Jump to content

Turteller til utenbordsmotor


ET

Recommended Posts

Vet ikke hvilket merke du har tenkt på  men last ned/les igjennom denne monteringanvisningen ifra Faria , er stort sett det samme ved andre merker også .

Moteringsavisning , OBS pdf fil .

 

Utifra denne  ser det ut til at du må ha en turteller som kan stille på 4 pulser ( hentet ifra FØR likeretter , muligens grå ( eller merket "Tach" ledning fremme ved kontrollen til motoren )

 

Hvis signalet hentes ifra " the alternator " , er antall sylindere likejyldig .

Link to post
Share on other sites

Jeg har en tacho-ledning m/plugg som kommer ut fra kontrollen/throttelen (Quicksilver). Kan jeg bare koble meg til denne? Da må jeg vel ha en plugg som passer inn i denne. Er det likegyldig hvor mange sylindre en uoriginal turteller er beegnet for, hvis jeg bruker denne pluggen? Vanligvis er de beregnet for 4 eller 6 sylindre, mens denne Mercen har tre.

 

ET

Link to post
Share on other sites

Det greieste er hvis du kan få tak i orginal turteller til 3 sylindret mercury, da slipper du å stille på noen ting. Hvordan det er med andre merker vet jeg ikke. Tror det er et multi-instrument å få til denne motoren som viser både turtall og tilt.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Jeg tror du kan gå ut fra at den "tacho"-ledningen du har, får sine turtallspulser fra strømspolen ("statoren"), som er festet på motoren under svinghjulet. I så fall har det, som det er sagt i et innlegg foran her, ingen ting å si hvor mange sylindre motoren har.  Det som har noe å si for turtelleren din, er det antall magneter ("poler")som sitter på svinghjulet ditt. Strømpulsene til turtallsutgangen genereres jo hver gang en slik magnet-pol "svinger" forbi strømspolen, og dersom motoren f.eks. har 4 magneter, blir det 4 pulser pr. omdreining. Du må altså stille inn turtelleren din slik at den "deler" på riktig antall magnet-poler, når den skal regne ut og vise turtallet på motoren din (ref. monteringsanvisningen for Faria).  Dette står sikkert beskrevet i monteringsveiledningen til den turtelleren du kjøper, og de som selger den har sikkert også informasjon om hvilken pluggtilkobling du kan benytte.

 

Lykke til med mekkingen!

Link to post
Share on other sites

Bruker denne tråden til å stille et relatert spørsmål:

Hvordan kan jeg få målt toppturtall på min 9,9/15 hk Yamaha? Synes turtallet høres litt høyt ut etter at jeg fjernet blomberingen. Lurer på om jeg bør ha en propell med større stigning enn den standard-propellen jeg har nå.

Link to post
Share on other sites

Jeg bet på den der Tiny Tachen, og sendte en mail til dem med spørsmål om hvilken modell som passer min motor best (Mercury 60HK, -87, 3-syl, 2-takt).

Har ikke fått svar ennå, så nå lurer jeg på om det er noen av dere erfarne Tiny Tachere som vet hvilken modell jeg skal bruke?

 

ET

Link to post
Share on other sites

Husker dessverre ikke hva akkurat min heter. Men jeg husker det var et svare strev å tolke sidene deres for å finne ut av hva jeg skulle ha. Endte opp med å maile dem beskrivelse av motoren min totakt/firtakt og antall sylindre. Mener også å huske at de var trege til å svare. Tror det var oppgitt minst to forskjellige email adresser på sidene deres. Først brukte jeg den som er oppgitt i forbindelse med TinyTach. Ingen respons. Så lette jeg meg fram til en annen en - stod den på forsiden montro? - og da var det svar umiddelbart. La meg ta en titt i utboksen. Lete, lete...

 

Det kan se ut som min første henvendelse uten respons gikk til customerservice@designtechnologyinc.com

 

Deretter ser det ut som jeg sendte en til dti@vid.com, hvorpå jeg fikk kjapp respons fra Steve Myers på oren@megsinet.net. Videre kommunikasjon var med Steve på den siste adressen og det gikk kjapt. Levering var også forholdsvis rask. Sendte det også uten å kreve forskuddsbetaling. Betalte med VISA etter at pakken kom rett hjem i posten. Ikke ble det noe tull og toll heller :wink:.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...