Jump to content

erfaring med dieselaggregat i båt

M/S AIOLOS

Recommended Posts

• 2 uker senere...

Jeg vet at det lages noen skikkelig små og kompakte aggregater på ca 5 kW, men de er ikke vanlig kommersielt tilgjengelige enda, så vidt jeg vet. Vet at Marintek har vært i kontakt med produsenten mtp å utstyre mindre fartøyer. Jeg venter i spenning på at disse skal bli tilgjengelige for vanlige folk, da er det ut med påhenger og inn med el hjulvisp og aggregat.

Jeg har desverre ikke mer opplysninger, men det kan være verdt å snoke litt rundt på nettet.

Lurer på om det er noen som har erfaring med dieselagregat i båt, liten type.

Lurer litt på hvilke aggregat du mener da, har du noen link? ikke bare vil det ruve men det vil og følge med endel støy og vibrasjoner, så er det temaet kjøling i tillegg.

Lå ved siden av en båt som satte frem et aggregat på dekk for å få strøm til å varme opp vann til å dusje med, det er jo litt støy i forbindelse med dette , derfor satte de det på dekk for å slippe å høre det da de satt på akterdekket. etter en ganske kort liten stund fikk jeg et akutt behov for å se om min maskin virket, eksosutløpet mitt var plassert temmelig nær akterdekket til denne båten å jeg synes det var på sin plass med litt godt tomgangsturtall, De spurte meg så om jeg skulle gå, noe jeg ikke skulle, de så litt rare ut helt til han på den andre siden som også ikke skulle reise fyra igang Forden sin å røykla hele bukta, da kom de på at de kanskje skulle reise hjem å dusje...

Mye moro med aggregat, fint med ett under dekk ,vanskelig å få til i mindre båt dessverre

Så det var min erfaring, men det var riktig nok et bensinagregat

Lurer på om det er noen som har erfaring med dieselagregat i båt, liten type. Skal eventuelt stå i en Enes 25. Må ha et eller annet siden bryggeeier ikke har somlet seg til å få orden på landstrømmen enda

Et aggregat kan ikke erstatte landstrøm, da de brukes helt forskjellig. Dessuten er det vanskelig å se fordelen med aggregat i en såpass liten båt. Skal du lade batterier, er det vel bare å kjøre motoren en stund? Lader den for lite, er det bare å montere en ekstra dynamo. Det enkle er ofte det beste ..

Jeg vet at det lages noen skikkelig små og kompakte aggregater på ca 5 kW...

En anerkjent produsent lanserer i sommer et lydisolert boks i målene: B50cm x D45cm x H50cm.

Den inneholder 3kw vannkjølt dieselaggregat, sinus inverter på 2kw med spisseffekt på 4kw og 100amp 12v lader. Den er helautomatisk, har oppsett med begrensing på landstrøm og kan kjøre land/inverter/aggregat sammen i en kurs. I tillegg har den auto oppstart av aggregat.

Hele tiden er noe nytt og de vi så i går er utgått i morgen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...