M/S Bastard Startet 29.Juli.2004 Del på Facebook Startet 29.Juli.2004 Heisann båtfolk! Har tenkt en del de siste dagene og kom frem til at jeg har litt lyst på gass i båten etterhvert! Først og fremst til og drive kjøleskap! Hvor vanlig er det med gass kjøleskap i båt?? Må jo være mye bedre enn 12v drift, da gass holder mye lengre. Slippe og bekymre seg for strømforbuk osv. Eller er jeg på jordet her nå Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 29.Juli.2004 Del på Facebook Svart 29.Juli.2004 Hei, Vi har gasskjøleskap på hytta - det er min erfaring: Det bruker ganske så mye gass, og kjøler ikke fantastisk bra - men OK. For å virke må gassen brenne - dvs. at det er en flamme i et lukket system Mine synspunkter er da: 1. Får du med deg nok gass i båten? Ofte bruker man mindre gassflasker i båten enn på hytta 2. Ønsker du å ha gass som brenner hele døgnet i båten med tanke på brann/eksplosjonsfare. Jeg ville nok hatt elektrisk kjøleskap ombord - først og fremst pga pkt 2. Kjøleskapet ombord i båten var drar ganske mye strøm - men sålenge vi har 2 batterier går det greit. Etter ca. ett døgns drift på maks (dvs. at kompressoren går hele tiden) for å kjøle ferske reker og hvitvin var det fortsatt batteri til videre drift av kjøleskapet og lys ombord, men det var ikke nok strøm til å starte motoren på det batteriet da jeg sjekket det. Sitér dette innlegget Link to post
jorhei Svart 29.Juli.2004 Del på Facebook Svart 29.Juli.2004 Synes også dette hørtes ut som en god idè, men har ikke greie på dette, så jeg avventer svar fra ekspertene. Dette var en god tanke :cool: slipper jo høyt strømforbruk da........... Sitér dette innlegget Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post
Mariell Svart 29.Juli.2004 Del på Facebook Svart 29.Juli.2004 De fleste camingvogner har en utmerket løsning . Kjøleskap som går på 220v, 12v og gass. Ett problem er at skapet må stå nærmest i vater for at det skal bli noe særlig effekt hvis du kjøre det på gass. Men tror dessverre ikke disse skapene er godkjent for bruk i båt. 12v når motoren er igang samt på natta. Gass på dagtid og 220 når man ligger med landstrøm hadde jo vært en grei løsning. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Bitteliten Svart 29.Juli.2004 Del på Facebook Svart 29.Juli.2004 En annen løsning er at man har landstrøm med batterilader. Da er problemet med 12V kjøleskap løst. Vi skal ha både kjøleskap og kjøleboks i nye båten vår, og vi skal ha landstrøm med batterilader. Sitér dette innlegget Link to post
ooma Svart 29.Juli.2004 Del på Facebook Svart 29.Juli.2004 Electrolux sine kjøleskap er av typen gass/12v/220v. Har erfaring med 75liters varianten på hytta. Beregninger og erfaringer tilsier at vi kan brenne ca 30 dager kontinuerlig på en 11kilos flaske. Båter har vanligvis en mindre 2 eller 5 kilos flaske, og jeg mener da at brenn-tiden blir for liten. Jeg har ingen erfaring med bruk av kjøleskapet på annet enn gass, men jeg må si det fungerer utmerket til dette. Magefølelsen tilsier likevel at jeg ville valgt en ren 12v løsning, ikke minst på grunn av vanskeligheter med plassering av gassflaske, sikkerheten til rør-opplegg osv. I tillegg bruker kjøleskapet ganske mye luft, og slipper ut varm eksos (relativt ren) som må ledes bort til egnet sted. På hytta er denne eksosen brukt til oppvarming av vaskerommet, og vi holder ca 20 grader selv på vinteren i et lite rom. Sitér dette innlegget Oso Link to post
