facebook Svart 23.Januar.2010 På yamaha bloker varmer vi opp til 200 c i en stekovn og slår blokka i benken , da står foringene igjen på benkeplata . Men omc motorer så var foringa støpt fast i blokka. Før så var det en som het Birger Knutsn på Norstrand uten for oslo som monterte foringer i Mercury motorer , med hann har desverre gåt bort . Det er vel det samme hvor du kjøper foring , spyle portene lager du etter på uansett , alle bil motor verksteder skaffer foringer! Bernt Sitér dette innlegget Link to post
spirit185 Svart 24.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Januar.2010 Det øverste bildet er av en original Merc1400 ( 1972 140hk ), jeg bruke denne portinga på en tilsvarende 90hk motor som jeg kom over for en billig penge ( var vann skadet, rust på veiv og råder, men blokka var bra... ), ble en sterk og fin motor det ( fikk 150 hk forgassere også ) Hva gjør du med eksosen? blir ikke det et veldig knutepunkt med så mye effekt i omløp? Jeg må si du vet jo det som e verdt å vite om mercury og 2 taktera generelt, hvordan har du lært det? Custom, because stock sucks hehe man kan vell ikke annet enn å si seg enig. Jeg er imponert over jobben han gjorde på den båten, men ble han ferdig med den? er trist at en så bra tråd slutter uten bilder av det ferdige verket:) om du mener å borre er eneste løsning for å bytte den foringen er det vell bare å overlate det det til verksted gutta... Sitér dette innlegget Link to post
spirit185 Svart 27.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Januar.2010 Da begynner ting å flaske seg, jeg har funnet tak i folk som har utstyr til å borre blokka. Men jeg undres på om veiva kan reddes, her er bilder: Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 28.Januar.2010 Del på Facebook Svart 28.Januar.2010 Men jeg undres på om veiva kan reddes, her er bilder: Rengjør skikkelig først, er det sprayet på noe olje her ?? Små merker i lagerflatene kan fjernes med 320 slipe lerret ... En grunnregel er at hvis du kan kjenne sår/hakk med neglen er veive vrak... men såfremt skaden IKKE går over hele bredden KAN veiva muligens brukes ( betinger at skaden havner ca midt på nåle lagret og ikke på enden av nåla )... Hvis det er den minste kjangs for at skaden KAN hindre nåle lagret å rotere... har du antagelig veivhavari etter få minutter . Ta å demonter reed blokkene også... sjekk hvordan labyrinten ser ut ( sporene inne i hullet rundt veiva ), er det skarpe fine kanter eller er det tydelige bevis på at det har vært kontakt med veiva ( redd blokkene fungerer som extra "bære lagre" på høyere turtall ... skade her betyr slitte bære lagre på veiva... ) Øvre og nedre kule lagre... hvordan er de ?? Koyo/SKF/? 5206 ( Øvre bærelager L6 ) Koyo/SKF/? 6206 ( nedre bærelager L6 ) Er standard lager som kan skaffes hos de fleste lager hus. P.S har antagelig veiv liggende bud mottas ... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
spirit185 Svart 29.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Januar.2010 ja det er et tynt lag med bevaringsolje på her, jeg skal ta veivene under lupen i dag å se hva jeg finner ut. jeg tror kansje det kan være av interesse å kjøpe den veiva hos deg, begge veivene mine har fått en del juling, kunne vert greit med ei veiv som jeg vet er i orden... men jeg har ikke tenkt å koste på den motoren så mye. hvordan høres en tusenlapp ut? Sitér dette innlegget Link to post
spirit185 Svart 29.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Januar.2010 nu skal det sies at om æ får den her i orden har æ en hel motor til overs minus veiv med det gamle tenningssystemet. det e nån små riper i sylinder #3, men æ trur det skal gå fint å borre den og oversize med 0.30". Den blokka e sånn sett i mye bedre stand, men æ har litt lyst på det nye tenningssystemet :) Det kan ikke være at du kan ha interesse i nokka anna til de her motoran? Æ bryr mæ ikke om penga og prisa på de delan æ har, e mest bare intressert til å få en motor i orden til en overkommelig penge. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 29.Januar.2010 Del på Facebook Svart 29.Januar.2010 jeg tror kansje det kan være av interesse å kjøpe den veiva hos deg, Skal ta meg en tur ut i bua i morgen... har en 2 > 3 brukanes veiver liggende Den blokka e sånn sett i mye bedre stand, men æ har litt lyst på det nye tenningssystemet :) Det kan ikke være at du kan ha interesse i nokka anna til de her motoran? Kanskje det, har lett litt i det stille etter ei blokk til et prosjekt ( teste ut noen ideer ).... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
