Jump to content

Hva slags pakkboks er dette?

Nøttlending

Recommended Posts

Hei!

På oppdagelsesferd i nybåten dukker det stadig opp noen (for min del) ukjente løsninger. Noen som vet hvordan denne pakkboksen rundt akslingene fungerer? Er "muttern" fylt med fett slik at man kan stramme muttern i forhold til den runde flensen som slangen står på? Er det sånn type hvitt bånd inni som det er på "vanlige" pakkbokser? Det kan se ut som det er to muttere på bildet, men i virkeligheten ser de ut til å være i ett stykke.

pakkboks.jpg

Redigert av rem (see edit history)

Lik å se på den jeg hadde på Årø'n da,der skulle du løsne på den ene slangeklemma å sprute inn fett ved sjøsetting .Tipper det er en slik jeg om du da ikke har en vannkjøling på den fra motoren ,er det en slik løsning så er den smøre fri.Men da må den etterstrammes ca 5-6 sekunder på klokka etter lengere turer .

Red: lurt å starte opp å sette den i gir,så stramme forsiktig til det slutter å dryppe.Slik gjør jeg det å har gjort det slik i 1.400 NM sist år .Det har jo gått bra :wink:

Tine IV

Redigert av Tine IV (see edit history)

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Så den trenger ikke smøring med andre ord. Da forsøker jeg å stramme ørlite, for slik det er nå så drypper det relativt ofte - ca annenhvert sekund....

Ett drypp i sekundet er altfor mye. Et par drypp i minuttet er mer på linje med det akseptable. Disse tetningene skal dryppe litt for at man skal sikre at det kommer vannsmøring/kjøling hele veien. Om man strammer for mye brenner man ikke bare talgremmen, man lager også spor i akslingen. Har man først fått dette sporet, er det vanskelig å få systemet tett.

Hadde jeg vært deg, ville jeg nok på sikt satt inn noe annet som er helt tett og tilnærmet vedlikeholdsfritt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...