Jump to content

Moment på kjølboltsmuttere - Bavaria seilbåt

"Mathilde"

Recommended Posts

Må bare komme med en liten tileggskommentar. Parallellt med drøftelsen her på BP sendte jeg for sikkerhetsskyld en mail til Lunde båt. Tror dere ikke jeg etter kun noen få minutter fikk svar fra Sjur Klafstad v/service-avdelingen - på en lørdags kveld!!! Tar av meg hatten for den mannen og service-opplegget v/Lunde båt. (Svaret var forøvrig i tråd med det bl.a. BMP allerede har skrevet her på forumet ).

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
....Kjølboltene har kvalitet A4 80, dvs en svært høy stålkvalitet, ..............

A4-80 er en normal fasthetsklasse for austenittisk 18/8 stål med molybden (syrefast), altså ikke "svært høy stålkvalitet", men sikkert egnet for formålet.

Tiltrekningsmomentene du oppgir er normale verdier i generell maskinkonstruksjon for dette stålet. Det finnes rustfrie kvaliteter med lavere fasthetsverdier også (A1, A2) , men disse har lite eller ingen molybden og bør ikke brukes i forbindelse sjøvann.

Ellers er ikke betegnelsen "svært høy stålkvalitet" uten videre noe kvalitetsstempel, spesielt for bolter. Høy fasthet er ofte forbundet med sprøhet og kjervømfindtelighet. Derfor er det ofte bedre å gå opp med dimensjonen i stedet for å velge materiale med høyeste fasthet. Men her ser det ut som valget er riktig.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Tja, når det gjelder "forsvinne" så var det et generellt

svar som kanskje ikke passet akkurat på kjølboltnene da.

Men visst man tenker seg at sjøvannet lekker inn imellom

tetningsmassen og kommer til boltene. I tilegg så råtner/surner

vannet her (ingen oksygentillgang som rustfritt er avhengig av) så

har man en tæring på gang.

Har masse bilder liggende på jobben av forsvunnet syrefast, men

har ikke tilgang hjemmefra for øyeblikket.

A4-80 er en normal fasthetsklasse for austenittisk 18/8 stål med molybden (syrefast), altså ikke "svært høy stålkvalitet", men sikkert egnet for formålet.

Tiltrekningsmomentene du oppgir er normale verdier i generell maskinkonstruksjon for dette stålet. Det finnes rustfrie kvaliteter med lavere fasthetsverdier også (A1, A2) , men disse har lite eller ingen molybden og bør ikke brukes i forbindelse sjøvann.

Fasthetsklasse/fasthetsverdier er vel indikert av tallet -80 (eller 70 og 50), mens A4,A2 osv gir hvilken legeringsklasse materialet tilhører. Så vidt jeg vet har A2-80 og A4-80 samme strekkfasthet og flytegrense. Som du skriver inneholder ikke A2 (ofte også omtalt som 304/304L stål) molyyden, noe som gjør den mere utsatt for korrosjon i saltvann.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...