Jump to content

M/B, M/Y, S/Y hva er riktig å stette på skutesiden?

Astor

Recommended Posts

Vi navnsetter båtene våre på forskjellige måter. I Horten lå vi siden av en større seilbåt som hadde navnet i baugen med S/Y foran. Hva er riktig? Skal man ha S/Y, M/S, M/B eller f..eks. M/Y foran båtnavnet når navnskiltet sitter på båten? Jeg mener at dersom man skal omtale båten skriftlig er det riktig å påføre betegnelsen slik at leseren kan danne seg et bilde av båtens type. Når navnet sitter påmalt skutesiden skal M/B ol. ikke være med. Vi ser jo i selvsyn hva slags båttype dette er og trenger ingen ytterlige beskrivelse fra eieren. Ingen stor sak da enhver kan klistre hva man vil til skutesiden. Men rent estetisk, hva er riktig?

sy.jpg

Eieren av denne seilbåten har valgt å fortelle at dette er en S/Y.

Edited by Astor (see edit history)

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Det er vel en tilleggs info som er unødvendig, i tillegg får vel han her pepper...

er ikke dette satt på en Bavaria da?

kommer til og bli lynsje stemning av dette skulle jeg tro :lol:

Man lever farlig som båtmann vintertid. :fishing:

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

en litt festlig en for oss med 2 dieselmotorer er:

TDSY som betyr neo slikt som Twin Diesel Screw Yaycht... :-)men jeg tror ikke jeg skal ha hverken M/Y eller TDSY før Casa på min båt..... er litt (veldig) i tvil om jeg syntes det er litt....vel...blærete eller noe-.

:confused:

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Skuta mi heter M/S Blafrebo II av estetiske og humoristiske årsaker. Om mennesker langs bryggene lar seg irritere av det så får de vel irritere seg, er min enkle holdning til det hele. :lol: :lol: :lol:

:sailing:

Edited by Blafrebo II (see edit history)

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.

Jeg er bare redd for at man sender noen uklare signaler hvis man skriver SY, MB etc på småbåter. Jeg ville i alle fall tolket dette som enten er eieren en skøyer eller så er han en som fyller pappvin på brukte vinflasker. :lol:

Betydningen av MS, MY er greit, men hva betyr SS? (SS Norway F.eks) Det kan vel ikke være StålSkipet Norway :lol: ???

Ellers er det vel bare ment som litt ekstra stæsj å sette disse betegnelsene foran navnet på skuta. Noen synes det er stas å ha en motor Yacht (MY) istedenfor en vanlig motorbåt. Ikke noe galt i det----- :sailing:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

SS i "SS Norway" sto vel for Sørgelige Saker det var jo gamle Franse de malt over rusten på og kalte for SS Norway.

...at "SS France" var rustent søppel da den ble norsk.. er det det du mente?

«Når du snakker gjentar du det du allerede vet, hvis du lytter kan du lære noe»

D1

SS - steam ship, sail ship...

Steam ship er vel dampskip, så det kan det ikke bety----heller ikke sail ship. SS Norway gikk vel på diesel?

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Vil tro den eneste dieselen ombord på SS Norway var til livbåtmotorene. Kjelene der var nokk fyret med dåligste/billigste sort tungolje. Kjeler er greie slik de kan gå på alt som brenner så fremst en får klemt det gjennom rotasjons eller automaisingbrennerene.