hombor Startet 22.Januar.2010 Del på Facebook Startet 22.Januar.2010 Blått skrog er jo flott det, men det er jo lett å se slitasje osv. Har et blått Marex Duckie skrog og lurer på muligheten for å endre farge til hvitt. Hvis jeg bare matter ned og sprøyte-lakker hvitt så vil det vel bli blå striper hvis jeg kommer borti noe...og da vil det jo synest veldig godt... Det er jo ingen problem å lakke båten blå fra tid til annen for å holde den fin..., men nå er jo hvitt en mer praktisk farge å holde pen...:-) Noen erfaringer/tips ? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.Januar.2010 Del på Facebook Svart 22.Januar.2010 Om du gjør skikkelig grunnarbeid, dvs vasker godt med silikonfjerner før sliping, matter godt ned og grunner med 2 komp Antipest primer, burde dette være helt kurant. Det kan komme tilfeller det du skraper såpass hardt borti noe at du får riper gjennom lakken, men det skal egentlig mye til før du får skraper helt gjennom. Uansett det lar seg lett flekke på samme måte som med bil. En fordel med hvitt er at slike reparasjoner i ettertid blir så godt som usynlige hvis man bare er litt forsiktig ved påføring. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
hombor Svart 22.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Januar.2010 Jeg har ikke så veldig greie på dett med primer, men antipest primer, er dette mer egnet en vanlig primer/grunning ? jeg lakerer jo bare båten fra vannlinjen og opp. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.Januar.2010 Del på Facebook Svart 22.Januar.2010 Den sitter veldig godt på gelcoat, så da slipper du flassing i fremtiden. Antipesteffekten trenger du jo ikke over vannlinjen, men god heft for lakken er vesentlig! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Servicemannen Svart 22.Januar.2010 Del på Facebook Svart 22.Januar.2010 Lastebilprodukter fra store lakkprodusentene har vært utviklet mer en produkter til fritidsbåtbransjen. Dem har primer til glassfiber man kan stole på og påføring av primer og lakk er enklere med betre resultat. Mange av verdens store båtlakkfirmaer bruker kun polyuretan lastebilprodukter. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
hombor Svart 22.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Januar.2010 Så dette er ikke noe dere ville hatt betenkligheter med å gjøre ? Har en kamerat som er sprøytemaler så selve jobben blir profft utført:-) Er av typen som ikke elsker å polere...og det passer ikke helt med blått skrog :-) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.Januar.2010 Del på Facebook Svart 22.Januar.2010 Jeg for min del ville ikke hatt noen betenkeligheter, men jeg har registrert at mange båtfolk aldri ville ha kjøpt en båt med lakkert skrog. Så fordelene er mindre arbeid da lakken uansett holder seg blank og knapt trenger polering engang, ulempen at du kanskje har noen færre potensielle kjøpere når du engang skal selge. Jeg har selv lakkert skrog, og ser ikke noe problem med det... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Thorlyn Svart 22.Januar.2010 Del på Facebook Svart 22.Januar.2010 (redigert) Her er en link som dukket opp i en tråd ang lakkering av seilebåt.. Awlgrip :http://www.yachtcare.se/Hinkley52.htm Ville ikke ha noen betenkligheter med dette så lenge det blir skikkelig utført... og et mye lettere skrog og holde da med hvitt.. Blåskrog perioden er i ferd med og ebbe ut hvis en ser på nye båter.. den har jo vart fra slutten av 90 og fram til nå da.. Ellers enig med deg at blått skrog er Pain og holde pent med tanke på skubbemerker (de blir seende hvite ut) og ikke minst solfalming.. en mørk farge vil blekes fortere enn en lys.. og særlig gelcoat.. Synes blått er meget pent og se på men ikke og ha.. desverre.. Personlig så hater jeg merker osv og holder båten så tilnærmet lik som ny hele tiden med polering av overbygg gjerne 2 ganger i sesongen.. men blått styrer jeg unna netopp fordi jeg aldrig hadde orket og forbarme meg over merkene og blekingen. Redigert 22.Januar.2010 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Servicemannen Svart 22.Januar.2010 Del på Facebook Svart 22.Januar.2010 Her er en link som dukket opp i en tråd ang lakkering av seilebåt.. Awlgrip :http://www.yachtcare.se/Hinkley52.htm Her er profesjonelt utført jobb! Men jeg foretrekker primer i samme mørketone og fargen som skal brukes. Hvis man rubber ned ripe i ettertid blir ikke fare for at lysere primer skinner igjennom. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
hombor Svart 22.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Januar.2010 Takker for flott informajon!!! Da blir det nok hvitt skrog på meg snart:-) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 22.Januar.2010 Del på Facebook Svart 22.Januar.2010 folie skal være supert vistnok Men lakk kan en fikse sjølv til en brøkdel av prisen... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Servicemannen Svart 22.Januar.2010 Del på Facebook Svart 22.Januar.2010 Med hvit lakkert skrog anbefaler jeg hvit primer. Du setter pris på de senere i flekking av skader og annet vedlikeholdsarbeid. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Shore Svart 23.Januar.2010 Del på Facebook Svart 23.Januar.2010 (redigert) folie skal være supert vistnok Folie kan være kjempebra. Tidsmessig er det ingenting som slår foliering. Problemet med folie, sikkert også med lakk, er om båten skal gå i is, da vil slitasjen bli litt i overkant, men kan avhjelpes med forsterking i vannlinja, noe ala ishud på en trebåt. Marexen til trådstarter, med "bordgang" er nok ingen fordel, folien vil være temmelig vanskelig, om ikke umulig å legge på denne. Glatte båter, seilbåter opp til drøyt 40 fot, motorbåter enda større, kan få ny farge i løpet av 1 dag med folie og rette personer til jobben. Når jeg begrenser størrelsen til disse mål gjelder det foliering som ser helt ut som lakkering, dvs. uten skjøter. Godtar man skjøter med 2-3 mm overlapp kan t.o.m. supertankere folieres, da er det ingen grenser. Prismessig vil det avhenge av hva man sammenligner med. En del kan lakkere selv, få kan legge lange, brede foliebaner på en båt. Da er man som regel henvist til proffesjonell hjelp. Redigert. Når jeg nevner forsterkning i vannlinja ala ishud, mener jeg selvsagt ikke med kobberhud. Det finnes "steinsprut"folie m.m. som kan tåle voldsom belastning og som antagelig vil gjøre god nytte på slike steder. Disse folietypene er transparente og vil ikke synes nevneverdig. Redigert 23.Januar.2010 av Shore (see edit history) Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Kjetil1 Svart 23.Januar.2010 Del på Facebook Svart 23.Januar.2010 Det går fint å lakkere skrog. I fjor lakket jeg den underbukseblå delen på en eldre Yamarin. Eieren ville ha den mørkeblå. Med tanke på videre salg er det smart å dokumentere lakkeringsprosessen, både med bilder og kvitteringer på lakken du har brukt. Da ser kjøperen at arbeidet er proft utført, og trener ikke være redd at lakken ligger i et stort flak på fjorden... Men, vask grundig med silikonvask, før pussing og før påføring av lakk. Ha antisilikon i lakken, hvis ikke får du krater i lakken... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.