Jump to content

Hva slags seilbåt skal jeg velge (rundt 30Fot Max 600 000,- )

Erik

Recommended Posts

Jeg har endelig fått tak i båtplass igjen, etter ett drygt år som landkrabbe, og er da på utkikk etter nybåten min.

Som nevnt før (bla. i seilbrett tråden for noen år siden), har jeg lyst å lære meg å seile, etter noen år i motorbåt nå.

:sailing:

Det skal altså være en seilbåt, og den må kunne seiles alene. Dette begrenser størrelsen oppad til gode 30 fot synes jeg (det gjør forsåvidt båtplassen min også).

Har tenkt å bruke Max 600 000,- (ihvertfall helst ikke kjempemye over hvis det ikke dukker opp ett kupp)

Båten vil bli brukt mye alene, så den må være praktisk og sikker til det.

Skal lære meg å seile, så den må være litt tilgivende og ikke 'overrigget' (ikke regatta båt mao).

Håper å bli bitt av seilbasillen, så den må ikke være for kjedelig å seile heller.

Må være sikker å dra på havet med, så mann kan seile utaskjærs.

Dessuten håper jeg å lokke med meg både kjæresten og venner på kose-båttur en helg eller lenger, så det må være litt komfort ombord, skikkelig do/bad, bysse, varme, og varmtvann/dusj, samt 2 lugarer

Det som umiddelbart har dukket opp på Finn.no ved søk på de kriteriene, er Bavaria 30-34 fotere fra 2000 - 2006 modeller.

Er dette gode båter å lære seg å seile i, eller er seilegenskapene ofret for bokomfort ?

(PS : Bokomforten de tilbyr er ett av kriteriene som tiltrekker med dem da :giggle: )

Har jo fulgt litt med på Baatplassen opp gjennom årene, og har jo sett at Bavaria ikke er like populær hos alle, men alternativene (så langt) er fra midten av 80 tallet, så da blir det straks skumlere å bruke så mye penger, faren for katta i sekken er litt større på 20 år gammel båt føler jeg, selv om det selvfølgelig er mange gode båter i den alderen også :wflag: .

Så det jeg ønsker meg i denne tråden er :

Brukererfaringer om Bavaria 30,31,32 & 34, både som seiler generelt, og hvordan de er å seile alene. Er det noen modeller som er mer eller mindre attraktive som seilere enn de andre ? Er det stor forskjell mellom de ulike årsmodeller og størrelser ?

Har dere tips til andre båt alternativer jeg bør vurdere / søke etter i tillegg eller i steden for ?

Dessuten er generelle betrakninger rundt hva slags utstyr jeg MÅ eller BØR ha for å seile godt og trygt alene velkomment.

Rulleforseil ?

Rullestorseil ?

Autopilot ?

Annet ?

Er det andre ting man skal se spesielt etter når man kikker på Seilbåt ?

Hva/Hvordan sjekker mann egentlig tilstand på rigg og seil ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Har nettopp kjøpt meg en 2003 Bavaria 32 selv og skal hente den i Danmark om ikke så lenge. Har snakket med flere som sier at de er veldig greie båter. Jeg har også et par tester fra båtblader (som PDF) liggende som jeg kan sende til deg hvis du sender meg en epostadresse per IM

Rulleforseil er et must synes jeg. Når du turseiler vil du ikke hoppe opp og ned på fordekket. Men det er også blitt standard på omtrent alle nyere båter.

Rullestorseil synes jeg er leamik og lazyjacks/lazybag fungerer likebra og seilene seiler bedre.

Autopilot er viktig for komforten og når du seiler alene (autotack). Jeg har nettopp bestillt meg en spx5.

annet:

Varmeapperat er et musst, varmtvann og trykkvann også synes jeg, landstrøm, store nok batteribank. Pass på nok og gode trimmuligheter til seilene.

Cockpitkalesje er kjekkt - gir et ekstra rom i havn når været er dårlig.

