SeaRaymond Svart 23.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 Og så kan en vel ligge til at noen forbinder steam utelukkende med dampmotor? Mens her snakker vi turbiner selvsagt. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 23.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 Nettopp dette som også ga SS norway nådestøtet men det lå i Hamburg var det vel.. Den ene steam kjelen eksploderte og det ble brann ombord + minst en omkom. Etter dette fant rederiet det ikke kostnadssvarlig og koste på det mer.. synd.. ei nydelig dame som nå er blitt til spiker på en indisk strand Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Roald Svart 23.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 Hallo Inge. Her skulle det meste være med Fartøytype * BF (bilferge) - eldre betegnelse. (I dag brukes MF). * DF (dampferge) * DS (dampskip) * DY (dampyacht) * MF (motorferge) - den norske versjonen faller sammen med den engelskspråklige forkortelse for motordrevne ferger * MK (motorkutter) * MJ (motorjakt) * MS (motorskip) - den norske versjonen faller sammen med den engelskspråklige forkortelsen * MT (motortanker) - motordrevet tankskip * MY (motoryacht) * SY (seilyacht) * TS (turbinskip) - skip med turbindrift * TT (turbintanker) - tankskip med turbindrift Typebetegnelse for bruksområde * FF (forskningsfartøy) * FK eller FLK (flytende hvalkokeri) * HF (hurtigferge) - typisk katamaranferger (i Norge brukes også den engelske forkortelsen HSS (High Speed Shuttle)) * RS (redningsskøyte) Militære fartøy * KNM (Kongelige Norske Marine) * KV (Kystvakt) Internasjonale sivile forkortelser * AHT (Anhcor Handling Tug) – ankerhåndteringsfartøy * DB (Derrick Barge) – kranlekter * FV (Fishing Vessel) – fiskefartøy * GTS (Gas Turbine Ship) – gassturbin-drevet fartøy * MF (Motor Ferry) – dieselmotor-drevet ferge * MS (Motor Ship) – dieselmotor-drevet fartøy * NS (Nuclear Ship) – atom-drevet fartøy * RMS (Royal Mail Steamer) - dampdrevet postskip * RV (Research Vessel) – havundersøkelsesskip * SS (Steam Ship) – dampmaskin-drevet fartøy * SY (Sailing Yacht) – ordinære små seilbåter * SS (Sailing ship) – store seilskip (samme forkortelse som steam ship) * TT (Turbine Tanker) – dampturbin-drevet tankskip * TT Ti Tonic - Store frakte seilskuter langs norges kyst på midten av 1800-tallet. Militære eller nasjonale forkortelser * HBMS (His/Her Britannic Majesty’s Ship) – Foreldet betegnelse på britiske marinefartøy * HMS (His/Her Majesty's Ship) – Britisk marinefartøy (Royal Navy) * DKM (Deutsche Kriegsmarine) – Ofte brukt (men uoffisiell) betegnelse på tyske marinefartøy under andre verdenskrig. * KDM (Kongelige Danske Marine) – Danske orlogsskip * USNS (United States Navy Ship) – Fartøy fra USAs marine med sivil besetning * USS (United States Ship) – Fartøy fra USAs marine Trawlig hilsen Roald Sitér dette innlegget Norsk Trawler klubb Vår båt Tarpoon Link to post
avmønstret5 Svart 23.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 (redigert) SKAL? hvem sier det? Vanlig over alt i verden sier en det. Dersom en setter M/B eller S/B foran navnet sier en jo indirekte at betraktern av båten er fullstendig på bærtur og skjønner ikke hva han står å ser på, noe de fleste ikke er, og lett kan se forskjell på en motorbåt og en seilbåt. Om en derimot skriver noe om en båten skal det bare to bokstaver til for å forklare båtypen, dvs denne betegnelsen gjelder i skriftlig sammenheng. Dette gjelder sivile fartøytyper. Redigert 23.Januar.2010 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 23.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 Er i allefall en benevnelse du kan legge til Roald: Sitter nå ombord i en DSV = Diving support vessel Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
gimi Svart 23.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 Vil tro den eneste dieselen ombord på SS Norway var til livbåtmotorene. Kjelene der var nokk fyret med dåligste/billigste sort tungolje. Kjeler er greie slik de kan gå på alt som brenner så fremst en får klemt det gjennom rotasjons eller automaisingbrennerene. skal ikke hevde dette med 100% sikkerhet, men jeg vil tro at de kjørte Norway på marindiesel. På et cruiseskip er de ikke særlig glad for sot og alt det andre avfallet som ramler ned på dekk fra skorsteinen når man fyrer med fuel. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 23.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 Var ikke Norway et turbinskip? Ingen fyrer vel kjeler med kostbar dieselolje. Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 23.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 SS Norway gikk vel på diesel? Jo den gikk på diesel, og var et Steam Ship. Så det var nok derfor den het SS France og SS Norway. Ingen båter har vel noensinne gått på damp/steam, såvidt jeg vet? Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Fru Jacobsen Svart 23.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 Vanlig over alt i verden sier en det. Enig i det, men "skal"? tror det er en regel som ikke finnes, hva med da f.eks SS Norway som det har vært så mye snakk om Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
