Jump to content

lov eller ikke lov å montere dieselvarmer selv


catano

Recommended Posts

Og slik kan vi sikkert holde på i en evighet...

Enkelte har ti-tolv tommeltotter og klarer ikke å montere den enkleste ting selv, mens andre kan gjøre det meste om bord med profesjonelt resultat.

Med dette som utgangspunkt må man vel si at det helt klart er lov å montere hva det skal være på egen hånd, men at man bør få noen til å se over arbeidet hvis man føler seg usikker på det man driver med.

For min egen del må jeg bare si at jeg aldri kommer til å få noen "profesjonelle" til å fingre med båten min uten at det er høyst nødvendig, for jeg har jobbet lenge nok i bransjen til å vite at det slettes ikke nødvendigvis er noen garanti for at man får det man betaler for selv om man setter vekk jobben til andre (uten at jeg her tenker på montering av dieselvarmere alene).

Derfor: Montèr hva det skal være, men følg monteringsanvisningene. Er du usikker så søk hjelp hos de som kan det.

 

Hvem er det forresten som er offisiell kontrollør av montering av dieselvarmere...??? Har aldri hørt om noen slike! Det er vel her snakk om vanlige lystbåter vil jeg tro, så dermed er det svært mange fallgruver vi slipper unna når det gjelder hvem som monterer hva av utstyr og innretninger i båtene våre.

Link to post

Jeg ser i grunnen ikke noe problem i at enkelte installerer utstyr selv, men jeg skulle ønske at flere satt seg inn i regelverket slik at installasjonene ble sikre. Flere kunne dessuten godt fått en bedrift til å etterkontrollere, for det er jo ikke lurt at noen uten kompetanse foretar en egenkontroll av noe de selv har installert.

 

Det vil nok alltid være en praktisk forskjell på hva som kreves av kunnskaper og ferdigheter hos en bedrift som tar betalt enn hos en privatperson, men hvis man leser formålet med forskriftene så står det jo der hva man ønsker å oppnå med forskriften.

 

Hvis man bruker eksempelet fra VHF installasjon så står det jo følgende under generelle bestemmelser.

 

Paragraf 1. Formål

Formålet med forskriften er å sikre at elektroniske kommunikasjonsnett og radioutstyr installeres og vedlikeholdes med tilfredsstillende kvalitet og at personell i virksomhet som tilbyr slik installasjon og vedlikehold, og som utfører slikt arbeid, har tilfredsstillende kvalifikasjoner.

 

Paragraf 2 Virkeområde

Forskriften omhandler krav til autorisasjon ved installasjon og vedlikehold av radioutstyr, offentlig og private ekomnett og terminalutstyr.

 

Sitat slutt.

Jeg har forstørret og, fordi gramatikken kan være forvirrende. Men så lenge det ikke gis noen konkrete unntak for hvem forskriften gjelder for, så kan man med bakgrunn i formålet med forskriften ikke konkludere med at forskriften bare gjelder bedrifter.?????

 

Nå er det jo ofte slik at mange mener at så lenge ens eget navn ikke er nevnt i forskriften så gjelder ikke forskriften for meg, og derfor er det jo så mange som spør gjentatte ganger om hvor det står at forskriften også gjelder for dem. (Det virker desverre ikke slik i praksis og spesielt ikke hvis man får en skade man vil ha dekket).

 

Da kan jeg viderefortelle noe en kursleder sa til meg. Leser man formålet med forskriften og kan gå god for at alle kan gjøre jobben forsvarlig så er det greit. Hvis man ikke kan garantere at naboen kan dette, ja da er intensjonen med forskriften at man skal ha en dokumentert kunnskap.

 

Så kommer essensen.

 

Hvis jeg kontrollerer en båt og installasjonen er feil utført, ja da vet jeg at vi har med brudd på forskriften å gjøre uansett hvem som har gjort installasjonen. Hvis du Catano utfører installasjonen i henhold til forskriftene så er det veldig liten sannsynlighet for at noen legger seg oppi hvem som har gjort installasjonen. Da har du tatt ansvar over for forskriften og skaffet deg kunnskap og dokumentert dette gjennom installasjonen du har gjort i egen båt på en positiv måte. (Selv om en kanskje ikke har fulgt forskriften til punkt og prikke slik mange ville definert forskriften og krav til kompetanse).

 

Dessverre er tendensen graverende for det er jo stadig flere båter som ikke tilfredsstiller forskriftene, og feilene ligger helt opp i dagen. (Man kan ikke unngå å se disse feilene).

