Jump to content

Kjøleskap på gass må vel være lurt!

M/S Bastard

Recommended Posts

Hvor sikre er egentlig kjøleskap for gass i båt???

En liten historie fra virkeligheten:

En god kompis av meg kjører Road Racing og reiser en del rundt på NM-runder, Scandinavian Open m.m.

Han har en bobil som er utstyrt med koking og kjøleskap på gass. På en slik tur skulle han fylle opp noen jerry kanner med bensin. For enkelhetsskyld satte han kannene i døråpningen på bobilen mens han fylte dem opp. Halvveis i fylling av kanne nummer to lød det et smell der han og hele inngangspartiet i bobilen var omslukt av flammer. Det brannt ut av fyllepistolen og ut av begge jerry kannene. :cryin:

Han holdt heldigvis hode kaldt og la fra seg fyllepistolen og lukket lokket på jerry kannene og flamene slukket av seg selv. :sweat:

Oppsummeringen av hendelsen;

• noe svidde øyenbryn og hår men igen alvorlioge skader
  • brannen/eksplosjonen hadde oppstått som følge av at det rett innenfor døren var ett kjøleskap på gass som var på. Flammen i dette hadde antennet bensindampen.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Hadde ikke likt å vert ombord da, men dette skyldtes sikkert flammen i kjøleskapet, og hadde like gjerne skjedd med et parafinskap, eller et stearinlys på bordet.

Det er forresten ikke så farlig om bil/ vogn brenner opp, så lenge du kommer deg ut i sikkerhet, værre på havet, kan bli langt og kaldt å svømme hjem.

Det står forresten oppslag på enhver bensinstasjon at .......skal slukkes under fylling, men hvem gjør vel det?

Har gjennom tidene sett mange fylle bensin med sneipen i munnvika.

dsk

• 2 måneder senere...
hvordan vil det være å skaffe seg et lite 220v kjøleskap å bruke inverter?

Da vil du i alle fall bruke enda mer strøm

Det siste utsagnet er ikke nødvendigvis 100% korrekt. Det kommer an på to ting:

1: Virkningsgrad i inverter (kan være veldig bra på dyre invertere, noe mange allerede har ombord)

2: 220V kjøleskap kan ha bedre COP faktor (virkningsgraden til kompressoren)

Redigert av ovelaur (see edit history)
  • 1 år senere...

Selv om denne saken dreier seg om bobil, har jeg valgt å poste den likevel da den også kan ha relevans for lystbåter:

Ektepar funnet døde i campingbil

Sitat:

Endelig dødsårsak er ikke fastslått, men politiet tror ekteparet omkom som følge av propanlekkasje fra et kjøleskap i campingbilen.

- Vi er langt på vei sikre på at dette er dødsårsaken, sier Brun.

- Propan er en skummel og gass som legger seg langs gulvet. Det er ikke lett å kjenne lukten når man sover, legger hun til.

Selv om denne saken dreier seg om bobil, har jeg valgt å poste den likevel da den også kan ha relevans for lystbåter:

men politiet tror ekteparet omkom som følge av propanlekkasje fra et kjøleskap i campingbilen.

-

Den har ikke relevans for lystbåter, en skal ikke skremme de som tenker på legge inn gass.

Gasskjøleskap for lystbåter har lukket forbrenning luft inn og avgass ut skal ut gjennom skutesiden.

Og det er vel ingen i lystbåt som ikke har GASSVARSLER ???

Og en skal stenge gassen til komfyren etter bruk.

Og bruk lekkasjetesteren med jevne mellomrom er også lurt.

Gass er trygt, med riktig bruk.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Og ...

Og ...

Og ...

Gass er trygt, med riktig bruk.

Og hvis en eller flere av de OG-koblete betingelsene (det finnes flere enn du nevnte) ikke er oppfylt?

Det er også trygt å hoppe ut av den 4dje etasjen i et hus dersom det er folk der nede OG de har et sånt duk til å fange opp folk OG de vet hvordan det skal spennes ut OG de står da hvor vedkommede kommer ned OG duket holder OG...

Noe er trygt hvis trykheten IKKE er avhengig av masse forutsetninger og foranstaltninger eller i det minste at konsekvensene er forholdsvis små dersom noe går skeis.