spirit185 Svart 30.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Januar.2010 du får se hva du trenger å gi besjed så klarer vi nokk gjøre en handel :) men det er er en skavank til på blokka: Jeg har ikke et bra bilde av sylinder #3, bare et som er tatt etter at jeg sprayet bevaringsolje på så det er umulig å se ripene. Skal se om ikke jeg får tatt noen flere bilder av blokka i løpet av morgendagen. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 31.Januar.2010 Del på Facebook Svart 31.Januar.2010 (redigert) Har funnet frem ei veiv som ser ut til å være i god stand ( skal ordne bilder senere.. kamera trenger lading )... Alle bære lagre sitter fremdeles på... de midtre trenger antagelig litt rengjøring ( lagrings støv.. ), vil anbefale å bytte øvre/nedre kule lagre ( vil antagelig fungere men... ) Er IKKE noen reed ventiler/blokker på denne veiva ( flyttes over ifra den gamle ? ) du får se hva du trenger å gi besjed så klarer vi nokk gjøre en handel :) Tja.. blokk, fordeler ?? , må tenke litt... hva slags gir hus er det på denne motoren ?? ( rett eller bakovervent finne under ? ) Har du noen ca årgang på blokka ?? ( regner med 1973 > 1979 ... sort blokk ? ) Arne Kjetil Redigert 31.Januar.2010 av Droll (see edit history) Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
spirit185 Svart 31.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Januar.2010 Alle bære lagre sitter fremdeles på... de midtre trenger antagelig litt rengjøring ( lagrings støv.. ), vil anbefale å bytte øvre/nedre kule lagre ( vil antagelig fungere men... )Er IKKE noen reed ventiler/blokker på denne veiva ( flyttes over ifra den gamle ? ) Det er ingen problem, jeg plukker alt fra veiva som var i 90hken. øvre og nedre lager bytter jeg uansett. Tja.. blokk, fordeler ?? , må tenke litt... hva slags gir hus er det på denne motoren ?? ( rett eller bakovervent finne under ? ) Dette er en 79 modell så vidt jeg vet. Mannen som har eid den er fast kunde hos erling ravn og har behandlet motoren pent. Fordeler: Styreboks: Girhus(overfladiske skader i lakk, girhus er i god stand og går lett i gir): Blokk sylinder #3: Fant litt overflaterust i sylinder #1 etter at jeg har slurvet med oljen. tror det går vekk ved en lett honing: er litt usikker på hva som har sjedd på nederste sylinder, er noe misfarging og de har skrapet av noen avleiringer av noe slag, port og foring er ikke berørt og motoren har vært i operasjon etter dette: Stempelet som forårsaket havariet i sylinder nr#3, kansje du kan si litt om hva som har sjedd: Motoren ble stoppet manuelt når den sto på tomgang å gikk når han hørte den begynte å gå ujevnt og ble ikke startet etter det. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 31.Januar.2010 Del på Facebook Svart 31.Januar.2010 Jeg har alltid likt rekkesekserne til Mercury. Har planer om å skaffe meg en Fjordling 18,evt 17 iløpet av våren-sommeren,og en slik motor er "rett" på disse. Men dem hadde sine svakheter,og hva skal til for å få dem til og vare? Årig impellerbytte har jeg fått med meg,andre ting? Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 31.Januar.2010 Del på Facebook Svart 31.Januar.2010 Har funnet frem ei veiv som ser ut til å være i god stand ( skal ordne bilder senere.. kamera trenger lading )... Må rengjøres bittelitt men ser helt grei ut Viser nr 1, 2, 3 Viser nr 4, 5, 6 Det er ingen problem, jeg plukker alt fra veiva som var i 90hken. øvre og nedre lager bytter jeg uansett. Når det gjelder reed blokkene er det greiest å bruke de som hører til blokka.. De 2 senter lagrene på veiva tror jeg er helt greie ( kan eventuelt bare bytte rullene ), men må sjekkes og renses + smøres godt før montering . Se tidligere post for lager numre på kule lagrene, er antagelig billigere hos en lagerforhandler en hos Mercury... Dette er en 79 modell så vidt jeg vet. Mannen som har eid den er fast kunde hos erling ravn og har behandlet motoren pent. Siste modellen med fordeler da, ADI tennings systemet kom ca midt i 79 .. Ifra en Mariner motor ?? ( farven på plata med switchboxen ) er litt usikker på hva som har sjedd på nederste sylinder, er noe misfarging og de har skrapet av noen avleiringer av noe slag, port og foring er ikke berørt og motoren har vært i operasjon etter dette: Noe forurensing av noe slag ??, defekt plugg som har skapt en ufullstendig forbrenning ?? er alle sylindere STD ? Stempelet som forårsaket havariet i sylinder nr#3, kansje du kan si litt om hva som har sjedd:Motoren ble stoppet manuelt når den sto på tomgang å gikk når han hørte den begynte å gå ujevnt og ble ikke startet etter det. Detonation .... Årsak... For mye fortenning, fortidlig i turtalls området . For stor propell til båten ( klarte ikke å oppnå MAX WOT ) For tungt lastet båt ( klarte ikke å oppnå MAX WOT ) Generelt, motoren har jobbet for tungt ... På disse motorene ( og de fleste andre utenbords ) justerer gass pådraget først tenninga, så hvis en er uheldig kan en få MAX fortenning på ALT for lavt turtall... grunnen til at det er #3 som går først.... er den sylinderen som går mest magert ( #4 fores av samme forgasser men får litt mere bensin pga gravitasjonen ) ... første som skjer er at "øyenbrynet" på stempel toppen begynner å smelte .. De 2 midtre sylinderne går også litt varmere ( er i senter på motoren ) . Kunne tenkt meg blokk og tennings system , har en nabo som er på utkikk etter et girhus... men da det litt nyere med den bakover vendte finna under... Men dem hadde sine svakheter,og hva skal til for å få dem til og vare? Årig impellerbytte har jeg fått med meg,andre ting? Normalt godt vedlikehold Holde girhuset nedsenket i vann ( IKKE hoppe på stor bølger ), da det ikke er noe termostat som kan holde igjen kjølevannet får motoren kraftige varme/kulde sjokk når en holder på slik . Bruke fersk bensin med god TCW-3 godkjent olje . Ikke mere fortenning en 20 grader . Gjerne justert litt fetere ( liker bensin ), kan i noen tilfeller også bytte hoved dysene til et nummer større . På noen motorer bør dysa på toppen av forgasserne bores opp eller fjernes ( er der for å spare litt bensin, men gir da motoren magrere blanding i midtre turtalls register ) Riktig propell til riktig bruk !!!, en skal ALLTID kunne oppnå motorens MAX anbefalte WOT turtall ( hvis ikke... se litt opp på denne side... ) . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
spirit185 Svart 31.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Januar.2010 Viser nr 1, 2, 3 om du går god for at veiva er innenfor spec er alt i orden, tror du den trenger balansering? høres det fornuftig ut å bytte den veiva mot blokk og fordeler? da er jo alle fornøyd Ifra en Mariner motor ?? ( farven på plata med switchboxen ) vell jeg fikk ikke tak i han forrige eieren for å spørre om alle er std og hva historien bak den switchboxen er, men du kan være sikker på at det har fungert. Jeg skal prøve å få tak i han i morgen igjen, ellers må jeg vell få målt sylinderne innvenig for å gi deg eksakte data. Jeg fant ut av bytting av den foringen forresten. jeg sender blokka til Cylmo i trondheim å får de til å bytte foringa, de tar den nette sum av 2600 kr ferdig honet De gutta i USA skulle ha 1000 for ei foring ferdig levert. Se tidligere post for lager numre på kule lagrene, er antagelig billigere hos en lagerforhandler en hos Mercury... skal etterforske i morgen. har ikke boats.net bra priser på sånt? Kansje du kan gi meg noen innspill på hva jeg burde bytte på denne når jeg har den i biter. regner med det blir lager og tetninger for et par tusen også. hva er ikke inkludert