LTKH Startet 23.Januar.2010 Link til dette innlegget Startet 23.Januar.2010 Hei alle! I morges tok jeg; broderen og min eldste sønn båten ut i grålysningen, gikk en tur vestover mot kvitsøy og området der. Flott tur med ilandstigning og kaffi og smørbrød på svaberget. På vei hjem i noen fine slake dønninger som tillot marsjfart 20knop, sitter vi og prater om at jeg ikke har hatt noe tull med denne båten, eneste er en tett septik slange... i samme øyeblikk forsvinner motorlyden helt, og båten glir ned til nullfart.....hva f.en skjedde? propell var det første jeg tenkte, men nei motor sviver og gear er koblet inn og båten går på 600omdr og vi har fremdrift.. Prøver gass hendel..helt dødt. Ordtaket "knock on wood" fikk ny betydning...... Opp med motorluke, der står den trygge grønne og putrer pent på tomgang, gasswire har brukket tvers av like ved innkoplingen på motor. Tretthetsbrudd/slitasje like innenfor kanten der wire går inni hylsa(tynnslitt så brudd). Broderen drar frem med leathermanen og lager til to kroker på wire(hel stål kjerne) og huker på plass igjen. Tomgang øker til 1200omdr pga 4cm kortere kabel, men vips har vi gasskontrollen på plass og tøffer videre, valgte og gå inn i 7,5 knop! Før vi gikk inn i havn koblet vi av og gikk inn i havna på laveste turtall, en på baugen i tilfelle, alt gikk helt fint! Så da er neste prosjekt sikret på Norlinen! Skifte alle kabler på gass og gear. Tenker og demontere alle kabler og kjøpe alt nytt i like lengder som før og remontere? Hva må jeg være obs på ved skifte for å gjøre arbeidet lettes mulig? Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 23.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 Ville sett etter om kabelen var optimalt lagt. Hvis den er det, så kjøp kabel i samme lengde. Kan hende at det går an å legge kabelen litt annerledes og ved det montere en kortere kabel. Passe på at det ikke blir for skarp sving på kabelen slik at den blir treg å manøvrere med Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Ask Svart 23.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 Hei Slikt skjer og det er skjeldan at det er verdens undergang. Eg har opplevd wirebrot i seglbåt to gangar. Begge gangane på seglbåtar med kombinert gass og girspake. Det er verst når girwiren ryk, for då tek det lengre tid før ein forstår kva som skjer. Ein gang så rauk wiren då eg skulle gira frå forover til revers ved fortøying på Leirvik, Stord. Når båten ikkje sakkar av såg gav eg meir gass for å bakka opp, men båten stod i gir forover.... Ask Sitér dette innlegget Link to post
altmuligbåt Svart 23.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 Nei det verste er ikke når giret ryker men gass, og motoren fortsetter på samme turtall... Det hente med oss i sommer, det var den helgen stormen kom til hvaler i sommer, på vei inn i havna med en princess 45. Pga innløpet i havna er litt trangt og pga sikkelig vind så måtte vi bruke litt ekstra gass, så røyk den akurat i det vi kom inn i havna... heldig vis var Skipperen snar tenkt og fikk skrud av motoren.... og ved hjelp av truster og den andre motoren gikk det greit... Han som skvatt mes var han som sto på bryga og fisket.. (han begynnte og løpe;O) Men og bytte vaier er ikke så vanskelig, men det er viktig og være 2!! Sitér dette innlegget Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o) Link to post
aileenll Svart 23.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 (redigert) Når wiren ryker, så er det vel naturlig å finne frem reserven i fra verktøykassa, og bytte den før en går videre! Redigert 23.Januar.2010 av aileenll (see edit history) Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
SRA Svart 23.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 Har du eksra wire ombord?? tror ikke mange har det. (eler bør ha det) Sitér dette innlegget Link to post
Lovart låring Svart 23.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 Har du eksra wire ombord?? tror ikke mange har det. (eler bør ha det) Det skal ihvertfall jeg vurdere tenker jeg Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
index Svart 23.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 Ekstra wire ombord? Hvorfor det? Jeg har skiftet både gear og gasswire hos meg, og dette er ikke noe man gjør på ti minutter mens man ligger og ruller i bølgene! Hos meg skulle den tres gjennom flere skott, under dørkeplater m.m. Dessuten må spaken demonteres for å få tredd enden innpå. Om noe slikt skulle skje hos meg ville jeg gjort som trådstarter og bundet opp gassarmen såpass at motoren gikk på 1000-1200 rpm, og gått forsiktig hjem med dette. En gasswire ryker såpass skjelden at om man skal ha dette i reserve ombord, er det en mengde av andre deler man også burde hatt liggende. Reserve gear og motor kanskje? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hansi Svart 23.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 En gasswire ryker såpass skjelden at om man skal ha dette i reserve ombord, er det en mengde av andre deler man også burde hatt liggende. Helt enig. Samtidig skal en huske på at disse kablene ( gear / gass ) ikke varer evig og fra tid til annen må byttes. Kostnaden for kablene er forholdsvis lave mot de problemer som kan oppstå hvis de ryker. Alt for få har nok dette i tankene. Sitér dette innlegget Link to post
Lovart låring Svart 23.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 Skjønner! da skal jeg ikke ha det skjønner jeg... Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
index Svart 23.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 (redigert) Om man huske rå smøre wirene en gang i blant holder de lenge. Veldig lenge. Og merker du at spaken begynner å gå ørlite tregere enn normalt, eventuelt henger igjen litt, så skift med en gang! Ikke vent til den ryker tvert av... Redigert 23.Januar.2010 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kasina Svart 23.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 Eldre gaswirer ryker gjerne intil gasregulatoren på pumpa, har i hvertfal gjort det for meg et par ganger. På de "grønne" er regulatoren fjærbelastet mot tomgang, et lite tips er å tre den gjenværende enden gjennom hullet i regulatorarmen, tre på en del av en sukkerbit (elektrisk skjøt) og fest denne på enden av wiren, og vips er man i gang igjen. OBS, nødløsning!!!!! Sitér dette innlegget "Sistemann tar med flagget" Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.