jensemann2 Startet 30.Januar.2010 Link til dette innlegget Startet 30.Januar.2010 (redigert) Kunne tenke meg å få sjekket tilstanden på kjølboldene i min Oksø 32 før jeg legger den ut for salg. Eneste jeg kan komme til er under dørken i salongen, der ser jeg muttrene og skivene stikke opp delvis innplastet. Hvordan sjekker jeg tilstanden på boltene lenger ned i plasten og inn i kjølen? Røntgen? Er dette evt dyrt? Båten min har vanlige jernbolter har jeg hørt, kjølen er også av jern. Vil dette være utsatt for korrosjon? Redigert 30.Januar.2010 av jensemann2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2010 Du kan ta det hele nokså med ro. De jernbolten jeg har plukket ut av trebåter med jernkjøl indikerer livslengde omkring 60 år. Den gangen gikk gjerne boltene gjennom kjølplanker av eik, hvilket ga øket korrosjon i dette området. Det er ingen god måte å sjekke dem på, med unntak av røntgen. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 30.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2010 betryggende å høre det.:) Min båt er av glassfiber. Jeg har hatt problemer med at propellmutteren har korrodert bort og derfor ble jeg litt engstelig mtp kjølboltene. Men dette kan nok skyldes at akslingen ikke er koblet galvanisk sammen med motoren og at akslingen er av syrefast stål, propellen av messing/bronse og mutteren var av vanlig stål Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 30.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2010 Var også bekymret for kjølboltene da jeg hadde Oksø 32 tidlig på 90-tallet. Firkantskivene var begynt å "flake" seg litt og det hele så litt uggent ut. Byttet noen muttere og skiver men kom til at boltene i seg selv nok var like gode i og med at de er så godt innstøpt. Jeg tror disse vil holde svært lenge. Sitér dette innlegget Link to post
Dekken Svart 30.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2010 En søsterbåt til min opplevde at 8 av 12 kjølbolter hadde rustet helt av slik at kjølen var løs!!! De oppdaget det nesten ved en tilfeldighet da de allikevel var oppe for å skifte rorstamme. En av gutta hadde lent seg på kjølen der båten hang i krana og merket at den vinglet. De hadde utrolig nok svartstål i boltene. Vet ikke hvordan mine er men skal prøve å få tatt ultralyd av dem når jeg skal opp til våren. De er helt innplastet innabords så jeg håper det er mulig å komme til dem fra undersiden. Har ikke lyst til å begynne å slipe innvendig før jeg må... Sitér dette innlegget Link to post
rolk Svart 14.April.2010 Link til dette innlegget Svart 14.April.2010 Det er ingen god måte å sjekke dem på, med unntak av røntgen. Kan noen si noe mer om dette med å sjekke kjølbolter. Er det mulig å få det gjort som det står her med røntgen? Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 14.April.2010 Link til dette innlegget Svart 14.April.2010 Det er vel en form for ultralyd som brukes til dette. Har selv vært med å "klargjort" kjølbolter for kontroll. Da måtte samtlige bolter lokaliseres, deretter ble enden på bolten over mutteren slipt HELT PLAN og i rett vinkel på selve bolten. Dette for at ultralydhodet må ligge helt plan på bolten og at lydhodet kan sende lydbølgene rett igjennom hele boltens lengde. Dette var en båt som hadde Veritas klasse. Sitér dette innlegget Link to post
rolk Svart 14.April.2010 Link til dette innlegget Svart 14.April.2010 Jeg har mye betong i lasterommet på min kutter. Betyr det at dette må fjernes, eller er det mulig å sjekke boltene med betonggulvet liggende. Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 14.April.2010 Link til dette innlegget Svart 14.April.2010 Mener at en må helt inn på bolten. Lydhodet må ha fysisk kontakt med bolten. Dette for at det ikke må komme luft mellom instrumet og bolt. Lyden har forskjellig hastighet i luft, stål, betong, maling, rust etc etc. Og det er nettopp hastigeten på lyden som benyttes til målingene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.