i pakningssettet til denne? det har jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 31.Januar.2010 Del på Facebook Svart 31.Januar.2010 om du går god for at veiva er innenfor spec er alt i orden, tror du den trenger balansering? Hadde brukt veiva jeg ... balansering ? skader ikke, MEN tror ikke det er noen vits, er mere å hente på stempler og råder ( lik vekt på alle like deler ) høres det fornuftig ut å bytte den veiva mot blokk og fordeler? da er jo alle fornøyd Tja, hvorfor ikke ellers må jeg vell få målt sylinderne innvenig for å gi deg eksakte data. Takker for det, tar eventuell rengjøring selv. Hvordan ser blokka ut ellers ?? tenker på gjenger og eventuelle salt avleiringer i kjøle kanalene . Kansje du kan gi meg noen innspill på hva jeg burde bytte på denne når jeg har den i biter.regner med det blir lager og tetninger for et par tusen også. hva er ikke inkludert i pakningssettet til denne? det har jeg. HVA trenger du, har et par kontakter "over there" som muligens kan gi gode priser... Du har paknings settet ??, ifra hvor ?? ( Mercury settet har pakninger til bensinpumpe, Sierra har IKKE ). Hadde byttet: Rådelagre ( kun nålene ) Bære lager, ihvertfall øvre/nedre + eventuelt nålene/rullene i de 2 på midten . Alle 3 simmringen på veiva ( er ikke med i paknings sett ) Overhalings sett til forgassere ?? kommer litt an på tilstanden her .. Ny plugger Nye lager til NYE stempler ( X-pinne ) NYE ringer på ALLE stempler NY impeller . Sjekk også om "plast rørene" sitter på plass ( det lille hulle under innsugs portene på 5 av sylinderne ), skal vøre et lite plast rør der som redusere diameteren på hullet litt ... kan muligens erstattes av en bit av røret som pleier å være med sammen med CRC-565 og lignende . Vanskelig å få god tomgang uten denne "restrictoren" ( Mercury # 66517 RESTRICTION, CRANKCASE BLEED ) Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
spirit185 Svart 31.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Januar.2010 det man kan si om den er vell at det ikke er noen nevneverdige saltavleiringer, alle skruer var lett å få av, ingen nevneverdig koksing i eksosen, det virker som den har fått bra kjøling hele veien, ingenting er deformert av varme. eksosdekslet gikk også veldig lett av. Ingen knekte skruer på demonteringen, trengte ikke bruke varme engang. Dette er en helt annen historie enn den jeg setter i stand med det nye tenningssystemet, der satt alt fast, du ser jo bildene fra eksosen tidligere i posten, mye knekte skruer og mye banning, knekte verktøyet til å ta ut de knekte skruene med... sabla liv Det virker som motoren ikke har fått ordentlig kjøling over lang tid. Var å fant serienummeret på motorene: 1979?: 948-5162 1984?: 971-7328 skal tenke litt å finne ut hva jeg trenger og skal se om jeg får tak i et mikrometer i morgen. når alt kommer til alt blir det kansje motor av dette Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 31.Januar.2010 Del på Facebook Svart 31.Januar.2010 det man kan si om den er vell at det ikke er noen nevneverdige saltavleiringer, alle skruer var lett å få av, ingen nevneverdig koksing i eksosen, det virker som den har fått bra kjøling hele veien, ingenting er deformert av varme. eksosdekslet gikk også veldig lett av. Ingen knekte skruer på demonteringen, trengte ikke bruke varme engang. Pleier å gro fast godt på saltvanns motorer, så det var positivt ... Var å fant serienummeret på motorene:1979?: 948-5162 1984?: 971-7328 Er ikke serienummeret , er bare støpe nummeret ( intern nr i brukt hos Mercury ) 1979 115hk skulle være 5168574 > 5600966 1984 115hk skulle være 6440183 > 6630170 Serie nummeret skulle stå på ei plate eller blankt felt nære toppen på innsugs siden . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
spirit185 Svart 31.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Januar.2010 (redigert) beklager, her er rette nr: 1974: 3762291 1981: 5777865 om jeg har forstått tabellene rett. Redigert 31.Januar.2010 av spirit185 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.