Ulempen med de Bavaria 30 og 31 og også GibSea 33 og liknende er at mange har bare CE merking B. Jeg ville gått for en A båt!

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Synd du ikke kan legge på en båtlapp til, fordi da hadde jo Beneteau First 31.7 vært en god kandidat. Har selv eid en slik i 4 år, og gleden ved å seile en skikkelig seilbåt har vært ubeskrivelig stor for min del. Båten er ikke overrigget eller vanskelig å seile. Den er sevfølgelig CE klasse A. Ombord i en 31.7 finner du normalt den samme komfort utrustningen som du lister opp. Og rulleforseil til turbruk er vanlig også på denne båten.

Hei Erik.

Ser at du har en begrensning oppad til 30 fot. Du skal være klar over at flere av båtene du nevner er en del større enn dette. F.eks er B32 34 fot med en bredde på 3,35 m. Dersom båtplassen din tillater at du går opp såpass, vil jeg anbefale deg å satse på B32 fremfor f.eks. B30, fordi sistnevnte ikke gir full liggelengde for voksne personer i forpiggen. Ellers vil jeg si at B34 absolutt er verdt å se nærmere på. Denne får du også i 3 lugars verson.

B32, som jeg selv er eier av, seiles enkelt alene etter litt øvelse og trening (jeg fortod det slik at du var nybegynner).

Lykke til med båtvalget :smiley:

Bavaria 30 har CE merking A. Har selv hatt Bavaria 30 cr 2006 modell og det er en fin turbåt, men med meg ved roret var det ingen racer(sier kanskje mer om meg enn båten). Bavaria 31 som overtok etter 30 skal visstnok være en raskere båt, men Bavaria 30 er en god turbåt og seiler helt greit. Den er lett å håndtere og går fint med den 18 hk motoren den er levert med. Båten var også meget økonomisk for meg da jeg etter 3 sesonger fikk kr. 25000,- enn det båten hadde kostet meg. Mitt råd er å prioritere en så godt vedlikeholdt båt som mulig innen for den prisen du er villig til å betale. Det er vel ingen nyere båt i dette segmentet som er dårlig selv om ulike modeller/merker kan ha vektlagt ulike egenskaper. Ved en kjapp kikk på Finn så jeg at det kun var Bavaria til salgs i dette segmentet i dag, men litt ut på året kommer det nok noen fler. Det ligger en Bavaria 31ute for Nja. Det ser ut som et godt kjøp.

Nå erdet magert med båter til salgs på finn.no akkurat nå men med litt tolmodighet til etter på påsken eller om du er villig til å se utenfor landegrensene så finnes det endel fine båter du nok kan finne til rundt 600 000.-

Beneteau first 31,7 er en knallbåt

Dehler 29 en drøm av en seilbåt

Her får du moderne båter med alle bekvemmeligheter og seilegenskaper som ikke dreper seillysten.

Bavaria 34 er vel også mulig å få til den prisen og den er sikkert enkelt å få tak i her hjemme utover våren

Har nettopp kjøpt meg en 2003 Bavaria 32 selv og skal hente den i Danmark om ikke så lenge. Har snakket med flere som sier at de er veldig greie båter. Jeg har også et par tester fra båtblader (som PDF) liggende som jeg kan sende til deg hvis du sender meg en epostadresse per IM

Rullestorseil synes jeg er leamik og lazyjacks/lazybag fungerer likebra og seilene seiler bedre.

Autopilot er viktig for komforten og når du seiler alene (autotack). Jeg har nettopp bestillt meg en spx5.

annet:

Varmeapperat er et musst, varmtvann og trykkvann også synes jeg, landstrøm, store nok batteribank. Pass på nok og gode trimmuligheter til seilene.

Tusen takk for både tester og linker. Mye interesant lesning ! Var ombord i en 32 fra 2002 i dag, og det jeg leser om seilegenskapene i tillegg så er jeg ikke skremt sålangt.

