jørn Startet 27.Januar.2010 Del på Facebook Startet 27.Januar.2010 Har lyst til å gjøre noe med dørken i båten. Den består av teakplater på rundt 20-25mm. Finnes mange løsninger på dette, men synes det blir litt vell dyrt med disse platene man får ferdig. En tanke som slo meg: Hvorfor ikke frese ut striper i platene som alt er der og fylle disse med sika etc? Bruke en overfres eller noe. Høres det helt latterlig ut? Hva med å lage feks 70mm bord av 9mm teakfiner og lime disse på eksisterende dørkplater og fylle med sika etc? Forslag mottaes med takk Sitér dette innlegget Link to post
josefsen Svart 27.Januar.2010 Del på Facebook Svart 27.Januar.2010 Tviler på om du kan klare å lage dørkene billigere enn ferdig finert, men du kan sikkert få de finere og mere orginale Platene du har er garantert finer, så ideen om å frese/ nate lar seg nok ikke gjennomføre. Hadde jeg vært deg så ville jeg reist til nærmeste gjennvinnings stasjon og funnet noen gamle teak vinduer som er fine emner! Billig og mye jobb.... Sitér dette innlegget Windy 22 Sport, 350 Mag mpi www.ulyd.net Link to post
Superkul Svart 27.Januar.2010 Del på Facebook Svart 27.Januar.2010 yess - gulvplatene som er ferdig er meg bekjent tykkere lag med teak også og lage spor og fylle nater selv med sika blir sikkert bortimot like dyrt - sikaen er ikke billig heller jeg fikk tak i et par skikkelig tykke bordplater i teak og skar skiver av det - mye jobb men billig + miljøvennlig?? gjennbruk Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
horg Svart 28.Januar.2010 Del på Facebook Svart 28.Januar.2010 Hva med å lage feks 70mm bord av 9mm teakfiner og lime disse på eksisterende dørkplater og fylle med sika etc?Forslag mottaes med takk Rimelig og pent "teak" dørk / dekk Sitér dette innlegget Link to post
Godthaab Svart 28.Januar.2010 Del på Facebook Svart 28.Januar.2010 (redigert) du trenger jo ikke frese dypt, og kan jo derfor bruke epoksy med graffitti pulver? eller ta den virkelige enkle metoden og pusse ned platene, streke med svart permanent tusjpenn og rettholt og lakke over. dette var til innendørs bruk? Redigert 28.Januar.2010 av Godthaab (see edit history) Sitér dette innlegget “The pessimist complains about the wind; the optimist expects it to change; the realist adjusts the sails.” Link to post
Moyja Svart 28.Januar.2010 Del på Facebook Svart 28.Januar.2010 Her er en link til en side med et tips på rimelig gulv/dørk : http://maritimstart.no/Mertantidekk.shtml Sitér dette innlegget Link to post
Nellevine Svart 28.Januar.2010 Del på Facebook Svart 28.Januar.2010 Hei, har gjort følgend selv: Brukt 13mm finerplate tilpasset den, beiset den med øsket farge (fines mange muligheter her), ga den et strøk lakk, maskerte nater med maskeringstape, lakerte i natene (for å unngå sig), malte nater med sort bengalakk, tok av tape, lakerte alt sammen 4-5 strøk med lakk, ble helt perfekt resultat. Sitér dette innlegget Link to post
Joda2 Svart 28.Januar.2010 Del på Facebook Svart 28.Januar.2010 Nellevine: Du har ikke noen bilder av resultatet da? Metoden din hørtes utrolig enkel ut for oss som har gammel båt og litt lite tid til finish arbeidet... Sitér dette innlegget Link to post
Nellevine Svart 28.Januar.2010 Del på Facebook Svart 28.Januar.2010 skal prøve det, rekker det ikke i dag Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 28.Januar.2010 Del på Facebook Svart 28.Januar.2010 Til dørk og benker går det ofte ganske korte lengder teakstaver. Om du er heldig kan du få teakdører og karmer fra f.eks offentlige bygg der disse erstattes med nye i aluminium. Om du legger litt arbeid i å ta vinduer dører /karmer fra hverandre og fjerner beslag skruer og spiker, så kan disse rippes opp til 5-7mm tykke staver som du limer på et underlag av X-finer eller GRP-plater. Så fuger du med en natemasse, sliper og vips etter masse arbeid så har du fine teakplater Limet koster jo endel, og det gjør natemassen og! Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Joda2 Svart 28.Januar.2010 Del på Facebook Svart 28.Januar.2010 Nellevine Høres bra ut ;) Ser du holder til i Grimstad så da hadde det kanskje vært mulig å titte på det når litt av snøen forsvinner også... Sitér dette innlegget Link to post
Nellevine Svart 29.Januar.2010 Del på Facebook Svart 29.Januar.2010 Dørk luke, kom ikke til for å ta bilde av hele dørken https://baatplassen.no/bildearkiv/25/25383/baat_bad_290110_004.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 29.Januar.2010 Del på Facebook Svart 29.Januar.2010 Hei! Jeg benyttet også kryssfiner-varianten da jeg pusset opp dørken i utesalongen i båten for 3 år siden. Jeg dro av Nautolex-belegget som lå på dørkplatene og limte på nytt toppdekke av 6mm kryssfiner (meranti). Til omrammingen sagde jeg strimler av kryssfineren, mens "hovedfeltene" innenfor består av tilpassede plater som jeg freste ca 2mm dype natespor i. Som lim benyttet jeg montasjelim PL200, og som fugemasse Tec7. Kantene på platene ble forseglet med 2 lag epoxy, og platene ble til slutt lakkert med 8-10 strøk 3-stjerners lakk (halvblank tror jeg det var). Samme prinsippet ble benyttet da bordene i utesalongen og forkabinen ble pusset opp. Kryssfineren har tynt topplag, så man må være påpasselig med å holde lakkskiktet i orden. Det er dette som utgjør slitelaget. Vi er påpasselige med at det ikke blir liggende vann/fuktighet på dørken. Så langt har dørken holdt seg veldig bra, men hvis det passer slik, kan det hende jeg mattsliper og legger på et par lakkstrøk til våren. Utesalongen med bord Bord i forkabinen Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 29.