Hokky Startet 29.Januar.2010 Link til dette innlegget Startet 29.Januar.2010 Hei, jeg skal få slept hjem en 1970 mod Fjord 21 Olympic (noen timers tur) og lurer på hvilke erfaringer dere har ang sleping av disse båtene? Holder det å slepe etter "øyet" i baugen eller bør jeg bruke de 2 pollertene på dekk i tillegg? Slepebåten er en arbeidsbåt som kjører oppover i 10-18 knop. Jeg skal ikke være med på turen og må ned og gjøre dette klart på forhånd derfor vil jeg være sikker på at jeg ikke gjør noe som ødelegger båten, siden jeg ikke vet hvilke hensyn han jeg har leid inn for å slepe den tar. Er det evt. andre ting jeg må tenke på? Sitér dette innlegget Min Fjord 21 Olympic Link to post
Gullfisk Svart 29.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2010 Nå pleier de øyene i baugen å være solide, men jeg tror jeg ville laget en forgrening som fordelte lasten på alle tre, og satt på en rykkdemper i gummi. Sitér dette innlegget Link to post
Hokky Svart 29.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2010 takk! Rykkdemper i gummi hadde jeg ikke tenkt på, det var ikke dumt. Hvordan lager jeg lettest en slik forgrening uten at mesteparten av belastningen havner på pollertene på dekk, jeg vil jo tro de tåler mindre en øyet, eller tar jeg feil?? Sitér dette innlegget Min Fjord 21 Olympic Link to post
Brigg Svart 29.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2010 Uten at jeg kjenner akkurat denne båten: Dersom du med pullerter mener kryssholt pleier disse å ha meget solid innfesting. Jeg ville satset på disse, gjerne med rykkdemping som nevnt over. I tillegg ville jeg stengt sjøvannsinntaket til motor i tilfelle risten under skroget vender forover. Dette for å unngå at overtrykk pga vannstrømmen skal trenge inn i båten dersom noe ikke er helt tett. Videre må du sjekke om gearet tåler at propellen roterer så lenge som slepet vil pågå. Dette kan variere etter type gear. Kanskje må gearet settes i gir, eller at propellakslingen må låses på annen måte. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Hokky Svart 29.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2010 Kommentar fra moderator:Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering. Uten at jeg kjenner akkurat denne båten: Dersom du med pullerter mener kryssholt pleier disse å ha meget solid innfesting. Jeg ville satset på disse, gjerne med rykkdemping som nevnt over. I tillegg ville jeg stengt sjøvannsinntaket til motor i tilfelle risten under skroget vender forover. Dette for å unngå at overtrykk pga vannstrømmen skal trenge inn i båten dersom noe ikke er helt tett. Videre må du sjekke om gearet tåler at propellen roterer så lenge som slepet vil pågå. Dette kan variere etter type gear. Kanskje må gearet settes i gir, eller at propellakslingen må låses på annen måte. Brigg Takk. Dette hjelper på. Det er en gammel Volvo penta aq180 fra 1970 usikkert hvilket drev, men har vel stått på siden nytt det og. Sitér dette innlegget Min Fjord 21 Olympic Link to post
Frivakten Svart 29.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2010 Bruk lang og kraftig trosse, da det er trossen som vil bli liggende i sjøen som demper. Glem rykkdempere (gummidempere). Hanefot festet i begge kryssholtene. Dette fordeler kreftene og forhinder skjening. Maxfart er skrogfart. Overgår man den, blir det store belastninger på festene eller båten vil begynne å leke ubåt. Den som selper burde ha gul slepelanterne. Isåfall skal topplanternen på slepet dekkes for. Slepet må holdes under oppsikt. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Hokky Svart 29.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2010 Kommentar fra moderator:Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering. Bruk lang og kraftig trosse, da det er trossen som vil bli liggende i sjøen som demper. Glem rykkdempere (gummidempere).Hanefot festet i begge kryssholtene. Dette fordeler kreftene og forhinder skjening. Maxfart er skrogfart. Overgår man den, blir det store belastninger på festene eller båten vil begynne å leke ubåt. Den som selper burde ha gul slepelanterne. Isåfall skal topplanternen på slepet dekkes for. Slepet må holdes under oppsikt. Dette blir vanskelig å holde øye med når jeg ikke blir med på turen, jeg får bare håpe han som sleper den tar hensyn til båten min. Definer gjerne lang og kraftig trosse. Sitér dette innlegget Min Fjord 21 Olympic Link to post