avmønstret5 Svart 23.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 Jo den gikk på diesel, og var et Steam Ship. Så det var nok derfor den het SS France og SS Norway. Ingen båter har vel noensinne gått på damp/steam, såvidt jeg vet? Ett ørlite kurs i tidligere tiders framdriftsmaskineri for skip anbefales herved Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 23.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 Det er kun lystbåter og mindre kystbåter som bruker diesel. SS Norway hadde garantert ingen dieselolje til kjelene. Ikke engang bilferjene her kjører på diesel. Sot er ikke på samme måte et problem med kjeler som på store motorer når de kjøres på liten last med tungolje. Kjelene avgir en stortset fargeløs røykgass når den kjøres med mer en 2% O2 i røykgassen. En kjele med konstant og kontrolert forbrenning brenner mye renere en en motor. Den lille soten som blir setter seg inn ikjelen på vannrørene, economaiser og på overheteren. Dette fjernes ved at kjelen skrubbes med steam og da passer en på og gjøre det om natten når vinden er slik at sotet ikke ramler ned på egen skute. De eneste gangene en kan sen røyk fra en frisk kjele er når en tankbåt bruker røykgassen for og produsere inørtgass da kjøres kjelen med så lavt luftoverskud at det gjerne kan ses lit sort røyk fra skorsteinen. Sitér dette innlegget Link to post
gimi Svart 23.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 det var under scrubbing jeg mente det ville bli et problem. Jeg hadde det for meg at man blåste kjelene flere ganger for dag - men dette er kanskje noe man gjør på tankbåter hvor effektreduksjonen pga sotet er viktigere en problem med "sotregn". Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 23.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 Om en derimot skriver noe om en båten skal det bare to bokstaver til for å forklare båtypen, dvs denne betegnelsen gjelder i skriftlig sammenheng.Dette gjelder sivile fartøytyper. Da er vi enige om dette, pettersand. Ved skriftlige forklaring på båttypen bruker vi betegnelse foran båtnavnet. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Farco Svart 23.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 kurs i tidligere tiders framdriftsmaskineri for skip anbefales herved Ja, sånn går det når man litt kjapt forsøker å opptre som besservisser. Jeg skulle vel sagt olje eller annet fossilt brennstoff. Damp var uansett neppe energikilden. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Sjøtunga Svart 23.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 Jeg skulle vel sagt olje eller annet fossilt brennstoff. Damp var uansett neppe energikilden. Kull var vel den vanlige energibæreren på dampskip. "Annet fossilt brennstoff", med andre ord... Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
avmønstret5 Svart 23.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 (redigert) Hva går sånn Farco??? Dersom dette var et turbinskip ble aldri kjelene som produserer steam for turbinene fyrt med dieselolje, noe som for så vidt ikke har noen betydning for begrepet steamship =SS Ta deg et kurs du også Redigert 23.Januar.2010 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 23.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 Hva går sånn Farco??? Ta deg et kurs du også Tror du misforstår litt. Jeg påpekte kun mitt eget forsøk på å opptre som besservisser når jeg kommenterte innlegg nr. 20, og dummet meg ut. Jeg har ikke oppfordret noen her på forumet å ta seg et kurs, men ser selvfølgelig ikke bort fra at jeg kan trenge et og annet selv. Beklager uansett. Dette har lite med trådstarters spørsmål å gjøre. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
horg Svart 23.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 Her skulle det meste være med Trawlig hilsen Roald Vi har jo også K/S - K/S "NORGE" Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 * DB (Derrick Barge) – kranlekter som du nevner Roald kan også bety Drilling Barge. Boreplattformen Ocean Traveller som jeg jobbet ombord på i 1968-69 het DB Ocean Traveller, altså "borelekter". Lars H. Eier og kaptein på M/Y Trudelutt, Saga 27 snekke (men med kun Trudelutt på skutesiden) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
avmønstret5 Svart 23.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 Tror du misforstår litt. Jeg påpekte kun mitt eget forsøk på å opptre som besservisser når jeg kommenterte innlegg nr. 20, og dummet meg ut. Jeg har ikke oppfordret noen her på forumet å ta seg et kurs, men ser selvfølgelig ikke bort fra at jeg kan trenge et og annet selv. Beklager uansett. Dette har lite med trådstarters spørsmål å gjøre. Da har jeg misforstått og beklager det. For øvrig er ikke kurs så dumt for noen og hver, men dessverre er det neppe noe i dette emnet så vi for nøye oss med BPen Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 23.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 Hva går sånn Farco??? Dersom dette var et turbinskip ble aldri kjelene som produserer steam for turbinene fyrt med dieselolje, Jepp, der fyrte de med tungolje av verste sort, 400+ Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
blueline Svart 24.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2010 A yacht is a high end recreational boat. The term designates two rather different classes of watercraft, sailing and power boats. Yachts are different from working ships mainly by their leisure purpose, and it was not until the rise of the steamboat and other types of powerboat that sailing vessels in general came to be perceived as luxury, or recreational vessels. Later the term came to encompass motor boats for primarily private pleasure purposes as well. Yacht lengths generally range from 20 feet (6 m) up to hundreds of feet. Luxury crafts smaller than 40 feet are more commonly called "cabin cruisers" or simply "cruisers." A mega yacht generally refers to any yacht (sail or power) above 100 ft (34 m) and a super yacht generally refers to any yacht over 200 ft (70 m). This size is small in relation to typical cruise liners and oil tankers. Fritt sakset fra Wikipedia.org. Så blir det et diskusjonstema om en moderne serieprodusert båt er high end, men i forhold til båtene som ble betegnet som high end for 100 år siden så kan man vel si at en Bavaria er high end recreational boat, dvs. en yatch. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.