"Mathilde" Startet 23.Januar.2010 Del på Facebook Startet 23.Januar.2010 Tid for å etterstramme mutterne på kjølboltene. Noen som vet hvilket moment mutterne skal strammes til med? Båten er en Bavaria 32AC, 2003 modell. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 23.Januar.2010 Del på Facebook Svart 23.Januar.2010 360 N/m. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 23.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Januar.2010 Takk for raskt svar. Du er sikker på at dette gjelder min båt? Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 23.Januar.2010 Del på Facebook Svart 23.Januar.2010 Hvorfor skal disse etterstrammes? Er det noe jeg også burde gjort? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
"Mathilde" Svart 23.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Januar.2010 (redigert) Bør etterstrammes fra tid til annen. Jeg gjør det nok altfor sjeldent, og hadde dermed glemt momentet det skal trekkes til med. Håper 360 N/m er rett. Ser du har en mye større båt enn det jeg har, BMP. Redigert 23.Januar.2010 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SandAnker Svart 23.Januar.2010 Del på Facebook Svart 23.Januar.2010 360 Nm? er dette syrefast? Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 23.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Januar.2010 Ja, selvsagt er det syrefast. Hva tenker du på? Sitér dette innlegget Link to post
SandAnker Svart 23.Januar.2010 Del på Facebook Svart 23.Januar.2010 Syns 360N/M på syrefat høres noe mye ut, tror bolten og gjenger da vil "strekke" seg 36 Nm høres mere fornuftig ut... men jeg kan ta feil Ring forhandler av Bavaria, de hjelper deg nok mere en gjerne. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 23.Januar.2010 Del på Facebook Svart 23.Januar.2010 ... men jeg kan ta feil Ja du tar feil! Kjølboltene har kvalitet A4 80, dvs en svært høy stålkvalitet, vesentlig høyere enn på en del konkurrerende båtmerker. Boltene skal trekkes til med moment: Ø20mm: 360 Nm Ø24mm: 620 Nm Om en ikke hvet svaret kan en vell holde stilt når noen spør. Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 23.Januar.2010 Del på Facebook Svart 23.Januar.2010 http://bavariaklubben.no/forum/forum_posts...D=2539&PN=1 Sitér dette innlegget Link to post
Douro Svart 23.Januar.2010 Del på Facebook Svart 23.Januar.2010 ...vesentlig høyere enn på en del konkurrerende båtmerker. Sitér dette innlegget Link to post
Nonsense Svart 23.Januar.2010 Del på Facebook Svart 23.Januar.2010 Jeg vet ikke hva slags båt du har lagt inn bilde av Douro, men det ser ut som kjølboltene har holdt iallefall. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 23.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Januar.2010 Der fikk jeg svaret. Takk til BMP og Sebaldus Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 23.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Januar.2010 (redigert) Må bare komme med en liten tileggskommentar. Parallellt med drøftelsen her på BP sendte jeg for sikkerhetsskyld en mail til Lunde båt. Tror dere ikke jeg etter kun noen få minutter fikk svar fra Sjur Klafstad v/service-avdelingen - på en lørdags kveld!!! Tar av meg hatten for den mannen og service-opplegget v/Lunde båt. (Svaret var forøvrig i tråd med det bl.a. BMP allerede har skrevet her på forumet ). Redigert 23.Januar.2010 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 23.Januar.2010 Del på Facebook Svart 23.Januar.2010 Det er vel Sjur som har svart på Bavariaklubben som BMP har kopi/limt inn. Så det er bra han er enig med seg selv :-) Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 23.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Januar.2010 Ja, jeg fant det via linken til Sebaldus, men da var mailen til Sjur allerede sendt Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 24.Januar.2010 Del på Facebook Svart 24.Januar.2010 (redigert) ....Kjølboltene har kvalitet A4 80, dvs en svært høy stålkvalitet, .............. A4-80 er en normal fasthetsklasse for austenittisk 18/8 stål med molybden (syrefast), altså ikke "svært høy stålkvalitet", men sikkert egnet for formålet. Tiltrekningsmomentene du oppgir er normale verdier i generell maskinkonstruksjon for dette stålet. Det finnes rustfrie kvaliteter med lavere fasthetsverdier også (A1, A2) , men disse har lite eller ingen molybden og bør ikke brukes i forbindelse sjøvann. Ellers er ikke betegnelsen "svært høy stålkvalitet" uten videre noe kvalitetsstempel, spesielt for bolter. Høy fasthet er ofte forbundet med sprøhet og kjervømfindtelighet. Derfor er det ofte bedre å gå opp med dimensjonen i stedet for å velge materiale med høyeste fasthet. Men her ser det ut som valget er riktig. Redigert 24.Januar.2010 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
volfro Svart 24.Januar.2010 Del på Facebook Svart 24.Januar.2010 (redigert) Helt enig med Nils Pils A4-80 er en for meg vanlig kvalitet. Og selv om syrefast høres forlokkende ut så er det utruleg hvor fort det kan forsvinne visst forholdene tilsier dette. Selvfølgelig finnes der dårligere kvalitet. Redigert 24.Januar.2010 av volfro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 24.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Januar.2010 Obs....forsvinne??? Fortell, volfro.... Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 24.Januar.2010 Del på Facebook Svart 24.Januar.2010 Tja, når det gjelder "forsvinne" så var det et generellt svar som kanskje ikke passet akkurat på kjølboltnene da. Men visst man tenker seg at sjøvannet lekker inn imellom tetningsmassen og kommer til boltene. I tilegg så råtner/surner vannet her (ingen oksygentillgang som rustfritt er avhengig av) så har man en tæring på gang. Har masse bilder liggende på jobben av forsvunnet syrefast, men har ikke tilgang hjemmefra for øyeblikket. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 24.Januar.2010 Del på Facebook Svart 24.Januar.2010 Når man har syrefaste bolter på en støpejernskjøl; betyr ikke det at det er en viss mulighet for støpejernet kan ruste på innsiden hvis det kommer til saltvann? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
NilsPils Svart 24.Januar.2010 Del på Facebook Svart 24.Januar.2010 Svaret er JA. Men nå er det gjerne mye støpjern å ta av, så det er neppe kritisk. Mer kritisk kan det være at boltene tæres pga. sjøvann med klorider og relativt surstoffattig miljø. Derfor bør nok boltene bakes godt inn i egnet tetningsmasse. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
gimi Svart 24.Januar.2010 Del på Facebook Svart 24.Januar.2010 A4-80 er en normal fasthetsklasse for austenittisk 18/8 stål med molybden (syrefast), altså ikke "svært høy stålkvalitet", men sikkert egnet for formålet.Tiltrekningsmomentene du oppgir er normale verdier i generell maskinkonstruksjon for dette stålet. Det finnes rustfrie kvaliteter med lavere fasthetsverdier også (A1, A2) , men disse har lite eller ingen molybden og bør ikke brukes i forbindelse sjøvann. Fasthetsklasse/fasthetsverdier er vel indikert av tallet -80 (eller 70 og 50), mens A4,A2 osv gir hvilken legeringsklasse materialet tilhører. Så vidt jeg vet har A2-80 og A4-80 samme strekkfasthet og flytegrense. Som du skriver inneholder ikke A2 (ofte også omtalt som 304/304L stål) molyyden, noe som gjør den mere utsatt for korrosjon i saltvann. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.