M/S Bastard Svart 29.Juli.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2004 når jeg stilte spm. tok jeg desverre ikke hensyn til andres mangel på plass til gassflaske! Jeg tenkte litt for mye på min båt da Skal jeg ha gass så blir det uansett en 11 kg flaske. Plassering ute på egnet sted da jeg har plass til og lage til et eller annet. Plassen er ikke mitt problem. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 29.Juli.2004 Del på Facebook Svart 29.Juli.2004 ] En annen løsning er at man har landstrøm med batterilader. Da er problemet med 12V kjøleskap løst. Vi skal ha både kjøleskap og kjøleboks i nye båten vår, og vi skal ha landstrøm med batterilader. Greit nok det. Men det forutsetter at man ligger i havner med strøm. Mariell tilbringer vanligvis så liten tid som mulig i overfylte havner og overnatter heller i uthavner. Har "syndet litt iår da vi lå 1 uke på Lesø, med strøm og lader på. Siden heller ikke hjemmehavna har strøm så har vi gått til inkjøp av ett solcellepanel for å hjelpe batteriene litt. dette har fungert glimrende for oss . Ville bare nevne dette at Campingfolket har disse kjøleskapene og mener fortsatt at kombinasjonsskapene har sine fordeler. Eksosen må selvfølgelig ledes ut gjennom et spjel i skutesiden, og som Ooma nevner de produserer mye varme. Men det forutsetter selvfølgelig at de er godkjent og at instalasjonen blir forskriftsmessig utført (av en som har peiling). Glemte å nevne at Mariell har 12V kjøleskap Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
SveinHa Svart 29.Juli.2004 Del på Facebook Svart 29.Juli.2004 I en tidligere båt hadde jeg en Electrolux kjøleboks for 220V/12V/gass. Tanken var å bruke gass i uthavner og strøm ellers. I praksis ble det litt annerledes, den gikk stort sett på gass hele tiden. Boksen hadde kun termostat på strømmen og ikke på gass. Likevel fungerte dette greit for oss, så lenge vi bodde i båten stod boksen på fullt og da holdt den grei temperatur så lenge vi brukte boksen, dvs. mat gikk inn og ut av boksen i et "normalt" mønster. Om vi ikke var i båten et døgn og boksen stod på fullt ble lett Lysholm Double-Ice til Triple-Ice :cool: På laveste innstilling holdt den kulden helt greit så lenge lunken mat ikke ble satt inn. Jeg reagerte ikke stort på gassforbruket. Husker ikke helt med der gikk vel med opptil 2 Statoil komposittflasker (6 kg?) i løpet av sesongen. Nå har jeg Isotherm 49 skap som kun går på 12V. Med min 3x115 Ah batteribank klarer jeg meg uten lading i alle fall i 4-5 døgn. Har ikke prøvd lenger fordi jeg synes da det er på tiden med litt lading uansett. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Sigurd Svart 29.Juli.2004 Del på Facebook Svart 29.Juli.2004 Heisann båtfolk! Eller er jeg på jordet her nå NEI! Jeg syns ikke du er i nærheten av jordet engang. Har du plass og får foretatt en forskriftsmessig installasjon er gass etter min mening den beste løsningen. Jeg har kjøleskap på gass (pluss alternativt 12 og 220V), VV på gass, 4+2 kokebluss og 4kW varme på gass. Til kjøleskapet og koking holder ei 11.5kg flaske til ca 4-6 uker sammenhengende bruk og vi koker, steiker og braser mye. VV gassberederen brukes lite da vi nesten alltid er på farta og da har rikelig med motorvarme fra annen bereder. Gass varmeanlegget går stort sett bare som ventilasjon uten å være tent. Jeg har alltid ei full reserveflaske stående klar. Jeg vet fra tidligere diskusjoner her at det er veldig mange som er innbitte motstandere av gass av sikkerhetshensyn. Jeg må nok innrømme at jeg hørte til den trosretningen før jeg selv fikk meg båt med gass og ble vandt til det. Kona var den største skeptikeren av oss, men er i dag "omvendt og frelst". Det samme er jeg. Sitér dette innlegget Link to post
b-e-p Svart 30.Juli.2004 Del på Facebook Svart 30.Juli.2004 Jeg hadde Elektrolux 65L som gikk på gass 220v og 12v. Dette var fra 1988 og vi var aldri fornøyd med dette, gassforbruket var helt ok. Men kjøle egenskapene var elendige på gass og 12v. litt bedre på landstrøm men termostaten måtte stå på fullt hele tiden. Gikk vi på 12v spiste det opp to 115ah batterier på 24 timer, helt uakseptabelt. Det var også vanskelig å starte på gass, men når vi endelig fikk gang på det så brant det uten problemer. Jeg har i dag isotherm 65 l og er meget godt fornøyd, en helt annen verden, nå kan vi fryse isbiter på litt over en time. Strømforbruker er på ca. 0,7ah i timen og vi har aldri godt tom for strøm med dette. Kjekt med lys i skapet også, noe som det ikke var på elektrolux. Jeg vil annbefale deg å kjøpe 12v,. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 30.Juli.2004 Del på Facebook Svart 30.Juli.2004 Gikk vi på 12v spiste det opp to 115ah batterier på 24 timer, helt uakseptabelt.Dette er riktig. Absorbsjonsskapene, som disse kombi gass/strømskapene er, bruker flere ganger så mye strøm som kompressorskapene. Eneste grunn for å velge et slikt skap er for å kunne være helt uavhengig av strøm og det kan jo være et godt poeng i båt. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
eysteind Svart 31.Juli.2004 Del på Facebook Svart 31.Juli.2004 kjøpte et gammelt elektrolux kjøleskap som går både på gass og 12V som er godkjent for brukt i båt for en liten stund siden. Men eg har ikke fått start på det... Har riktignok bare prøvd med gass. Kjøleskapet er nesten 20 år gammelt men har nesten ikke vert brukt da forrige eier byttet dette mot et større. Er dette øydelagt? Har eg gjort et bomkjøpt...? Finst det noen lure triks for å få startet det? Hvordan hører man at det starter? Blir det varmt? Angrer likevel litt på kjøpet. Kommer nok til å kjøpe et vanlig nytt 12V kjøleskap i Halco`n. Med det lave forbruket er det ingen problem. Dersom eg får det til å virke selger eg det... Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 31.Juli.2004 Del på Facebook Svart 31.Juli.2004 Finst det noen lure triks for å få startet det? Hvordan hører man at det starter? Blir det varmt?Noe spesielt triks vet jeg ikke om med der skal være en åpen flamme som du skal kunne se en eller annen plass, sannsynligvis på baksiden evt. gjennom et kikkehull fra framsiden. Du hører ingen lyd. Fra flammen er tent går det en hel stund før du får noe kjølevirkning, gjerne en time eller mer. Dette er helt normalt. Et problem jeg har hatt med Electrolux kjølebokser (både min og en annen) er at gassdysen tetter seg. Denne ligger 3-4 cm fra der flammen er. Rimelig enkle saker som kan skrus fra hverandre og rengjøres. Gassdysen er svært liten men kan stikkes opp med f.eks. en kordell fra en kobberkabel. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Sigurd Svart 31.Juli.2004 Del på Facebook Svart 31.Juli.2004 Finst det noen lure triks for å få startet det? Hvordan hører man at det starter? Blir det varmt? Skapet mitt som også er ca 20 år gammelt har ett lite rundt inspeksjonsvindu nede innvendig på bakveggens venstre side. For å få det tent på gass må velgebryteren for 12/220V være avslått og termostaten skrudd helt ned. Gass justeringsventilen skrus i midtstilling og trykkes inn og holdes inne mens jeg trykker inn den pitzo-elektriske tenneren. Jeg kan se gnisten gjennom inspeksjons hullet, og etter ett par-tre trykk tennes gassen. Gass justeringsventilen holdes inne ei lita stund før jeg slipper den og sjekker at det fortsatt brenner. Varmen fra skapet mitt ledes overbord via lufting i skutesida. Helt riktig som SveinHa sier; det tar tid før det blir kaldt. Jeg starter normalt opp skapet mitt på 220V og setter det over på gass som det siste før landtilkoblinga tas før jeg forlater hjemmehavna. Jeg har fortsatt etter snart 5 år ikke hatt noen problemer med tett dyse. Eneste problemet (luksusproblem) er at det må avises etter ca 4 ukers kontinuerlig bruk, men det hadde sikkert skjedd om jeg kjørte det på 12/220 også. Om noe av dette er nytt for deg så prøv igjen og ikke gi deg enda!! Lykke til mvh Sigurd Sitér dette innlegget Link to post
atletico1 Svart 1.August.2004 Del på Facebook Svart 1.August.2004 Skal jeg ha gass så blir det uansett en 11 kg flaske.Jeg hadde også 11 kg . flaske i båten. Men fikk beskjed i en butikk om at Norgas hadde informert butikken om at forskriftene for båt visstnok sier maks 2stk. 2 kg flasker. Hvorfor vet jeg ikke, kan de ha noen med at en eksplosjon med 2 kg. propan flaske gjør mindre skade enn en 11kg?? Sitér dette innlegget Link to post
