Jump to content

Trenger hjelp til å bestemme navn til vår nye seilbåt

Fanafjord

Recommended Posts

Etter en lang krangel rundt kjøkkenbordet har vi kommet frem til en shortlist med navn som alle fem i familien kunne gått med på.

Her er litt bakgrunnsinfo om navnene:

Reepicheep - er favoritten til de to yngste barna, siden de er utrolig glad i Narnia og spesiellt i den tapre musen Reepicheep som seiler helt til det verdens ende helt til Aslans land. Foreldrene syns også dette er et artig navn med et artig historie om en "fantastisk" seilas, men elste datter syns dette blir for barnslig.

For Sail - Favoritten til rederinnen men ikke til rederen som denne gangen ikke har tenkt å selge så snart... :lol:

Knotty Girl - Greit nok for foreldrene - litt dobbelt mening i dette. Den eldste jenta syns den er morsom men de to yngste er nær ved å legge ned veto.

Nordavinden - Den jeg liker best. Etter en gammel skotsk barnebok ("At the back of the North Wind" by William MacDonald) Minner også om Norge og litt rufsete vær, action og eventyr. Men resten av familien er uenig :rolleyes: og synes dette er alt for lite spenstig.

Tante Renate - Favoritttanten til barna mine (min søster) - Men merkelig nok bare sånn passelig populær som båtsnavn. Kan bli et kompromis til slutt.

Knot Working - Morsomt den, men jeg kan bare ikke forestille meg å kalle opp Kystradioen: "Rogaland Radio - dette er not working..."

Your choice?

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Gøy dette. Skulle ikke trodd at "Tante Renate" scorer så høyt så langt. Enig at navnet er noe lang. Enig også med at navnet bør være enkelt å kommunisere over VHF. Det utelukker egentlig alle engelske morsomheter med dobbelt betydning.

jeg kan bare ikke forestille meg å kalle opp Kystradioen: "Rogaland Radio - dette er not working..."

Enda morsommere blir det å kalle opp en utenlandsk stasjon eller båt....

- "This is not working...."

- "We can hear you loud and clear, it is working..."

- "no, this is not working....." :lol:

Siden "Blowjob" ikke var med på lista, drister jeg meg til å vri litt på en av de andre.

Har kanskje en litt snål humor innimelleom, men jeg ville kanskje godt for "Onkel Renate".... Bare for å få folk til å trekke litt på smilebåndet... :cool:

Redigert av Honduras (see edit history)

Med nesten 100 stemmer kan vi ta en liten konklusjon:

Engelske navn med litt dobbel betydning er ikke hippt. Norsk vinner. Reepicheep gjør det bedre enn jeg ville forventet - gitt at kanskje ikke mange kjenner historien. (Men de som kjenner den har kanskje stemmt for den allesammen :smiley: )

Tante Renate vinner og oppfattes som kult og ikke traust.

Familien har ikke tatt valget enda - men de tre ren engelske navn er ut. Blir for mye Gimmick.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...