Jump to content

mercury 50 elpt 1984? med slark i stammen


la plancha

Recommended Posts

hei jeg har en mercury 50 elpt 1984? modell som har ganske mye slark i det nederste festet av stammen og jeg kan ikke se hvordan jeg skal få dette frahverandre for å bytte foringen noen som har gjort dette som har tips? En annen ting er at den kan være vanskelig å starte når den er varm.

denne motoren har ikke separat bensinpumpe. nye tennplugger er satt i Tips?

Link to post
hei jeg har en mercury 50 elpt 1984? modell som har ganske mye slark i det nederste festet av stammen og jeg kan ikke se hvordan jeg skal få dette frahverandre for å bytte foringen noen som har gjort dette som har tips?

 

Ta av dekslet over nedre motorfestet ( # 36, løsne skrue #37 ), burde nå få sett selve motorfestet... skal være litt slark, men hvis vulkinga har løsnet kan de bli mye mere ..

( motorfestet er laget av 3 deler som er vulket sammen , indre rør/ gummiforing/ ytre rør )

 

merc500_leg.jpg

 

For å ta av motorfestet må

Ytre deksel av ( #36, BEGGE sider )

Indre deksel må av (#33 Begge 2 ( sitter i 2 bolter ), OBS kan sitte trangt .

Mutter på enden av bolt ( bolt = #28 , mutter = #32 ), bolt må holdes igjen med fastnøkkel.

Selve motorfestet burde nå være løst, men kan sitte litt da det er tette pasninger .

 

Mercury dele # 75304T1 ... trenger 2 stykker ....

Tar med ØVRE feste også, ikke sikkert det trengs å byttes, men ... Mercury dele #923373 ( trenger 2 stk ).

 

 

En annen ting er at den kan være vanskelig å starte når den er varm.

denne motoren har ikke separat bensinpumpe. nye tennplugger er satt i Tips?

Hvordan går du frem for å starte motoren ??

  • Pumpe litt på belgen ( gjerne så du ser at det kommer "litt" bensin ut av forgasseren )
  • Motor i fri, passe gass pådrag .
  • Vri på nøkkel ( eventuelt presse nøkkel inn for choke )

 

Ellers... er dette et nytt problem ?

 

Andre årsaker :

Justert "litt" magert ??, juster blande dyser 1/8 omdreining UT ( likt på ALLE forgassere ) .

 

På tide med litt service på forgassere ( inkl bensin pumpe ) ?

  • Vask og rens av forgassere ( muligens nye pakninger/tettinger )
  • Sjekk og muligens oppjustering av flottør ventil ( flottør høyde )
  • Sjekk og muligens bytte av membran + ventiler ( bensinpumpe montert på siden av forgasser )
  • Oppjustering av blandedyser på forgassere

 

Mercury dele # 1399-51991 ( forgasser service kit, pakninger/tettinger + blande dyse + membran/ventiler til bensin pumpe ) )

 

Sjekk alle slanger og koblinger for lekkasje ??

Kommer det luft inn i systemet kan bensinen renne tilbake til tanken og motoren må pumpe den opp på nå ( tar litt tid.. ergo "tungstartet" )

 

 

Arne Kjetil

Link to post

Flott, jeg har hatt av dekslene , men slarken er ikke i de foringene men der som motoren vrir seg når du svinger når det gjelder tungstartet tror jeg kansje et repsett hadde gjort susen det som er er at den starter med en gang når den er kald, men er det på kvelden og høy luftfuktighet/ regn er den vanskelig igjen.

Link to post
  • 3 måneder senere...
Svart (redigert)

Jeg prøver å løfte denne frem i lyset igjen problemet er mye slark i stammen og jeg skjønner ikke hvordan jeg skal få den ifra hverandre det er ikke foringene i tegningen til droll, men de foringene/lagerne som motoren vrir seg i når jeg svinger Tar jeg tak nederst i stammen og drar bakover er det minst 5 cm vandring... kjører jeg full gass i litt bølger ser det ut som motoren vil hoppe av

Jeg fant en sprengskisse på crowleymarine.com der ser det ut som det bare er en pakning i topp og bunn av sving stanga og låses med et klips i bunn men på min ser det ut som det er en slags mutter men med 45* skrådde kanter med noen spor i som jeg ikke klarer å løsne

Redigert av la plancha (see edit history)
Link to post
det er ikke foringene i tegningen til droll, men de foringene/lagerne som motoren vrir seg i når jeg svinger Tar jeg tak nederst i stammen og drar bakover er det minst 5 cm vandring... kjører jeg full gass i litt bølger ser det ut som motoren vil hoppe av

 

Tror det hadde vært greit med et par bilder og serie nummeret på motoren....

 

Med 5 cm vandring må vulkinga i de foringene på tegningen min være løsnet eller noe har røket ( bolt feste eller lignende ) ..

 

Disse motorene har 4 motorfester ... 2 oppe og 2 nede, alle andre steder skal det være tett .

 

 

Arne Kjetil

Link to post

Eneste gode forklaringa da må være at selve styre røre har røket helt eller delvis av :eek: .... skal være helt tett imellom disse delene..

 

Ang hvilken motor du vil bruke videre så er de stort sett helt like :smiley: , disse 2 motorene er mål på forskjellig vis... 50hk motoren ble nedgradert til 45hk da de begynte å måle effekten på propellen..

 

Har muligens et NY styrerør som kan passe liggende hvis du ikke ønske å ofre den andre motoren, må bare sjekke litt.... ( tar imot bud :yesnod: )

 

 

Arne Kjetil

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...