Den jeg så på hadde rullestorseil. Ville jo trodd dette var en fordel ved alene seiling (selv om det koster litt seilegenskaper), men det er altså tvert i mot ?

Hvor stort varme aparat bør man egentlig ha? Ble ikke varmt i dag med hjelp av det aparatet som stod ombord (2-3 kalde i Stavanger i dag)

Synd du ikke kan legge på en båtlapp til, fordi da hadde jo Beneteau First 31.7 vært en god kandidat. Har selv eid en slik i 4 år, og gleden ved å seile en skikkelig seilbåt har vært ubeskrivelig stor for min del. Båten er ikke overrigget eller vanskelig å seile. Den er sevfølgelig CE klasse A. Ombord i en 31.7 finner du normalt den samme komfort utrustningen som du lister opp. Og rulleforseil til turbruk er vanlig også på denne båten.

Jeg kan strekke meg til 700 000,- dersom den rette båten med rett utstyr dukker opp, men vil heller ha litt å gå på hvis ikke, derfor jeg har sagt 600 000,- men er ikke fanatisk på den grensen. Pengene står på bok allerede, det aller viktigste er egentlig annenhåndsverdien når jeg skal selge igjen en vakker dag. Hvort mye taper en First seg i forhold til en Bavaria mon tro? Er dette nokså likt mellom ulike merker eller ?

Har også sett på den helt nye 32 foteren hos forhandler. Hvordan vil annenhånds verdien være på nytt kontra brukt der ?

En First 31,7 vil altså gi vesentlig mer seilglede, og tilsvarende bokomfort for pengene ?

Hei Erik.

Ser at du har en begrensning oppad til 30 fot. Du skal være klar over at flere av båtene du nevner er en del større enn dette.

B32, som jeg selv er eier av, seiles enkelt alene etter litt øvelse og trening (jeg fortod det slik at du var nybegynner).

Jeg skal ligge til brygge, som er i underkant av 10m og da uten bredde begrensning. Litt utstikk utover bryggekanten bør derfor gå bra, hvis det ikke blir for mye. La oss si 34 fot som max da, både på båtplass og kompetanse nivå.

Ja, min seilerfaring så langt strekker seg til seilbrett + noen få turer under seil som passasjer. Så her må alt læres, men har hatt båt endel år da, så det er selve seilingen som er nytt.

Det er vel ingen nyere båt i dette segmentet som er dårlig selv om ulike modeller/merker kan ha vektlagt ulike egenskaper.

Ved en kjapp kikk på Finn så jeg at det kun var Bavaria til salgs i dette segmentet i dag, men litt ut på året kommer det nok noen fler. Det ligger en Bavaria 31ute for Nja. Det ser ut som et godt kjøp.

Jeg har en kompis som hadde seilt en av de mindre Bavariaene gjennom en jobbtur, og hadde hatt noen underlige opplevelser (tror den glapp bak eller noe (jeg har ikke seilerfaring, så jeg skjønte det ikke helt)), men han har seilt (og eid) andre bavariaer, uten det problemet, så han ba meg være litt obs. Dessverre husket han ikke akurat typebetegnelsen på den som hadde oppført seg så rart. Men derfor er jeg litt redd for å velge feil. Oppfatter ihvertfall 32 foteren som en grei seiler ut i fra testene Fanafjord sendte meg.

Har snakka med Nja. Båtene deres ligger desverre i Nederland/ Tyskland, og ser ikke for meg den overfarten med nyervervet båt og helt uten seilerfaring. Jeg ser primært etter båt mellom Kr.sand i sør til Bergen i Nord (Seilbar hjem til Stavanger for motor på en helg).

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Hei igjen.

Det at båten "glapp bak" - ja det er nok en broach det snakkes om her. Har hørt rykter om at den gamle B31 hadde noe problemer med dette. Skal gjelde den smale typen (under 3 meter bred). Men det har også skjedd med min båt ved et par anledninger. Det som skjer er at båten kaster styringen og svinger opp i vindøyet. Det er ikke farlig, men kan virke litt dramatisk og irriterende. Ved mine tilfeller skyldtes det feil trimming, dvs feil ballanse i forholdet mellom storen og genua.