free Svart 30.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2010 Jeg har blitt tauet en gang av Emma Dyvi (redningsskjøyte), det var veldig gøy å den båten hadde aldri gått så fort. Når begge pullerne kom ut av dekket var morroa over. pullerne hadde store skiver under dekk så det ble fire feite fine hull i dekket. nå var dette en betydelig tyngre båt da. Du kan gjerne bruke pullerne bak, ta to runder på pullerne fremme å et langt slep, instruer han som sleper til å besinne seg, du betaler, du er sjefen! Det går gjerne bra. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 30.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2010 (redigert) nå er vel fordekket der kryssholtane er festet ganske så tynne greier og ikkje beregnet til å slepe. Og belastningen blir feil retning. Om båten har slepeøye i baugen så bruk dette. Da vil slepet heller ikkje presse baugen ned eller hindre den i å reise seg. Bruk langt tungt tau, ikkje flytetau! og spar de gummirykkdemperne til hjemmehavna. Redigert 30.Januar.2010 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 30.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2010 Lengden på trossa er avhengig av mange forhold, men en 60 favner burde holde under rimelige forhold. Dimensjonen er avhengig av hvilket materiale den er av. En nylontrosse kan være tynnere enn en som ikke er elastisk. Hvis det ikke er vribar propell på slepebåten bør han ta det rolig da han belaster motoren mere med deg på slep. En rød blåse midt på sleperen gjør det lettere for andre å se at det er et slep. Sitér dette innlegget Link to post
Hokky Svart 30.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2010 Takker for mange gode svar her. Båten som skal slepe er en STOR arbeidsbåt så han vil ikke merke at jeg henger bak. Jeg får stikke ut og kjøpe tau så får jeg gjøre det klart imorgen. Sitér dette innlegget Min Fjord 21 Olympic Link to post
Hokky Svart 30.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2010 Båten som skal hente den for meg har også mulighet til å løfte båten opp på dekk med kranen, men han har bare lange stropper, ikke noe skikkelig løfteutstyr for båt og heller ikke noe som er beregnet for det å sitte den oppå på dekk, så det ble jeg enda mer skeptisk til, jeg er redd han risikrere å ødlegge styrehuset under løfting. Sitér dette innlegget Min Fjord 21 Olympic Link to post
Fru Jacobsen Svart 30.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2010 Jeg synes det høres litt risikabelt ut jeg Hokky, du har ikke andre måter å frakte den på da? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Gullfisk Svart 30.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2010 Bør være veldig forsiktig når sleperedskapen er så kraftig. Båten din er vel en planer, så han bør holde seg under den hastigheten hvor båten begynner å sette seg. Bør også velge en stille dag hvis mulig. Hvorfor ikke rykkdemper? Hadde et 2,5t slep på en NB870 for et år siden hvor jeg brukte 18-20mm polyestersilke, hanefot og den største Forsheda rykkdemperen, og det fungerte helt glimrende. Gikk med ca 6-7kn, og da stjal slepet ca 1 kn i forhold til vanlig på samme turtall. Sitér dette innlegget Link to post
Hokky Svart 30.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2010 Jeg synes det høres litt risikabelt ut jeg Hokky, du har ikke andre måter å frakte den på da? Nei det er ikke allverden med alternativer, båten ligger på en øy uten fastlandsforbindelse.. Sitér dette innlegget Min Fjord 21 Olympic Link to post
