Jump to content

mercury 50 elpt 1984? med slark i stammen

la plancha

Recommended Posts

hei jeg har en mercury 50 elpt 1984? modell som har ganske mye slark i det nederste festet av stammen og jeg kan ikke se hvordan jeg skal få dette frahverandre for å bytte foringen noen som har gjort dette som har tips? En annen ting er at den kan være vanskelig å starte når den er varm.

denne motoren har ikke separat bensinpumpe. nye tennplugger er satt i Tips?

hei jeg har en mercury 50 elpt 1984? modell som har ganske mye slark i det nederste festet av stammen og jeg kan ikke se hvordan jeg skal få dette frahverandre for å bytte foringen noen som har gjort dette som har tips?

Ta av dekslet over nedre motorfestet ( # 36, løsne skrue #37 ), burde nå få sett selve motorfestet... skal være litt slark, men hvis vulkinga har løsnet kan de bli mye mere ..

( motorfestet er laget av 3 deler som er vulket sammen , indre rør/ gummiforing/ ytre rør )

merc500_leg.jpg

For å ta av motorfestet må

Ytre deksel av ( #36, BEGGE sider )

Indre deksel må av (#33 Begge 2 ( sitter i 2 bolter ), OBS kan sitte trangt .

Mutter på enden av bolt ( bolt = #28 , mutter = #32 ), bolt må holdes igjen med fastnøkkel.

Selve motorfestet burde nå være løst, men kan sitte litt da det er tette pasninger .

Mercury dele # 75304T1 ... trenger 2 stykker ....

Tar med ØVRE feste også, ikke sikkert det trengs å byttes, men ... Mercury dele #923373 ( trenger 2 stk ).

En annen ting er at den kan være vanskelig å starte når den er varm.

denne motoren har ikke separat bensinpumpe. nye tennplugger er satt i Tips?

Hvordan går du frem for å starte motoren ??

• Pumpe litt på belgen ( gjerne så du ser at det kommer "litt" bensin ut av forgasseren )
  • Motor i fri, passe gass pådrag .
  • Vri på nøkkel ( eventuelt presse nøkkel inn for choke )

Ellers... er dette et nytt problem ?

Andre årsaker :

Justert "litt" magert ??, juster blande dyser 1/8 omdreining UT ( likt på ALLE forgassere ) .

På tide med litt service på forgassere ( inkl bensin pumpe ) ?

• Vask og rens av forgassere ( muligens nye pakninger/tettinger )
  • Sjekk og muligens oppjustering av flottør ventil ( flottør høyde )
  • Sjekk og muligens bytte av membran + ventiler ( bensinpumpe montert på siden av forgasser )
  • Oppjustering av blandedyser på forgassere

Mercury dele # 1399-51991 ( forgasser service kit, pakninger/tettinger + blande dyse + membran/ventiler til bensin pumpe ) )

Sjekk alle slanger og koblinger for lekkasje ??

Kommer det luft inn i systemet kan bensinen renne tilbake til tanken og motoren må pumpe den opp på nå ( tar litt tid.. ergo "tungstartet" )

Arne Kjetil

• 3 måneder senere...

Jeg prøver å løfte denne frem i lyset igjen problemet er mye slark i stammen og jeg skjønner ikke hvordan jeg skal få den ifra hverandre det er ikke foringene i tegningen til droll, men de foringene/lagerne som motoren vrir seg i når jeg svinger Tar jeg tak nederst i stammen og drar bakover er det minst 5 cm vandring... kjører jeg full gass i litt bølger ser det ut som motoren vil hoppe av

Jeg fant en sprengskisse på crowleymarine.com der ser det ut som det bare er en pakning i topp og bunn av sving stanga og låses med et klips i bunn men på min ser det ut som det er en slags mutter men med 45* skrådde kanter med noen spor i som jeg ikke klarer å løsne

Redigert av la plancha (see edit history)
det er ikke foringene i tegningen til droll, men de foringene/lagerne som motoren vrir seg i når jeg svinger Tar jeg tak nederst i stammen og drar bakover er det minst 5 cm vandring... kjører jeg full gass i litt bølger ser det ut som motoren vil hoppe av

Tror det hadde vært greit med et par bilder og serie nummeret på motoren....

Med 5 cm vandring må vulkinga i de foringene på tegningen min være løsnet eller noe har røket ( bolt feste eller lignende ) ..

Disse motorene har 4 motorfester ... 2 oppe og 2 nede, alle andre steder skal det være tett .

Arne Kjetil

Eneste gode forklaringa da må være at selve styre røre har røket helt eller delvis av :eek: .... skal være helt tett imellom disse delene..

Ang hvilken motor du vil bruke videre så er de stort sett helt like :smiley: , disse 2 motorene er mål på forskjellig vis... 50hk motoren ble nedgradert til 45hk da de begynte å måle effekten på propellen..

Har muligens et NY styrerør som kan passe liggende hvis du ikke ønske å ofre den andre motoren, må bare sjekke litt.... ( tar imot bud :yesnod: )

Arne Kjetil

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...