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Januar.2010 Takk for mange gode tips folkens. Da får jeg litt å gruble på. Likte spesielt den linken til horg. Hva koster marantipaltene gjengs over da? Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 29.Januar.2010 Del på Facebook Svart 29.Januar.2010 Har lyst til å gjøre noe med dørken i båten. Den består av teakplater på rundt 20-25mm. Finnes mange løsninger på dette, men synes det blir litt vell dyrt med disse platene man får ferdig. En tanke som slo meg: Hvorfor ikke frese ut striper i platene som alt er der og fylle disse med sika etc? Bruke en overfres eller noe. Høres det helt latterlig ut? Hva med å lage feks 70mm bord av 9mm teakfiner og lime disse på eksisterende dørkplater og fylle med sika etc?Forslag mottaes med takk hei jeg har gjort akkurat det du skrev her , mitt problem var at de vanlige laminatplatene har for lite lag med teak over og blir gjerme litt stygge i fresekant ... resultatet ble 75% strøkent. går ikke for den løsningen på seiler da jeg skal ha nytt gulv inne der... ;) Sitér dette innlegget Link to post
Joda2 Svart 29.Januar.2010 Del på Facebook Svart 29.Januar.2010 Nellevine Det så ikke galt ut ;) Spørs om ike det blir ei testplate før snøen forsvinner for å se hvordan det egentlig er Sitér dette innlegget Link to post
Nellevine Svart 30.Januar.2010 Del på Facebook Svart 30.Januar.2010 Joda 2, test på ønsket finerplate gjerne med 2-3 forsjelige typer beis. Så du får ønsket farge (tror jeg brukte ask). Husk: etter å ha maskert lakker i nate og opper tape, så ikke bengalakken kryper under tapen. (Ps. hvis du er på disse kanter må du bare komme og se) Sitér dette innlegget Link to post
spilli Svart 30.Januar.2010 Del på Facebook Svart 30.Januar.2010 Utesalongen med bord Bord i forkabinen Hei Arvid_A. Utrolig pent arbeide. Gratulerer(Ble litt misunnelig) Mvh spilli Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 30.Januar.2010 Del på Facebook Svart 30.Januar.2010 Fin arbeid Arvid_A. For å gjøre det komplett ville jeg også skiftet ut respatex plata i fronten av kjøleskapet med noe matchende. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Arvid_A Svart 30.Januar.2010 Del på Facebook Svart 30.Januar.2010 Du la merke til den ja, NilsPils Jo, jeg har fått tilsvarende kommentar fra andre - og er i grunnen enig, så det er nok bare å plukke av kjøleskapdøra og få det overstått ..... Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 7.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Februar.2010 Da sitter jeg egentlig igjen med tre alternativer: 1. Fuse opp bord av 6mm Merantiplate 2. "Nellevine metoden". Legge på hel plate, olje, lakke og bruke bengalak for "falske" nater. 3. "Arvid_A metoden". Legge på hel plate, lage spor med sirkelsag o.l, nate dette. Veldig fristende å gå for alt. 2. Dette er jo det minst arbeidskrevende og billigste. Regner med at det hoder å bruke 6mm Merantiplate på eksisterende 20mm plate. Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 9.Februar.2010 Del på Facebook Svart 9.Februar.2010 Får en idè hver gang jeg er på monter eller byggmaker. Hvorfor ikke lage dørk i skipsgulv laminat eller parkett. Det er jo sykt mye billigere enn platene å enkelt å legge om man har noe å legge det oppå! Eneste jeg kan se som problem er om den fuktige luften etterhvert vil ødelege laminaten. Hadde vært gøy å gjort et forsøk! Sitér dette innlegget Link to post
Nellevine Svart 7.Mars.2010 Del på Facebook Svart 7.Mars.2010 Har i dag begynt på å lage ny dørk i ac cabin etter min måte, kommer med bilder her etter hvert. håper ander kan ha nytte av det. Sitér dette innlegget Link to post
fist Svart 7.Mars.2010 Del på Facebook Svart 7.Mars.2010 Litt seint å kommentere gammelt innlegg, men prøver: Hvorfor ikke lage dørk i skipsgulv laminat eller parkett. Jeg har også tenkt på parkett, men mine fantasier går i retning av å få tak i bare det det øvre heltre laget fra parketten. Jeg inbiller meg at de underliggende lagene i parkett-"bord", med tilhørende lim ikke er egnet i båt. Altså: Legge en fuktbestandig kryssfinerdørk. Legge topplag av topplaget fra "husholdningsparkett". Da skulle det være mulig å lage nater og øvrig mønster etter ønske. Noen som vet hvor men kan få tak i slike halvfabrikata fra parkettproduksjon? Finnes det fortsatt parkettprodusenter i gamlelandet? Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 8.Mars.2010 Del på Facebook Svart 8.Mars.2010 Hva med å høvle vekk underdelen av parketten? Eg synes bordene i "stueparketten" blir litt brede... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.