Jump to content

seile fra Stavanger til Oslo

Bistas

Recommended Posts

Skal kjøpe seil båt (34 fot Bavaria) i Stavanger og har planer om å seile fra Stavanger til Oslo, er det noen som har seilt denne turen og har noen tips og lurer på hvor tidlig dette er greit å gjøre(mars?) og hvor manger dager det tar. Selger hevder det er 19 timer fra Stavanger til Kristiansand. Forutsetninger er ett rimlig greit vær vindu for denne turen

Redigert av Bistas (see edit history)

Jeg hentet en 34foter i Stavanger forledensommer (Tråd) da seilte jeg solo ut fra Stavanger ca 08 om morgenen og overnattet på Hidra , så startet jeg om morgenen og var i Kristiansand på ettermiddagen etter. Deretter brukte jeg 2 korte dagsetapper opp til Tønsberg men jeg seilte blindleia osv og tok det med ro. Så om du tar yttersida og har det travelt så tipper jeg du tar det strekket på en langhelg om du ikke seiler døgnet rundt.

Redigert av Enzo (see edit history)

19 timer fra Stavanger til Kristiansand er ikke mulig i en Bavaria 34.

Jeg har prøvd, så jeg vet det (har en).

Det beste jeg har klart under ideelle forhold er 21 timer fra Tananger til Mandal. Dette i frisk bris (10-12 m/s) fra nordvest. Maxfart i surfen var da 13,5 knop utenfor Lista.

Spørsmålet om tidsbruk er veldig avhengig av om du seiler alene eller har med flere? Og dersom dere er flere, skal dere innom noe sted på veien, eller seile non-stop?

S/Y Surprise

Gikk fra Ålesund til Oslo i vinterferien i fjor. Fra Stavanger gikk vi ca kl 12 (vi ventet et par timer på at været skulle bedre seg,) Hadde vinden midt i mot når vi gikk fra Stavanger og jammen dreide den ikke rett mot oss hele veien. Passet på å holde oss utenfor 200m dyp linjen, det var litt gammel sjø så det slingret en god del. Gikk inn til Egersund og fortøyde der ca 22.00. Pass på om du går inn til Egersund fra vest.. det er relativt vanskelig å se merkene i mørket og vår kartplotter (med Transas Tsunamis) sendte oss godt opp på riksveien. Husk at

leias hovedretning her går vest og nordover. i innseilinga til Egersund fra vest skal du ha grønne merker på BB side. (det glemte jeg) . Ellers var det en fin tur. Fra Egersund til Mandal vidre til Risør, Åsgardstrand og hjem. Noe is (Egersund, Mandal og Risør), snø på dekk hver morgen, men varmt og godt inne. Du må nok regne med at det er mer is i år, vent med å ta turen til du er sikker på isproblemet.

Og ja det glemte jeg. Det tok 4 dager fra Stavanger, Vi startet i 8 tiden om morgenen og var i havn 12 timer etter de fleste gangene. Motorkjør hele veien.

Redigert av Dekken (see edit history)
Så om du tar yttersida og har det travelt så tipper jeg du tar det strekket på en langhelg om du ikke seiler døgnet rundt.

Husk at nå på vinteren er det bare lyst ifra 0800 til 1600.

Brukte selv fra Egersund- til aker brygge desember 07 , 5 dager. seil og motor, hadde da en liggedag i Arendal p.g.a. meget dårligt vær.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Det har jo vært skrevet noen ganger om denne turen. Både 'live kommentarer' og oppsummeringer.

Enzo har vel allerede linket til en tråd som han skrev. Her finner du en tråd fra bl.a. undertegnede (delvis skrevet i cockpit underveis) samt fra 'GeirT' om hvordan turen oppleves. Du kan sikkert lese ut litt tidsforbruk mellom linjene også, samt noe om hvilke hensyn som ble tatt underveis.

S/Y Surprise

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...