Link to post

For mange år siden flyttet jeg inn inn i en leilighet med et salig rot i ledningsopplegget for telefonen. Jeg tilkalte derfor en telemontør og forklarte at her var det nok en ikke-fagman som hadde vært og koblet. Jeg fikk da svaret: "Om det er en fagmann som har koblet driter jeg. Det viktige for opplegget er at det er fagmessig utført!"

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Og det er lov å bruke hodet. For en del år siden vikk vi besøk fra kontrollen fra vårt daværende E-verk. Jeg var ikke hjemme, men fruen var. Det ble funnet en feil som det ble gitt beskjed om skulle rettes av autorisert installatør. Det gjaldt kjøleskapet som hadde baksiden gjennom veggen inn under trappen opp til 2. etasje og som der var det plugget inn i en ujordet stikkontakt som selvfølgelig skulle vært jordet.

 

Men å tilkalle en kostbar installatør bød meg imot, så jeg satte opp en jordet stikkontakt ved siden av den ujordete og strakk ny kabel fra nærmest (1m unna) fordelingsboks med jord. Så ringte jeg e-verket, fortalte hva jeg hadde gjort, sa at jeg ikke var elektriker, men var erfaren elektronikkingeniør med god kjennskap til slike enkle jobber. Det ble stille i telefonen i et halvt minutt, før mannen fra e-verket kom tilbake med beskjeden: " Jeg stoler på deg. Jeg har rettet opp papirene, og du kan se bort fra kravet om elektriker!"

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Risikoen og den økonomiske verdien har betydning for hvordan feilene vurderes vil jeg tro. Det ligger en båt i Bergen nå hvor feilene ubekreftet er taksert til ca 500 000 kroner, og da gjelder det foruten å ha et godt hode om å også ha en tykk lommebok.

 

Jeg hørte rykter om at denne båten kom til å bli omtalt i Båtmagasinet. (Jeg kjenner ikke saken for jeg har bare hørt etter med et halvt øre).

Link to post

har tilfredsstillende kvalifikasjoner sitat fra Ole Petter.

 

Dette er vel sakens kjerne når det gjelder båt. Jeg har min yrkesbakgrunn som omfatter flere yrker. I årenes løp har jeg observert at det er vel få steder en får med seg så mye faglig kunnskap som en gjør over tid ombord i en fritidsbåt.

 

Her skal en ikke bare ta styringen av rorkulten, men en skal også ha kjennskap til navigasjon, kokkekunst, rengjøring, rørlegging, elektro, legebehandling, administrasjon, matrosarbeid, maskinist, telefoni, maler osv.

 

Et stort mangfold av kunnskaper som en tilegner seg med tiden. Problemet slik jeg ser det er at en får med seg mangfoldet, men en blir ikke spesialist på det enkelte fagområde. Men har en likevel tilfredsstillende kvalifikasjoner til å utføre mye av det en gjør ombord.

 

Mange (utenom ekspertene) mener jo det når en følger med på hva som nevnes her på BP. Selv velger jeg å møte mange av disse områdene med en ydmyk holdning og ber om hjelp fra andre, selv om jeg vet at jeg nok kunne ha utført mye av dette selv. Har som hovedmål å være selvhjulpen ombord. Ekspertene / fagfolk jobber med mye av dette daglig og det gjør vel de færreste av oss ombord. Og da kan resultatet bli deretter...

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Skulle ikke forundre meg om den allerede er omtalt.....

Det er mulig at den er omtalt allerede, for det er en stund siden det kom for mitt øre. Jeg ble bare litt overrasket av at en slik sak kommer i noe båtblad, for normalt er det annonsørene som legger føringene for hva som kan trykkes av slikt stoff i et delvis reklamefinansiert blad.

 

Det kan tyde på at denne saken ikke berører noen Norske aktører i bransjen da kanskje?

Link to post

Jeg tror dette gir seg selv.

Har man bakgrunn og interesse fra praktiske yrker vil man i de fleste

tilfeller gjøre en mye bedre jobb enn om man leier proffe. Disse må forholde seg til at det skal gå fort og en

del av dem er halvstuderte røvere som ikke alltid har peiling.

 

Men i mitt hode er den viktigste årsaken til å gjøre ALT selv , ikke penger ,

men å bli kjent med båten sin - helt inn til siste skrue og kobling .

 

Den enkleste test for å sjekke dette ut er forøvrig å tenke over hvor mye verktøy du har ,

har du alt kan du gjøre alt - har du knapt hammer og meisel - sliter du , men da har du kanskje mye penger ....

Link to post

Det som provoserer meg oppi disse spørsmålene som kommer opp ang. "Lovligheten-av-å-montere-ett-eller-annet" fra tid til annen er vel rett og slett det faktum at det virker som om fler og fler av oss (gjelder hele samfunnet, og ikke bare på fritidsbåter) er pokka nødt til å tilkalle en eller annen "fagmann" bare vi skal smelle inn en spiker i hytteveggen, fikse en lekk kran på badet, bytte et støpsel eller en kontakt på veggen, skifte lysrør og tennere og herren vet hva det neste vil bli.

