Jump to content

? Hvordan er bunnventilene mine festet?! se bilder

Sjeldenutpå

Recommended Posts

aner ikkje.....men eg fikk lyst å prøve.

Nokon som veit korleis eg skal måle de gamle for å få rette størrelsen?....kommer til på gjengene med skyvelære, men det tomme-greiene har eg aldri forståt.... :nonod:

Foretrekker millimeter

Jeg bruker etterhvert øyemål. I tvil finner jeg en del som passer, og ser hva det står på eller tar med i butikken. :lol:

Står det 3/4" oppunder håndtaket på toalettvannet ditt? Ville tippet 1" på kjølevannet og 11/4 eller11/2" på septik om du ikke har kvern. Kanskje det står på alle kranene dine?

Tror ikke det stemmer,Viksund Bravo, på rørgjenger. Vet ikke om 1" der er innvendig løp på 1" eller noe slikt. Har aldri funnet noe fornuftig mål i forhold til størrelse i tommer selv i hvertfall.

Edited by Gullfisk

Øyemål er jo mye brukt ja, men av og til bommer man.

Der finnst vel tabeller på dette også men har ikke tid å leite.

Som en tommelfinger regel på mindre dimensjoner bruker eg

å måle gjengene utvendig og så trekker eg ifra en kvart tomme.

Dvs. at visst man måler ca. 1" så er det 3/4".

Nå er dette utifra hodet og eg får håpe eg tenker rett veg, da det er

en stund siden eg rota med tommer.

Da snakker eg om BSP rørgjenger, og denne framgangsmåten er ikke noen eksakt vitenskap.

Hei sæbø,

på mine som jeg nettopp demonterte sto det iallefall. (1/2" - 1" - 1 1/4")

Jeg har liggende nye rustfrie 316 ventiler så jeg går for det i gjennomføringene også, så blir alt i samme materiale. Så det var lagt inn anonnse (isbåter) her på forumet nå med salg av bronse gjennomføringer. Men som sagt jeg går for rustfritt. Har sjekket rundt om i min (vår) region og til din opplysning var det kun Sandvold i Haugesund som hadde disse i rustfritt. Viss du ikke finner noe lokalt på Stord da :confused:

Takker for info :smiley:

Eg ser de har på maritim, eg skal ha eit service-sett til toaletten, og nokre oppblåsbare puter til gummibåten+filter osv. Så eg rekner med eg lager ein samlebestilling til maritim :smiley:

Men eg må ned i båten først å sjå kva som står på kranene. Håper det står trykt på de...

Lurer fortsatt lit på marelon....bare på gøy..... :confused::smiley:

Er det mulig å kontakte noko som var med på produksjon og høre ? Nordan Summer Family 27ac.

Nordan Båtbyggeri på evje eksisterer fremdeles. Og der jobber de fremdeles de som støpte båten en gang i tiden. Hyggelige er de også :smiley:

....... sjekket at også selve handtaket var rustbestandig. Ikke alle er det. Du får sikkert kjøpe på Stord om du ønsker det.

Ventilene eg har du tenker på? De er "arvegods" fra eit offshoreprosjekt. Så det er nok beste kvalitet,med sertifikater, men eg skal sjekke :smiley:

Har ikkje vert i båten på tre dager, og i morgen er det ennå ein tulledag med helsenorge :puke: ....Så kanskje fredag? :smiley: