Jump to content

Bruk av GPS på land?


Coronet

Recommended Posts

Jeg har en Garmin 76 GPS.

Har fått denne koblet opp med en Lap top med sjøkart og dette fungerer ok som en kartplotter i båten.

Men nå dukket det opp en ny (for meg) mulighet for bruk av GPS en, nemlig på land..

På kartverkets side http://ngis2.statkart.no/ng2/ng2.html kan jeg få frem kartreferanser.

Det står f.eks. Nord: 6669819, Øst: 570997, Høyde: , Ko system:22.

 

Dette sier meg ingenting. :smash:

 

Det jeg ønsker er å kunne finne en posisjon i kartet, og med hjelp av min GPS finne dette punkt i naturen. (Uten Laptop)

Det jeg vel er på jakt etter er hvordan man kan oversette Nord: 6669819, Øst: 570997, Høyde: , Ko system:22. til det som GPS'en viser...

 

Er det noen av de mange dyktige medlemmer på forumet som kan gi en forklaring på hvordan dette kan gjøres?

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

De koordinatene du viser til er UTM koordinater, mens GPS'en din er satt opp til å vise grader og minutter. Gå inn i menyene for GPS'en og endre dette til UTM, så stemmer det overens.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hmmm....her kunne jeg nok fått en ny hobby, gitt. Aldri for stor til å leke!  :lol:

Har prøvt dette et par ganger selv. Morro  :smash:. Tok med barna på tur. De syntes det var veldig spennende, men mange er vanskelige å finne. Kanskje dette er noe vi burde tenke på for oss på sjøen også. Å legge ut noen bokser i nærheten av kjente uthavner. Morro med litt "skattejakt" på båtturene også.

De som ikke vet hva Geocaching er, kan ta en titt på STARTE.NO. Her finnes alt dere trenger av info for å prøve dette.

Velkommen til  STARTE.NO- Geocaching på norsk

Dette nettstedet tar for seg den spennende sporten kalt Geocaching. En sport eller lek hvor man bruker en GPS for å finne skatter gjemt ute i naturen. Dette er en ideell sport for hele familien med spenning og skattejakt! Reis deg fra sofaen, ta med deg GPS'en og hele familien på en spennende og utfordrende skattejakt ute i naturen!

Vil du vite mer om Geocaching og hva dette går ut på, se deg rundt om på De som ikke vet hva Geocaching er, kan ta en titt på dette nettstedet.

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...