Folk virker mer og mer hjelpesløse etterhvert som de får bedre og bedre råd, og absolutt alt må gjøres av "fagmenn" som kanskje ikke alltid er så mye fagmenn som de gir seg ut for å være.

Min mening (og heldigvis er det flere her ser jeg) er at hvis man gjør ting etter monteringsanvisninger og forskrifter så skal det litt til for at arbeidet ikke er godt nok utført. Vi som privatpersoner vil nok sjekke ting både to og tre ganger for å forsikre oss om at alt står bra til i forhold til hva tidligere nevnte fagmann vil gjøre i hvert enkelt tilfelle.

Nå er ikke dette et forsøk på å undergrave den enkeltes yrke, enten det er på elektrosida, maskinsida, rør eller hva det måtte være... kun generelle tanker om at jeg synes det virker som om vi har blitt rimelig hjelpesløse etterhvert, og at folk ser ut til å tro at bare du skal gjøre den minste ting så må dette "godkjennes" av en eller annen instans eller firma.

Jeg håper for min del at det er lenge igjen til den dagen det blir så ille!

Link to post
Men å tilkalle en kostbar installatør bød meg imot, så jeg satte opp en jordet stikkontakt ved siden av den ujordete og strakk ny kabel fra nærmest (1m unna) fordelingsboks med jord.

Lars H.

Mulig jeg misforstår deg her, men satt du opp en jordet på siden av en ujordet? Til info er det ikke lov å ha jordet og ikke jordet stikk i samme rom :wink:

Idag skal forresten alt jordes, men det er sikkert allmenn kjent.

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Hei.

Det er jo masse vi selv kan finne på å montere i båtene våre, så da er turen kommet til diesel varmer

Er dette noe vi uten offesiel kontrolør kan gjøre ?

eller er dette som med vhf at montere kan vi, men det må utførest kontrol av godkjent personell til slutt

mvh

Catano

 

Hvis du har behov for å spørre dette spørsmålet er svaret at du bør vurdere å få en fagmann til å montere denne varmeren,

det samme gjelder for VHF.

Link to post
Til info er det ikke lov å ha jordet og ikke jordet stikk i samme rom :wink:

 

Sikker på det? Da jeg fikk montert varmepumpe, stilte montøren krav til en egen, jordet stikk til denne. Flere jeg kjenner har også fått dette kravet, hatt elektriker på besøk og fått montert en stk jordet stikkontakt uten at noe som helst ble gjort med resten av stikkontaktene i rommet. Så her har altså elektrikere fra flere forskjellige firma gjort noe ulovlig??

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Ja,sikker helt til du begynnte å trekke tvil :lol:

Iallefall hva jeg lærte da jeg jobbet som elektriker. Men er det lang avstand til ujordet kan det være de lar det gå.

Tanken er at om du får jordfeil på et "chassis" på en ujordet kurs, har du spenningsforskjell mellom dette og "chassis" på en jordet kurs. Farlige greier med andre ord.Denne artikkelen sier iallefall at dette er ulovlig.

Redigert av Viksund Bravo (see edit history)

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
... hatt elektriker på besøk og fått montert en stk jordet stikkontakt uten at noe som helst ble gjort med resten av stikkontaktene i rommet. Så her har altså elektrikere fra flere forskjellige firma gjort noe ulovlig??

Ikke noe å være forundret over. Elektrikere gjør også mye rart (f eks koble en stikkontakt på badet gjennom dimmeren til belysningen...) . Men de har lov til det fordi de har sertifikat :yesnod:

 

Forøvrig er det så ille med fuktskader på bad utført av firmaer med våtromssertifikat at man begynner å vurdere hele sertifikatopplegg. (Nei, har ingen link - har lest det en gang i løpet av de siste 1-2 år i avisen).

Link to post

Produsenten av båten har en gjenpart av CE merkingen av båten, og i brukerhåndboken har du et eksemplar. Om du monterer en dieselvarmer inn i båten etterpå har ikke dette noe med CE merkingen av selve båten å gjøre.

 

Dieselvarmeren skal være montert etter forskriftene, og benytter du for eksempel et verksted til å montere varmeren så får du en samsvarserklæring på denne jobben. Det er vel ikke så utbredt å utstede en samsvarserklæring på såpass små jobber, men kviteringen er jo en grei dokumentasjon på hvem som har ansvaret for jobben.

 

Monterer du selv, ja da har du jo også ansvaret selv.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...