Bitteliten Svart 30.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2010 Maxfart er skrogfart. Overgår man den, blir det store belastninger på festene eller båten vil begynne å leke ubåt. Max 5-6 knop tenker jeg. Lang og tung trosse som Krisida Magni skriver er viktig. Kan jo hende at det lokale Redningskorpset trenger å øve seg på slep/buksering - så et tips er å ringe de og høre. Sitér dette innlegget Link to post
Hokky Svart 30.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2010 Max 5-6 knop tenker jeg. Lang og tung trosse som Krisida Magni skriver er viktig. Kan jo hende at det lokale Redningskorpset trenger å øve seg på slep/buksering - så et tips er å ringe de og høre. For hver svar jeg får jo mer bekymret blir jeg, hehe. jeg får se etter alternativer, som f.eks en mindre slepebåt. Jeg får evt ringe redningsselskapet og høre hva de tar for turen også ja.. Sitér dette innlegget Min Fjord 21 Olympic Link to post
Bearded Beast Svart 30.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2010 neis bare peis på, går så lett og fint i vannet den der Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 30.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2010 neis bare peis på, går så lett og fint i vannet den der Kloke ord fra Korsnes, da er jo saken biff Hokky Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Bearded Beast Svart 30.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2010 (redigert) ja det er kloke ord, ingen sak å engste seg unødig for det her med en slik båt. Bruk langt tungt tau, fest i slepeøyet, ta evt av propellen og kjør på. 10-18 knop som det ble spurt om går så fint. Som vanlig står folk i kø for å si neei nei dette går ikkje bra , en million ting kan og vil gå galt osv osv vanligvis med en svært teoretisk tilnærmelse av problemet. Redigert 30.Januar.2010 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 30.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2010 Som vanlig står folk som ikkje i kø for å si neei nei dette går ikkje bra , en million ting kan og vil gå galt osv osv vanligvis med en svært teoretisk tilnærmelse av problemet. Hehe, ja blir ofte sånn Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Hokky Svart 30.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2010 ja det er kloke ord, ingen sak å engste seg unødig for det her med en slik båt. Bruk langt tungt tau, fest i slepeøyet, ta evt av propellen og kjør på. 10-18 knop som det ble spurt om går så fint. Som vanlig står folk i kø for å si neei nei dette går ikkje bra , en million ting kan og vil gå galt osv osv vanligvis med en svært teoretisk tilnærmelse av problemet. Dette var vel ganske nærmt det jeg trodde før jeg startet tråden, men må si jeg har blitt svært usikker etterhvert nå, men viss det ikke dukker opp noe bedre så blir den slept slik du sier. Takk! Sitér dette innlegget Min Fjord 21 Olympic Link to post
Bitteliten Svart 30.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2010 (redigert) Som vanlig står folk i kø for å si neei nei dette går ikkje bra , en million ting kan og vil gå galt osv osv vanligvis med en svært teoretisk tilnærmelse av problemet. Kan hende det er noen som har litt erfaring med å slepe andre båter også. 10-18 knop høres komplett idiotisk ut - i hvertfall om man har normale pullere. Redigert 30.Januar.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hokky Svart 30.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2010 Kan hende det er noen som har litt erfaring med å slepe andre båter også.10-18 knop høres komplett idiotisk ut - i hvertfall om man har normale pullere. Har slepeøye i front og båten veier 1500kg. Jeg mangler selv erfaring om sleping av større ting enn joller til å vite om dette kommer til å gå bra. Hastighet på slep vil sannsynligvis bli 10knop Sitér dette innlegget Min Fjord 21 Olympic Link to post
Hokky Svart 30.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2010 Kan jeg forresten bruke rykkdemper i gummi og/eller vekt på tauet viss jeg bare har 16mm flytetau?? Sitér dette innlegget Min Fjord 21 Olympic Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.