bwh Svart 1.August.2004 Del på Facebook Svart 1.August.2004 Jeg ville foretrukket etkjøleskap som går på båtens el anlegg, de nye kjøleskapene bruker lite strøm men er du redd for å gå tom for strøm kan det monteres inn et ekstra batteri. PS! anbefaler ikke kjøleskap med fryser da dette tar for mye plass i et lite kjøleskap og når turen er over og kjøleskapet slått av tiner isen og vannet renner ut over dørken. Sitér dette innlegget Ingen for stor eller for liten det er trivselen som bestemmer. Link to post
M/S Bastard Svart 1.August.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2004 Greit med kjøleskap på 12v. Det har jeg nå! Men jeg blir litt forlokket av tanken på og kunne bruke kjøleskapet hele sommeren uten og måtte tenke på lading av batterier. Sånn sett er det jo ideelt med gass. Billig i drift er det også! Alternativet er jo og ha strøm aggregat, men det bråker jo en del da. Ikke noe særlig og ha dette bråket stående og gå. Sitér dette innlegget Link to post
Nibba Svart 1.August.2004 Del på Facebook Svart 1.August.2004 Jeg har 6 kg gassflaske til komfyren, den ble levert med fra Scand fabrikken så det virker litt rart at det skal være ulovlig. Ellers så har jeg gass kjøleskap på hytta ( 105 l ). Det kjøler utrolig veldig bra, det har også fryseboks som vi bruker til fisk som vi får. En gang sto skapet nesten på fullt og da var melken frossen. Har sett avertert ett nytt kjøleskap som er godkjent til bruk i båt , men jeg husker desverre ikke hvem . Sitér dette innlegget Link to post
Rui lui Svart 11.April.2008 Del på Facebook Svart 11.April.2008 hvordan vil det være å skaffe seg et lite 220v kjøleskap å bruke inverter? Sitér dette innlegget ] Link to post
OT-flyktning Svart 11.April.2008 Del på Facebook Svart 11.April.2008 Da vil du i alle fall bruke enda mer strøm Sitér dette innlegget Link to post
dsk Svart 21.April.2008 Del på Facebook Svart 21.April.2008 Skal du bruke strøm (12V) så finnes det spesielle kjøle og fryse bokser. (lokk på toppen) som bruker ekstremt lite strøm. Disse er utviklet for legemidler i uhjelpsprosjekter. Jeg mener at disse hadde Danfos kompressorer. dsk Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 21.April.2008 Del på Facebook Svart 21.April.2008 Lokk på toppen eller vanlig frontdør gjør ingen særlig merkbar forskjell om pakningen er skikkelig tett. Sitér dette innlegget Link to post
dsk Svart 21.April.2008 Del på Facebook Svart 21.April.2008 Lokk på toppen eller vanlig frontdør gjør ingen særlig merkbar forskjell om pakningen er skikkelig tett. Kan godt tenkes, det var bare slik de var de jeg så bilder av. Skulle jeg bygge det så hadde det vel evt bare vært i seilbåt den marginale forskjellen hadde betydning, (selv hadde jeg foretrukket et hakk mer moderne fremdrift; damp, hvis jeg virkelig skulle få frie hender, og budsjetter.) dsk Sitér dette innlegget Link to post
Fru Charente Svart 22.April.2008 Del på Facebook Svart 22.April.2008 Vurderte å kjøpe kjøle/fryseboks for gassdrift for et par år siden men fikk beskjed av forhandler at disse boksene ikke var godkjent for bruk i båt selv om de ble fastmontert. Vi endte opp med en kjøle/fryseboks for kombidrift på 12V og 220V. Vi kjører den som fryser på maks kjøling under fart og slår den ned under liggetid, slik at strømforbruket blir lavest mulig. Vi fyller selvsagt opp boksen med frossne ting etter at vi har satt den igang. Den holder derfor godt på kulda selv under ferieturen på 3-4 uker. Forøvrig så har vi solcellepanel som vedlikeholder batteriene slik at vi ikke forbruker alt for mye strøm under landligge. Har du evt. vurdert parafinkjøleskap , det finnes i hos Hyttebutikken, koster skjorta men er på hele 224 liter så har stor nok båt med plass og tykk nok lommebok så kan jo det være også være løsningen. Lykke til mvh Fru Charente Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.