Hei Erik. Godt å se deg her på forumet igjen :flag: :flag:

Mye meninger undt akkurat dette. Men jeg mener du gjør et bedre kjøp ved å kjøpe en eldre, oppgradert båt som har vist at den tåler det en båt skal tåle. Baravia er sikkert kjempekjekke båter. Men jeg er skeptisk til hvordan de oppfører seg når de har blitt 15-20 år gammle..

Gadd ikke søke så mye på finn nå, men fant frem en båt jeg har lagret i mine funn på finn, som en meget aktuel båt til meg selv. Synes den er et godt eksempel på en eldre oppgradet båt til realistisk pris. Noe arbeid med båter er det alltid uansett alder... :smiley:

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...folderId=605875

Forresten. Hyl ut dersom du trenger mannskap eller hjelp med å besikre båt i nærheten. Jeg er båtløs selv for tiden, og alltid klar for en tur.. :wink:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Hørte hos en som hentet brukt 32fot Bavaria fra Danmark og i Skagerak på kryss i liten kuling klarte han ikke å åpne døra til forpiggen. Han er en erfaren seiler og den turen husker han alltid den som skremte han mest :sweat:

Ja, Erik. Det er slike rykter som går. Snakk da heller med de som eier en Bavaria og hør om de har opplevd lignende problemer. Ikke forhold deg til folk som har hørt om... syns at... o.s.v. Har fått testet min egen B32 i all slags vær bl.a. i storm, og ofte i kuling. Båten tåler det godt og jeg har aldri opplevd at dører ikke lar seg åpne eller annet tøys og rør....

Redigert av "Mathilde" (see edit history)

Stein Erik her på Baatplassen har en Bva 32 som har vunnet Færdern og har oppgradert den jevnlig,

t o m med rullestor. Finnes flere repotasjer rundt den og ble brukt av Gran seil i reklame.

Gml 32 og 34 er 2 bra båter. Når det gjelder Bav 30 ble en lagt ut til salgs av noen i havnen og ble solgt med en gang. Med andre ord, populær på 2. håndsmarkedet. Forøvrig kjøpte de nyere brukt Bav 39. Tidligere medlem joelle hadde en Bav 30 med quantum seil av høy kvalitet. Seilte meget bra i regattaer. Så oppgraderinger kan gjøres.

Ellers den 34,2 fra Jeanneau er også en fin båt. First 31,7 er en båt med stor seilglede, men taper i havn. Forøvrig seilte en 31,7 forrige års ARC. Seilerne var høyst kompetente, og har seilt mye i hjemlige regattaer med den. Og båten ble virkelig seilt!

Ellers lykke til

Vi sees!

First 31,7 er en båt med stor seilglede, men taper i havn.

Taper i havn ? Den har jo en veldig stor fin cocpit , romslig salong , stor dass gode sovekabiner osv , med rorkult så er cocpiten helt ren i havn og hemmes ikke av rattpidestallen , den har også rett kant fram mot hytta så man finner en behagelig plass å hvile ryggen mot , noe veldig mange andre nyere båter mangler.

Morsom båt å seile som har greit dimensjonert dekksutstyr plassert på rett sted , jeg vil si en av de mest vellykkede turbåter i den størrelsen og mest sannsynlig båten jeg selv hadde kjøpt om jeg skulle ha båt i den størrelsen.

Prisen tror jeg også vil holde seg godt da båtene er så vellykket designet at de ikke byttes ut hele tiden samtidig som det finnes et miljø rundt båttypen.

Jeg tror det er en båt man blir glad for at man kjøpte.

