Jump to content

Mer diesel problemer, Mercruiser 7,3 turbo


Birchwood 320

Recommended Posts

Hei igjen alle sammen..

 

Problemet med min Mercruiser 7,3 turbo er fortsatt der..

 

Nye dyser , glødeplugger , Injector pumpe.

Kompresjon heilt topp..

Filter og løfte pumpe er skiftet

Får den ikke opp i mer en 1500 rpm og ryker svart., Får ikke turbotrykk.. Alt med turbo ser ok ut.

Snurrer lett og lite / ingen slakk ..

Hadde en rå turbolyd i eksosen før men nå er den ikke der..

 

Hva kan være galt..

Tungstartet. (kan være dårlig batt)

Ruser lett opp i 3-3500 rpm. men i gir er den død som ei sild.

 

Er der noen som er flink med slikt på vestlandet.. Betaler godt for hjelp!!

 

 

Hilsen en som har hatt bare problemer.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Hei,

Jeg er ingen mekaniker og har ikke tenkt å utgi meg for å være det heller. Derfor er dette generelle betraktninger:

 

1. Turboen på motoren lader først når motoren belastes. Kristian som har hatt turbohavari på sin 1.7DTI hadde omtrent samme sympotmer som deg - dvs. kan ruse når den gearet står i fri - men får ikke turtal ved belastning. Dette gjør det litt vanskelig å finne feilen ved brygga med mindre du klarer å belaste motoren ved brygga

2. Om turboen går lett rundt ville jeg sjekket "luftsystemet" dvs. luft inn til turboen og luft ut fra turboen. Mulig du har en luftmengdemåler som er feil (vet ikke om det finnes på denne motoren), eller at det er sprekk i en av slangene. Om du har Intercooler på motoren - sjekk om denne er åpen. På en del bilmotorer med turbo har jeg lest at intercooleren kan stoppe en hel del luft om den er gjengrodd

3. Det finnes et teknisk forum på www.marinepower.com - her står det litt på fransk om 7.3 liters motoren - men jeg kan ikke fransk :yesnod: - kanskje du kan? Det er også mulig å legge inn spørsmål til teknisk avdeling i Marine Power her

4. Ring teknisk avdeling i Marine Power Norge. Jeg sender deg kontaktinfo på IM

 

Håper at du snart får dreis på motoren din.

Link to post
Share on other sites

Har turboen wastegate? I så fall kan denne være oppbrent eller satt seg fast  åpen stilling.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Til Bitteliten.. Ja eg har testet i åpen sjø.. Max turtal er 1500 rpm.. Hissig som juling i fri..

 

Til Sveinha.. Nei der er ikke waste gate .(Trur eg) har ikke sett noe slikt ..

 

Til SkipperMorse.. Ja har fjernet all bensin som var på tanken.. Overhalt Injection pumpa etter dette.

 

Kan det tenkes at eg har et tennings problem??. Tenker på register.. AT det altid har vert feil.. Denne motoren har jo ikke gått så lenge den har vert i denne båten.

 

På motoren er det tannhjul fra veivakselen til kammen så til dieselpumpa.. Kan der være en tann og to feil her..

Siden eg har skiftet deler har problemet bare blitt verre.. Rart da. Skiftet dyser mistet 5 knop. Skiftet injection pumpe mistet 17 knop..  :headbang:Rare greier og alt er i hennhold til spesifikasjoner..

 

Tror eg setter inn bensn motor snart.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Jeg leser mellom linjene at denne motoren er kjøpt brukt og har aldri fungert slik den skulle.

 

Innstilling av register er særdeles viktig. Motoren blir meget vrang om dette ikke er korrekt. Bør abs. kontrolleres. Det samme gjelder innsprøytningstidspunkt. Skaffe deg en gradskive slik at du også får kontrollere at merkingen stemmer.

 

Turbo er nevnt, kan virke som om denne ikke får opp trykket. Har du hengt på et manometer slik at du kan lese av trykket ? Kanskje det kunne være lurt med en telefon til et eller flere turboverksteder.

 

Wastegate er nevnt, dersom du har det så er det nettop denne som regulerer ladetrykket. Du har selvfølgelig sjekket at der ikke er lekkasjer mellom turbo og innsug. Kan trolig være lurt å teste dette med trykkluft. Må da lage deg et adapter på inngangen til turboen og være forsiktig med trykket slik at du ikke sprenger slanger og intervcooler etc. Bruk reduksjonsventil på lufta og øke forsiktig fra null. Lytt etter lekkasjer.

 

Turbotrykkmåler er forresten et kjekt instrument å ha på dashbordet og burde være standard på alle turbomotorer.

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke hvor elektronisk motoren din er. Om den har en elektronisk styrt insprøytning er det antakelig en luftmengdemåler som styrer blandingsforholdet mellom luft og drivstoff. Denne styrer muligens også turbotrykket. Jeg vet ikk eom det er slik på dieselmotorer. På bensin turboer er det ofte bygd opp slik

 

Turbotrykk tror jeg ikke du får når den står i fri. Man får i hvertfall ikke det på turbo bensin motorer.

Link to post
Share on other sites

På min AQAD 31 A er det i hvertfall en god del turbotrykk når motoren ruses opp i fri. Dette merkes ved å holde fingeren under dreneringshullet på ladeluftkjøleren. Her kommer det bra med luft ut. Hvis jeg tar av luftfilteret så ser jeg at skovlene på innsugssiden på turboen går raskt i rundt, også når motoren går på tomgang.

Link to post
Share on other sites

Får fortsatt ikke til motoren. Turbo ser ok ut etter en innspeksjon. Nå vet eg ikke så mye om turboer men kan dei gå i stykker uten å bli brukt??

 

Tar nå av igjen injection pumpa for å sjekke drevene til pumpa om dei står rett..  :headbang: Der er mye skruing..

 

Om alt her er bra er det vel bare å skifte motor..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev inn noe om turbo i går som ikke ser ut til å ha lagt seg inn. I rep.boken for bilmotoren er turboen omhandlet med et lite avsnitt. Det du beskriver kan være turboavhengig. Sjekk at du ikke har noen restriksjoner på friskluft inn til kompressordelen. Sjekk at det ikke lekker smøreolje ut på trykksiden (turbinen). Ta av luft inn og eksos. Spinn hjulet rundt, det skal gå lett uten å ta borti huset. Sjekk lagrenes aksialspill som skal være 0,0008 til 0,004 inch. Sjekk at oljeretur fra lagersmøringen er ok. Feil innen disse områdene vil gi meget lav motoreffekt, støy og mengder med blåsvart røyk. Turbo er enkle greier, men feil her vil gi deg en komplett ubrukelig motor.

Link to post
Share on other sites

Ring Roger på Skjæret motorservice i Tønsberg.  Kjøp en 1/2-1 time av han, og gå igjennom alt du har gjort.  Ikke si hva du tror det er, men kun skisser symptomer m.m.  Han har en god del erfaring med Mercruiser 7,3 og kan kanskje hjelpe deg.  Kanskje... Han ordent min på strak arm og har snakket med en annen med 7,3 diselen og han tok den og.  

 

Hvis wastegate er brent opp bør du fortsatt få ca 3-4 psi.  Det var det på min med oppbrent wastegate. Jeg ville demontert turboen og få denne kontrollert ved et eksternt verksted, f.eks turboservice på Høvik. det er himmla mye billigere enn å bytte motor :-)

 

p.s  Hvor stort er servohjulet/reimskiva di i mm?  Det ser ut til at jeg har en uoriginal servopumpe eller uoriginalt servoreimskive, for original reima er for lang...

 

Hilsen Erik

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Har funnet feilen..

 

Det er sansynligvis ingen som kommer til å tro dette....!!!! :lol:

 

Sjekket register drev fra veivaksel / kam og til drevet til dieselpumpen.

 

Dette var montert 180 grader og en tann feil på pumpedrevet.. :yesnod:

 

Hvordan i all vide verden kan denne motoren ha gått i det hele tatt.????

Diesel innsprutningen kom på stempel nr1 på topp og derretter åpnet innsugsventilen. Skulle i teorien ikke kunne fungert.. :lol: :lol: :lol:

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Hvordan i all vide verden kan denne motoren ha gått i det hele tatt.????

Det er jo et knallgodt spørsmål. Betyr det at den nå er 100%?

 

Må si jeg har følt med deg med alt arbeidet du har hatt uten å komme videre til tross for mange gode tips..........

 

Gratulerer  :yesnod:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...