Nøttlending Startet 26.Januar.2010 Link til dette innlegget Startet 26.Januar.2010 (redigert) Hei! På oppdagelsesferd i nybåten dukker det stadig opp noen (for min del) ukjente løsninger. Noen som vet hvordan denne pakkboksen rundt akslingene fungerer? Er "muttern" fylt med fett slik at man kan stramme muttern i forhold til den runde flensen som slangen står på? Er det sånn type hvitt bånd inni som det er på "vanlige" pakkbokser? Det kan se ut som det er to muttere på bildet, men i virkeligheten ser de ut til å være i ett stykke. Redigert 27.Januar.2010 av rem (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 26.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2010 Dette er en pakkboks med talgpakninger inni. Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Nøttlending Svart 26.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2010 Men hvor fyller man i fettet? Må man skru ut muttern og fylle den med fett? Det er ikke noe fettkopp eller nippel som det vanligvis bruker å være Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 26.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2010 Ja der sier du noe hmm muttrene er der for og teite til i blant hvis lekasje.Det blir jo veldig tungvint hvis du må ned der og løsne disse.For vente og se om noen andre har noe tips. Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
index Svart 26.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2010 Tipper det er en vannsmurt pakkboks du har der. Men sikker er jeg ikke... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 26.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2010 De mer enkle typene behøver ikke å ha fettsmurning. Fettet er til for å smøre et hvitmetallager. Hvis det ikke er et slikt lager, så vil det heller ikke være behov for fett. Talg(eller et annet stoff)pakningen er ikke avhengig av fett, slik mange tror. Sitér dette innlegget Link to post
solbris Svart 26.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2010 Hvis jeg ser riktigt er dette en pakkboks med talgpakning i. Den skal ikke ha smørning eller grease. Den skal heller ikke strammes for mye til, du vil da få varmgang og ødelegge pakningen. Stram ikke mer enn at det kommer i dråpe i ny og ne fra pakkboksen. Sitér dette innlegget Link to post
Nøttlending Svart 26.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2010 Så den trenger ikke smøring med andre ord. Da forsøker jeg å stramme ørlite, for slik det er nå så drypper det relativt ofte - ca annenhvert sekund.... Sitér dette innlegget Link to post
dvil Svart 26.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2010 http://www.pbase.com/mainecruising/stuffing_box Sitér dette innlegget Link to post
Nøttlending Svart 26.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2010 http://www.pbase.com/mainecruising/stuffing_box Takk skal du ha Dvil! Dette var virkelig til hjelp! Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 26.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2010 (redigert) Lik å se på den jeg hadde på Årø'n da,der skulle du løsne på den ene slangeklemma å sprute inn fett ved sjøsetting .Tipper det er en slik jeg om du da ikke har en vannkjøling på den fra motoren ,er det en slik løsning så er den smøre fri.Men da må den etterstrammes ca 5-6 sekunder på klokka etter lengere turer . Red: lurt å starte opp å sette den i gir,så stramme forsiktig til det slutter å dryppe.Slik gjør jeg det å har gjort det slik i 1.400 NM sist år .Det har jo gått bra Tine IV Redigert 26.Januar.2010 av Tine IV (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
dvil Svart 26.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2010 Ingen hårsmak! Jeg har samme type selv, men har ikke gjort noe der foreløpig. Se gjerne på de andre DIY'ene på den sida også. Mange gode tips. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2010 Så den trenger ikke smøring med andre ord. Da forsøker jeg å stramme ørlite, for slik det er nå så drypper det relativt ofte - ca annenhvert sekund.... Ett drypp i sekundet er altfor mye. Et par drypp i minuttet er mer på linje med det akseptable. Disse tetningene skal dryppe litt for at man skal sikre at det kommer vannsmøring/kjøling hele veien. Om man strammer for mye brenner man ikke bare talgremmen, man lager også spor i akslingen. Har man først fått dette sporet, er det vanskelig å få systemet tett. Hadde jeg vært deg, ville jeg nok på sikt satt inn noe annet som er helt tett og tilnærmet vedlikeholdsfritt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.