Jeg har Elektrolux kjøleskap og kjøleboks som går på gass og 220v. og 12v. det har fungert perfekt i 9 år, de er tilkoblet en 6 kg. flaske som varer ca. 14 døgn i kontinuerlig drift, bruker som regel å koble over til 220v. når jeg ligger med landstrøm. Alt er montert på båtbyggeri når båten var ny.

Redigert av Scombrus (see edit history)

Jeg har hat Elektrolux kjøleskap som kunne gå på Gass 230V og 12V. Og det var en stor glede og lettelse den dagen jeg hev det på land. Det ble erstattet med et Isoterm køleskap som bruker svært lite strøm og som ikke representerer noen form for eksplosjonsfare.

Hei.

Jeg har propan gasskjøleskap i vår båt. Dette er et 105 l. skap. Sammen med komfyr med stekeovn som også går på gass, fungerer dette veldig bra. Kjøleskapet blir veldig kaldt, så isbiter er ikke noe problem. En 5l. beholder holder ca. en og en halv uke med fornuftig bruk. Vi har alltid med en ekstra flaske som er kjekk å ha, hvis en er langt unna forhandler som selger dette. :yesnod::flag:

Arve

Finst det noen lure triks for å få startet det?

Vi hadde gass/12v/220 i forrige båten. Det måtte kjøres en stund på 12v (prøvde aldri 220) før det ville starte på gass.

Det sto på 12v mens vi dro utover (minimum en time), da ble også skapet kaldt inni, og så startet vi brenneren når vi hadde lagt til.

Skapet hadde automatisk tenning, men bryteren måtte trykkes inn ved oppstart.

Jeg kunne høre når den brant, det var en lav suselyd i luftinntaket. Noe overtaling måtte til, og når flammen tente, måtte bryteren holdes inne i ca. 20 sekunder til.

Tenneren klikket ytterligere 20 sekunder før den gav seg.

• 10 måneder senere...

endelig fant jeg tråden jeg trengte :)

jeg har ett elektrolux kjøleskap fra rundt 1980 som jeg prøver å få gang på.

det er på 105liter 12v220v og gass.

jeg reiste å kjøpte det for 1600kr. demonterte det ut av ei camping vogn. var en del rust på rørene og kjøle ribbene bak men det børsta jeg vekk.

blåste rent inni brenner og eksos rør. snudde det på hode og siden en stund og tilbake jeg hørte det bubblet i systemet.

lot det "stablisere" seg en liten stund før jeg prøvde det på 220v. etter kort tid kjente jeg isolasjonen runt varmekolben bak ble varm og par timer gikk og kjøleskap var godt å kaldt og fryser var iskald:)

dette gikk ett par dager så prøver jeg på 12v. her også blir varmekolben og selve bryteren for 12V kjøling ganske varm. virker så det trekker mye strøm på 12V

men jeg fikk ikke kjøling på dette.

prøvde så med gass. det tenner lett og brenner fint. kjølte veldig bra på gass også.

jeg trudde at i teorien så lenge veske nivå og røropplegg er i orden så trenger man kun varme rund varmekolben for å få kjøling inni? enten varmen kommer fra flamme eller strøm?

men så til problemet. jeg er nå ferdig med testkjøring av kjøleskapet og har montert det inn i camping vogna mi. men nei da funker det ikke.

varmekolber og gass varmer så bare pokker men det blir ikke kaldt i kjøleskapet.

hva kan være galt?

og er det mulig og måle noen verdier på på thermostat bryterene? eller andre plasser?

jeg hører lite klikk når jeg skrur på fks 220V thermostaten. er det mulig og reparere det isåfall?

Redigert av margarus (see edit history)

Som nevnt lengre opp i tråden her er det viktig at kjøleskapet står i vater, så det bør du sjekke først.

La kjøleskapet bli helt kaldt før du tester det på nytt...la det helst stå over natta. Av erfaring vet jeg at når det først går "varmgang" i kjøleskapet så må man la det stå ganske lenge å kjøle seg før man starter det på nytt.

Om dette ikke nytter ville jeg ha demontert det og snudd det opp-ned noen minutter før det testes på nytt.

Håper dette kan hjelpe...

jeg har gass og 12v og 22v i båten og det er på 180 liter. bruker ca 1 stk 2kg gass på 6 dager drift... og det er også med fryseboks.. har kjørt i masse bølger og det går så fint så.. men er jo bedre å bruke 12v når en kjører for da har du jo strøm nok...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...