Jump to content

Hva bør jeg tenke på ved sleping av en Fjord 21 Olympic?

Hokky

Recommended Posts

Kan hende det er noen som har litt erfaring med å slepe andre båter også.

10-18 knop høres komplett idiotisk ut - i hvertfall om man har normale pullere.

har både slept og blitt slept uten problemer mange ganger. Det er stor forskjell på å slepe en mindre planende båt som dette og en tung deplasementtype båt. Da eg blei slept sjøl i sommer kjørte vi ca 10-12 knop som var maxfarten på sjarken som slepte. Da knytte vi bare i kryssholten foran og brukte et tynnere nylontau. Forsåvidt greit nok siden det har litt strekk men farlig om det ryker. Måtte bare ta det man hadde.. båten min veier ca 2000+kg. Skulle vi kjørt lenger eller fortere ville eg brukt slepeøyet med det ble nå slik den gangen.

Pullert.., de er uansett til å fortøye i, ikkje slepe på en slik båt. Er bare festet i nåke tynt skrammel som regel. Mens slepeøyet også kalt stevnbøylen er festet gjennom skroget som er någet meir solid.

Rett nok er det nåke forskjell på 10 og 18 knop men skipperen i den slepende båten har da øyne i hodet og ser nå om det bærer galt avsted. Han er jo ansvarlig for båten

Redigert av Korsnes (see edit history)

Ikke bekymre deg. Om du bruker vanlig fornuft når du lager til trossen og ikke bruker sytråd går dette helt fint. Vedkommende som står for slepet er nok ikke på sjøen for første gang :-) Dette går så fint så. Har selv ligget søvnløs etter å ha lest innlegg her på forumet, selvfølgelig helt unødvendig...

Når det gjelder hvor du skal feste trossen så går nok det fint uansett hva du gjør. Personlig ville jeg valgt å ha flere punkt på båten, dermed brukt pullertene. Ryker dette ville det heller ikke vært godt nok for fortøyning senere...

Ikke undervurder skipperen på skuten som skal foreta slepet.

hva er en hanefot? Hvis det betyr å lage en 'trekant' mellom to kryssholta og slepetauet så er dette en dårlig ide i praksis. Fordi det vil aldri vil bli likt trekk på begge sider uten der er en trinse eller noe med den 'hanefoten' som eg ikkje kjenner til. Uansett vil dette føre til at båten skjærer ut til en side og med trekk ute av sentrum så vil dette forsterke effekten. Båten vil gå en volsom slalom der bak. Bare prøv :wink: Been there, done that :smiley:

Det går fint på en liten jolle ja eller om noen sitter og styrer men det er det jo ikkje i dette tilfellet.

Redigert av Korsnes (see edit history)

Ja du har forstått hva jeg mener med en hanefot, jeg har også lurt veldig på hvordan jeg skal klare å få riktig trekk mellom alle 3 punktene. jeg tror dette har kokt ned til at jeg bare bruker slepeøyet, det er bare et lite problem, jeg må gjøre dette klart imorgen, og jeg har bare 16mm flytetau på ca 30m hvis ikke slepebåten har noe annet, hva da? lodd på tauet?

Redigert av Hokky (see edit history)

en daumann skulle vel funke fint det :smiley: teoretisk er det lett å få likt trekk på alle punkt men i praksis viser det seg umulig uten trinse. Men det løser ikkje problemet med utskjæring, det bare snur tvertom på hvilken retning. Einaste måten å få det til å dra rett fra 2 punkter til siden for senter er om trekanten strekkes fram til slepebåten og det der går fritt rundt i ei trinse. Men det er jo så mykje enklere å heller unngå det ved å feste i senter.

ååå... det er nok flere som har blitt slept med en hanefot, trekant, mellom kryssholtene med stor suksess...

Men bevares, slepingen til Hokky kommer til å bli en suksess uansett hvordan han fester. Det enkleste er slepeøyet, så gå for den du, med det tauet du har. De er nok ikke tom for tau på slepebåten heller om de ønsker å bruke noe annet....

Jeg var og så på båten idag, veldig fornøyd med det jeg så, men jeg bre skeptisk ang. slepingen, jeg krøp inni helt framme i baugen for å se hvordan slepeøyet og pullertene var festet. For å si det slik, jeg ville ikke fortøyd til storm i noen av de, så jeg tror jeg reiser ned med litt verktøy og en følgebåt å starter den og kjører den hjem, evt sleper foriktig viss jeg ikke får start.

Tusen takk til alle som har hjulpet meg i denne tråden.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...