Jump to content

Endre farge fra blått til hvitt skrog


hombor

Recommended Posts

Blått skrog er jo flott det, men det er jo lett å se slitasje osv.

 

Har et blått Marex Duckie skrog og lurer på muligheten for å endre farge til hvitt. Hvis jeg bare matter ned og sprøyte-lakker hvitt så vil det vel bli blå striper hvis jeg kommer borti noe...og da vil det jo synest veldig godt...

 

Det er jo ingen problem å lakke båten blå fra tid til annen for å holde den fin..., men nå er jo hvitt en mer praktisk farge å holde pen...:-)

 

Noen erfaringer/tips ?

Link to post

Om du gjør skikkelig grunnarbeid, dvs vasker godt med silikonfjerner før sliping, matter godt ned og grunner med 2 komp Antipest primer, burde dette være helt kurant. Det kan komme tilfeller det du skraper såpass hardt borti noe at du får riper gjennom lakken, men det skal egentlig mye til før du får skraper helt gjennom. Uansett det lar seg lett flekke på samme måte som med bil. En fordel med hvitt er at slike reparasjoner i ettertid blir så godt som usynlige hvis man bare er litt forsiktig ved påføring.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Jeg for min del ville ikke hatt noen betenkeligheter, men jeg har registrert at mange båtfolk aldri ville ha kjøpt en båt med lakkert skrog. Så fordelene er mindre arbeid da lakken uansett holder seg blank og knapt trenger polering engang, ulempen at du kanskje har noen færre potensielle kjøpere når du engang skal selge. Jeg har selv lakkert skrog, og ser ikke noe problem med det...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Her er en link som dukket opp i en tråd ang lakkering av seilebåt.. Awlgrip :http://www.yachtcare.se/Hinkley52.htm

 

Ville ikke ha noen betenkligheter med dette så lenge det blir skikkelig utført... og et mye lettere skrog og holde da med hvitt.. Blåskrog perioden er i ferd med og ebbe ut hvis en ser på nye båter.. den har jo vart fra slutten av 90 og fram til nå da..

Ellers enig med deg at blått skrog er Pain og holde pent med tanke på skubbemerker (de blir seende hvite ut) og ikke minst solfalming.. en mørk farge vil blekes fortere enn en lys.. og særlig gelcoat..

 

Synes blått er meget pent og se på men ikke og ha.. desverre.. Personlig så hater jeg merker osv og holder båten så tilnærmet lik som ny hele tiden med polering av overbygg gjerne 2 ganger i sesongen.. men blått styrer jeg unna netopp fordi jeg aldrig hadde orket og forbarme meg over merkene og blekingen.

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
folie skal være supert vistnok :smiley:

Folie kan være kjempebra. Tidsmessig er det ingenting som slår foliering.

 

Problemet med folie, sikkert også med lakk, er om båten skal gå i is, da vil slitasjen bli litt i overkant, men kan avhjelpes med forsterking i vannlinja, noe ala ishud på en trebåt.

 

Marexen til trådstarter, med "bordgang" er nok ingen fordel, folien vil være temmelig vanskelig, om ikke umulig å legge på denne.

 

Glatte båter, seilbåter opp til drøyt 40 fot, motorbåter enda større, kan få ny farge i løpet av 1 dag med folie og rette personer til jobben. Når jeg begrenser størrelsen til disse mål gjelder det foliering som ser helt ut som lakkering, dvs. uten skjøter. Godtar man skjøter med 2-3 mm overlapp kan t.o.m. supertankere folieres, da er det ingen grenser.

 

Prismessig vil det avhenge av hva man sammenligner med. En del kan lakkere selv, få kan legge lange, brede foliebaner på en båt. Da er man som regel henvist til proffesjonell hjelp.

 

Redigert. Når jeg nevner forsterkning i vannlinja ala ishud, mener jeg selvsagt ikke med kobberhud. Det finnes "steinsprut"folie m.m. som kan tåle voldsom belastning og som antagelig vil gjøre god nytte på slike steder. Disse folietypene er transparente og vil ikke synes nevneverdig.

Redigert av Shore (see edit history)

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post

Det går fint å lakkere skrog.

I fjor lakket jeg den underbukseblå delen på en eldre Yamarin. Eieren ville ha den mørkeblå.

Med tanke på videre salg er det smart å dokumentere lakkeringsprosessen, både med bilder og kvitteringer på lakken du har brukt. Da ser kjøperen at arbeidet er proft utført, og trener ikke være redd at lakken ligger i et stort flak på fjorden...

Men, vask grundig med silikonvask, før pussing og før påføring av lakk. Ha antisilikon i lakken, hvis ikke får du krater i lakken...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...