sodne Startet 29.Januar.2010 Del på Facebook Startet 29.Januar.2010 Etter at flere "lengre" turer har gått i vasken i det siste, noen på grunn av helse. Men mest på grunn av dårlig planlegging. Innser eg nå at det må lengre tidshorisont til, bedre planlegging, og senking av lista i forhold til lengden på turen. Så¨det jeg tenkte var å seile langs en større del av kyststripen som ligger til middelhavet. Jeg vil sette av penger og lignende i 1,5 år. Men jeg kan/vil ikke utsette 24 foteren min for dette så planen var å leie en båt. Jeg vil bruke ca. 2,5 mnd på turen og har ikke tenkt å bruke av den tiden i en brun tysk kanal, eller en full engelsk (opplevd begge). Men leie av båt er dyrt, spesielt hvis en skal leie så lenge. Er det noen som vet om mindre utleie firmaer eller forum på nettet der private seilere leier ut sine båter? Sitér dette innlegget stå i ro båt! Link to post
Frivakten Svart 29.Januar.2010 Del på Facebook Svart 29.Januar.2010 Det er vel en del forflytninger av solgte båter begge veier. Hvordan få en oversikt vet jeg ikke. Bare en tanke. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Nonsense Svart 29.Januar.2010 Del på Facebook Svart 29.Januar.2010 Det må vel være bedre å kjøpe en båt som du selger når du er ferdig? Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 29.Januar.2010 Del på Facebook Svart 29.Januar.2010 kjære sodne, Middelhavet rundt på 2,5 mnd, hva er det du egentlig ønsker å få med deg på en slik tur? Det har liten mening slik jeg ser det. Vi seiler rundt på 3.året og har bare fått med en liten liten del. Jeg vil heller tatt utgangspunkt i et spesielt område og brukt tiden på det. Båter kan du leie i mengder der ned. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 29.Januar.2010 Del på Facebook Svart 29.Januar.2010 pettersand du er jo middelhavsspesialisten (puh langt ord) her på forumet , jeg spør og du svarer om du kan. Jeg har lest veldig mange langturbøker skrevet av folk som seiler rundt globusen og veldig mange av disse tar hjemveien gjennom middelhavet , men det som skjer veldig ofte er at en bok på 400sider gjerne er 10sider hjemme før de drar 10sider til kanariøyene 10sider til de er gjennom panama 350 sider stillehavet og østen 20sider derfra og hjem og mye av det er bannskap opp rødehavet og mye er hjemkomst , det skrives ikke mye annet om middelhavet enn at det var mye vind rett i mot osv. Hvordan er det egentlig å legge en langtur inn der istedet for melkeruta til karibien , hva med årstidene , og å være borte fra juli til juli og seile fra gibraltar og en rimelig grei runde så går det fort 4-5000mil. Vi planlegger jo en tur og har egentlig ikke satt noe annet mål enn å seile til steder varmere enn det er her hjemme , kan middelhavet være et alternativ. Har hørt det er ekstremt dyrt i havnene der osv Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 29.Januar.2010 Del på Facebook Svart 29.Januar.2010 Takk for "spesialiststatusen" Nei hva skal en si om det...jordomseiling handler nok for mange om å gjøre det store "karstykket". Som tidligere sjømann er dette helt fjernt for meg, det gjelder også Karibien som jeg av mange grunner ikke finne så attraktivt. Det er vel hva en kan tenke seg å oppleve, er en interessert i kultur og kulturminner, områder som er vår sivilisasjon vugge, fint vær og temp. stort sett hyggelig befolkning og med-seilere, lett å komme hjem, da er Middelhavet midt i blinken. Ja det koster å seil rundt her, dvs en må kanskje prioriter noe. Noen jeg har truffet har solgt både hus og bil for å muliggjøre sine drømmer, det synes vel vi er noe ekstremt. En kan gjøre mye for å holde kostnaden nede, bl.a. godt ankerutstyr. Vi har i hovedsak seilt i østlige det Middelhavet, men prisene på havn/marinaer i Frankrike og Italia kan være drøye. For mer opplysninger kan du kikke på hjemmesiden vår, du kan også kontakte meg dersom du ønsker mer spesifikke opplysninger. http://www.123hjemmeside.no/seilmedhydra Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 29.Januar.2010 Del på Facebook Svart 29.Januar.2010 (redigert) Enzo er du med i SXK...så har de en krets som kalles Medelhavsseglarna. http://www.medelhav.se/ de har mye bra info om allt som rør Middelhavet var førøvrigt med på ett fint seminar der førre lørdagen. Redigert 29.Januar.2010 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