Alternativt så kommer det sikkert en og annen bavaria 30 cruiser 2-3år gammel inn i markedet til den prisen til våren og da får man jo omtrent kliss ny båt , den er vel like rommelig eller kanskje større under dekk på bekostning av dårligere cocpit , men det blir jo veldig nytt da og det er jo en fin ting

Kjempeflott hvor sivilisert og nuancert disse Bavariadiskusjonene har blitt... Verden går fremover

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

En annen ting hvis man kjøper en "streit" bavaria 30-32 er at standard seil og løpende rigg er rimelig dårlig. Hvis jeg hadde kjøpt en sånn ville jeg oppgradert seilene(40000,-), skiftet fall (3000,-) som sansynligvis ville først til skifte/flytting av avlastere til dette (3000,-). Videre vil man jo ha et unnavindsseil på en sånn båt (15000,-), og en del blokker/tau til dette (4000,-) hvis gennaker evt (15000,-) hvis man vil ha spinnaker og spinnakerbom mangler. Videre vil man ha foldepropell(15000,-) som ikke følger med på standardbav'en.

Alt dette pleier å følge med en first 31,7 fordi det er en annen type folk som har disse. Resultatet er at bav'en raskt blir like dyr. Og selv med alle disse oppgraderingene vil 31,7 lett seile i ring rundt den.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Jeg er oppvokst i Hallberg Rassy, har leid Beneteuer i 3 somre og Bavaria 32 en sommer. Mitt valg hadde vært Bavaria 32.

De HR du får for 600 har ikke seilegenskaper nok etter min mening. Du kunne antakelig fått en nyere 29 eller litt eldre 312. 29 seiler i og for seg greit. Men på en eldre båt er det så mange andre ting du må tenke på - som bytte seil, se over stående rigg, gammel motor etc

Årsaken til at jeg faller ned på Bavaria er

1. mer forutsigbare seil og sjøegenskaper en Beneteau (vi seilte 311 og 331 Oceanis).

2. Bruktmarkedet for Bavaria virker godt

3. En solid importør som virker som om de stiller opp. (Vi leide båt gjennom Normar, og der kjøper ikke jeg båt i hvertfall)

Bavaria har vært i en rivende utvikling. Jeg ville heller kjøpt en 30-32 fra 2006 enn en 34 fra 2000.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

En blir fort litt farget i synet på hvilke produkt som er best. Jobben blir å finne den båten som passer best til ditt bruk. Når en først er i bruktbåtjakt så ville jeg fokusert på utstyrssiden, det er utrolig dyrt å oppgradere en båt. Det manglet ikke på advarsler når vi valgte helt ny båt, og jeg ser jo at det har blitt mye dyrere enn først antatt...:)

Vel, poenget er at det gir mye glede å ha en godt utstyrt båt. Cockpitkalesje, TV, nyere seiler, gennaker/spinnaker, oppgradert seiltutstyr/enklere håndtering etc etc... Det virker på meg som om prisene mellom standardutstyret båter og disse som er heftig oppgradert ikke er så stor som den burde vært...

Er ellers enig i at en 31.7 er en flott båt og aboslutt et alternativ både for regatta og tur...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Når det gjelder seil og sjøegenskaper er min erfaring at det er veldig stor forskjell på Oceanis serien og First serien til Beneteau.

First 31.7 og Oceanis 311 har samme skrog - men ulik kjøl/ror og rigg. Har noen i familien med en 31.7. Vil allikevel ikke anbefale den. Den er etter min mening ikke "tung nok" i sjøen til familiebruk om man ser for seg å ære ute også de dagene da det blåser mer enn 10 m/s

Se på skrogformen - de franske båtene har store, flate hekker. Gir mye fart - men båten blir etter min erfaring ustabil for motor med sjøen inn aktafor tvers. Det blir mye ratting for å holde en rimelig stø kurs. Bavaria 32 opplevde jeg som mer stabil i den henseende

Bavaria kan diskuteres opp og ned i 1000 år. Om man ser på markedet er det ikke uten grunn av de selger så mye båter i Norge. Alle de kan ikke være idioter.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...