Jump to content

Tips til å lage billig teak dørk?

jørn

Recommended Posts

Har lyst til å gjøre noe med dørken i båten. Den består av teakplater på rundt 20-25mm. Finnes mange løsninger på dette, men synes det blir litt vell dyrt med disse platene man får ferdig. En tanke som slo meg: Hvorfor ikke frese ut striper i platene som alt er der og fylle disse med sika etc? Bruke en overfres eller noe. Høres det helt latterlig ut? Hva med å lage feks 70mm bord av 9mm teakfiner og lime disse på eksisterende dørkplater og fylle med sika etc?

Forslag mottaes med takk :flag:

Tviler på om du kan klare å lage dørkene billigere enn ferdig finert, men du kan sikkert få de finere og mere orginale :smiley:

Platene du har er garantert finer, så ideen om å frese/ nate lar seg nok ikke gjennomføre. Hadde jeg vært deg så ville jeg reist til nærmeste gjennvinnings stasjon og funnet noen gamle teak vinduer som er fine emner!

Billig og mye jobb....

Windy 22 Sport, 350 Mag mpi

www.ulyd.net

du trenger jo ikke frese dypt, og kan jo derfor bruke epoksy med graffitti pulver? eller ta den virkelige enkle metoden og pusse ned platene, streke med svart permanent tusjpenn og rettholt og lakke over. dette var til innendørs bruk?

Redigert av Godthaab (see edit history)

“The pessimist complains about the wind; the optimist expects it to change; the realist adjusts the sails.”

Hei, har gjort følgend selv: Brukt 13mm finerplate tilpasset den, beiset den med øsket farge (fines mange muligheter her), ga den et strøk lakk, maskerte nater med maskeringstape, lakerte i natene (for å unngå sig), malte nater med sort bengalakk, tok av tape, lakerte alt sammen 4-5 strøk med lakk, ble helt perfekt resultat. :smiley:

Til dørk og benker går det ofte ganske korte lengder teakstaver. Om du er heldig kan du få teakdører og karmer fra f.eks offentlige bygg der disse erstattes med nye i aluminium. Om du legger litt arbeid i å ta vinduer dører /karmer fra hverandre og fjerner beslag skruer og spiker, så kan disse rippes opp til 5-7mm tykke staver som du limer på et underlag av X-finer eller GRP-plater. Så fuger du med en natemasse, sliper og vips etter masse arbeid så har du fine teakplater :rolleyes: Limet koster jo endel, og det gjør natemassen og!

Aileen ll

Hei!

Jeg benyttet også kryssfiner-varianten da jeg pusset opp dørken i utesalongen i båten for 3 år siden. Jeg dro av Nautolex-belegget som lå på dørkplatene og limte på nytt toppdekke av 6mm kryssfiner (meranti). Til omrammingen sagde jeg strimler av kryssfineren, mens "hovedfeltene" innenfor består av tilpassede plater som jeg freste ca 2mm dype natespor i. Som lim benyttet jeg montasjelim PL200, og som fugemasse Tec7. Kantene på platene ble forseglet med 2 lag epoxy, og platene ble til slutt lakkert med 8-10 strøk 3-stjerners lakk (halvblank tror jeg det var). Samme prinsippet ble benyttet da bordene i utesalongen og forkabinen ble pusset opp.

Kryssfineren har tynt topplag, så man må være påpasselig med å holde lakkskiktet i orden. Det er dette som utgjør slitelaget. Vi er påpasselige med at det ikke blir liggende vann/fuktighet på dørken. Så langt har dørken holdt seg veldig bra, men hvis det passer slik, kan det hende jeg mattsliper og legger på et par lakkstrøk til våren.

bord_og_doerk2.jpgbordet_paa_plass2.jpg

Utesalongen med bord

forkabbord2.jpg

Bord i forkabinen

Har lyst til å gjøre noe med dørken i båten. Den består av teakplater på rundt 20-25mm. Finnes mange løsninger på dette, men synes det blir litt vell dyrt med disse platene man får ferdig. En tanke som slo meg: Hvorfor ikke frese ut striper i platene som alt er der og fylle disse med sika etc? Bruke en overfres eller noe. Høres det helt latterlig ut? Hva med å lage feks 70mm bord av 9mm teakfiner og lime disse på eksisterende dørkplater og fylle med sika etc?

Forslag mottaes med takk :flag:

hei jeg har gjort akkurat det du skrev her , mitt problem var at de vanlige laminatplatene har for lite lag med teak over og blir gjerme litt stygge i fresekant ... resultatet ble 75% strøkent. går ikke for den løsningen på seiler da jeg skal ha nytt gulv inne der... ;)

Da sitter jeg egentlig igjen med tre alternativer:

1. Fuse opp bord av 6mm Merantiplate

2. "Nellevine metoden". Legge på hel plate, olje, lakke og bruke bengalak for "falske" nater.

3. "Arvid_A metoden". Legge på hel plate, lage spor med sirkelsag o.l, nate dette.

Veldig fristende å gå for alt. 2. Dette er jo det minst arbeidskrevende og billigste. Regner med at det hoder å bruke 6mm Merantiplate på eksisterende 20mm plate.

Får en idè hver gang jeg er på monter eller byggmaker. Hvorfor ikke lage dørk i skipsgulv laminat eller parkett. Det er jo sykt mye billigere enn platene å enkelt å legge om man har noe å legge det oppå! Eneste jeg kan se som problem er om den fuktige luften etterhvert vil ødelege laminaten.

Hadde vært gøy å gjort et forsøk!

• 4 uker senere...

Litt seint å kommentere gammelt innlegg, men prøver:

Hvorfor ikke lage dørk i skipsgulv laminat eller parkett.

Jeg har også tenkt på parkett, men mine fantasier går i retning av å få tak i bare det det øvre heltre laget fra parketten. Jeg inbiller meg at de underliggende lagene i parkett-"bord", med tilhørende lim ikke er egnet i båt.

Altså: Legge en fuktbestandig kryssfinerdørk. Legge topplag av topplaget fra "husholdningsparkett".

Da skulle det være mulig å lage nater og øvrig mønster etter ønske.

Noen som vet hvor men kan få tak i slike halvfabrikata fra parkettproduksjon? Finnes det fortsatt parkettprodusenter i gamlelandet?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...