avmønstret5 Svart 29.Januar.2010 Del på Facebook Svart 29.Januar.2010 (redigert) Dette er heldigvis forandret. Nå kan en også være medlem av M.seileren uten å være medlem SXK, noe som ble et svært kostbart medlemskap. Men som du sier. siden gir mye god info. Redigert 29.Januar.2010 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 29.Januar.2010 Del på Facebook Svart 29.Januar.2010 (redigert) OK...var ikke medveten om dette, gick med i M-seglarna før en 4-5 år sedan og da var det så. (det stod så æven i 'reklamfilmen' men den er sikkert gammel) fikk ett tips om billige havner i Spanien http://www.roughguidetospain.com/list-of-t...s-in-andalucia/ Redigert 29.Januar.2010 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
avmønstret5 Svart 29.Januar.2010 Del på Facebook Svart 29.Januar.2010 Fint, legges på "favoritter" Sitér dette innlegget Link to post
sodne Svart 29.Januar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Januar.2010 Mange fine linker og svar. Jeg forstår jo at hele middelhavet er utenfor rekkevidde. Min familie hadde seilbåt i middelhavet mange sesonger (base i aigues mortes, golf del leon). Korsika er det området jeg husker best og som det sikkert hadde tatt ett år å utforske. Kansje det blir målet. Hvor mye kan det koste å leie en båt da? en som overvintrer eller noe sånnt? Sitér dette innlegget stå i ro båt! Link to post
avmønstret5 Svart 30.Januar.2010 Del på Facebook Svart 30.Januar.2010 Vanskelig å si, rimeligst å leie hos en privatperson, men også mest risikofylt skulle jeg tro. Det er også en mengde båter til salgs der ned, noen til svært rimelige priser. En mulighet er å kjøpe en rimelig båt og å selge den når turen er over. Med litt leting kan en finne veldig mye på nettet. Mange deler også på en båt, det kan være en rimelig løsning. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 30.Januar.2010 Del på Facebook Svart 30.Januar.2010 Jeg har lest veldig mange langturbøker skrevet av folk som seiler rundt globusen og veldig mange av disse tar hjemveien gjennom middelhavet , men det som skjer veldig ofte er at en bok på 20sider derfra og hjem og mye av det er bannskap opp rødehavet og mye er hjemkomst , det skrives ikke mye annet om middelhavet enn at det var mye vind rett i mot osv. Gøran Schildt (du finner en bibliografi her: http://sv.wikipedia.org/wiki/Göran_Schildt ) har skrevet en mengde flotte reiseskildringer om seilas i middelhavet. Også om turen fra Stockholm og ned gjennom kanalene. Herlig lesning, selv om seilasene foregår for en del år siden. En kunnskapsrik kulturperson som seiler historiske ruter. Anbefales. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 30.Januar.2010 Del på Facebook Svart 30.Januar.2010 En fantastisk hjemmeside du har der pettersand! Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 30.Januar.2010 Del på Facebook Svart 30.Januar.2010 Takk for det Hyggelig om noen finner nyttig info der. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 30.Januar.2010 Del på Facebook Svart 30.Januar.2010 Jeg ville ha enten fraktet egen båt pr. bil til Slovenia eller kjøpt en rimelig båt der eller i Kroatia, og starte der. Seilt Adriaterhavet, Ioniske og Egeerhavet. Kroatia, Italia, Hellas, Tyrkia. Da får du med deg de fineste områdene i Middelhavet IMO. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 30.Januar.2010 Del på Facebook Svart 30.Januar.2010 her er en side med mye matnyttigt...... http://www.algonet.se/~carlto/ Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.