Jump to content

lov eller ikke lov å montere dieselvarmer selv

catano

Recommended Posts

Ikke noe å være forundret over. Elektrikere gjør også mye rart (f eks koble en stikkontakt på badet gjennom dimmeren til belysningen...) . Men de har lov til det fordi de har sertifikat :yesnod:

Nelfo er kjent med at ikke alle er like flinke til å foreta en ordentlig etterkontroll, men dette har blitt tatt opp som ganske alvorlige og uakseptable feil innad i bransjen.

Men det er greit å få med seg at disse feilene har blitt oppdaget av bransjen selv, og at ingen feil har medført noen stor fare. I motsetning til båtbransjen som ikke har noen kontrollvirksomhet, så har elektrikerbransjen i alle fall kontrollert og funnet feil.

Forøvrig er det så ille med fuktskader på bad utført av firmaer med våtromssertifikat at man begynner å vurdere hele sertifikatopplegg. (Nei, har ingen link - har lest det en gang i løpet av de siste 1-2 år i avisen).

Sant nok, man blir jo ikke flink av å ha papirer på noe som helst.Det er moral og vett/stolthet til det man gjør som gjør man til en god håndtverker. :smiley:

Redigert av trikola
Rettet sitatet (see edit history)
Da jeg fikk montert varmepumpe, stilte montøren krav til en egen, jordet stikk til denne. Flere jeg kjenner har også fått dette kravet, hatt elektriker på besøk og fått montert en stk jordet stikkontakt uten at noe som helst ble gjort med resten av stikkontaktene i rommet. Så her har altså elektrikere fra flere forskjellige firma gjort noe ulovlig??

Nei, elektrikerene har ikke gjort noe ulovlig. DSB har godkjent denne løsningen for varmepumper. Kravet er at stikk merkes "kun for varmepumpe", og den må fjernes hvis pumpa fjernes. innedelen til en varmepumpe har ikke noen tilgjengelige ledende deler, derfor er dette ikke farlig. Men, dette gjelder som sagt kun for varmepumper, hovedregelen er at jordet og ujordet ikke skal blandes.

Redigert av timex (see edit history)

Jeg skulle montere en webasto i en 20 f båt for en nabo , og spurte forhandlern hvor de pleide å montere varmeren. Han svarte under dørken ved bena til styrmann og ekshosen ut på siden der .

Da jeg så hvordan det hadde blitt ble jeg skremt ca 7 cm over vannlinja kom ekshosutløpet, 2 man på samme side i båten så ville vannet rent inn røret og ut av brennern som lå under vannlinja.

Hvor mange sånne båter går rundt med sånn montering ?

Båtene blir levert ferdig sånn fra polen hvist du bestiler med varmer!!!! :eek:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...