Kulingen Startet 31.Januar.2010 Link til dette innlegget Startet 31.Januar.2010 Hei Har sett rundt om i havner at folk bruker utrolig mange forskjellige knuter til å fortøye båtene sine.. Andre er selfølgelig mer elegante enn andre, og noen bruker jo hele kaien.. Derfor lurte jeg på: Hvilken knute bruker du til å fortøye båten din med?` Skriv gjerne navn på knuten , og har du laget den selv, så kan du godt legge ved et bilde... Dette gjelder også med mindre kjente knuter, så kanskje til og med de hardbarka seilerne her på forumet kan lære seg noen triks.. Etter noen uker vil jeg lage en avstemning som kårer den beste knuten :) Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 31.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2010 Halvstikk som oftest, eller pålestikk. Sitér dette innlegget Link to post
Frank Allan Svart 31.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2010 Hi. Halvstikk er nok det jeg bruker mest til det meste, meget anvendelig. Dernest enkel pålestikk. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 31.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2010 Hvilken knute bruker du til å fortøye båten din med?` Det varierer. Pålestikk for å lage løkke. Halvstikk, på egen part - gjerne med to tørn rundt pælan. Og fruens favoritt - hvasomhelst som holder båten fast til far kommer og rydder opp. Sitér dette innlegget Link to post
wave Svart 31.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2010 Det går i halvstikk og pålestikk. Forsøker etter fattig evne å unngå den gordiske. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 31.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2010 Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
2nd Trikker'n Svart 31.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2010 Kjenner du kona mi? Sitér dette innlegget Link to post
@ArneO Svart 31.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2010 Det går stort sett i dobbel halvstikk og pålestikk..... Pålestikket er jo verdens beste knute, kan brukes til det meste.... Sitér dette innlegget Båtplassen-presentasjon av båtenS/Y Camilla - blog / logg Link to post
nives Svart 31.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2010 (redigert) Enig med at pålestikk og Dubbelt halvstikk er det som i hovedsak brukes ombord hos meg. Pålestikk til fortøiing og halvstikk til fendere. Skjelden eg bruker andre knuter(stikk) Fra en tidligere tråd har eg rappet denne interaktive oversikten. Synest den er meget god. Redigert 31.Januar.2010 av nives (see edit history) Sitér dette innlegget Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater. I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone. – H. L. Mencken Link to post
Marulf Svart 31.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2010 Pålstikk!! Sitér dette innlegget Link to post
Tox Svart 31.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2010 Halvstikkk og Pålestikk i nevnte rekkefølge! Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 31.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2010 pålestikk!!! Sitér dette innlegget Link to post
Kulingen Svart 31.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2010 Det er sånn jeg mener... Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 31.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2010 Det er sånn jeg mener... Ser det er en liten ende som også kan brukes Sitér dette innlegget Link to post
roeren Svart 31.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2010 Dobbelt halvstikk på egen part, og 2-3-4 tørn rundt fortøyningsgreia først, er vel det som er tryggest og mest anvendelig? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 31.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2010 Knute til fortøying bruker jeg så godt som aldri. Jeg tar tampen rundt pælen, gjennom ringen eller hva det nå er å fortøye i, og tilbake til kryssholtet ombord. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
"Mathilde" Svart 31.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2010 ....og tilbake til kryssholtet ombord.Lars H. jepp...jeg også.... og til slutt sikrer jeg med et lite halvstikk Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 31.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2010 tror aldrig jeg førtøjt båten med ett halvstikk .......... Dobbelt halvstikk eller Dobbelt halvstikk om egen part er bedre og mer safe Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Double Weber Svart 31.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2010 Ser foreløpig ut som dobbelt halvstikk er den som skal "stikke" av med premien Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
"Mathilde" Svart 31.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2010 Dobbelt halvstikk eller Dobbelt halvstikk om egen part er bedre og mer safe ja selvsagt.... et lite dobbelt halvstikk da, om du vil. For meg er et halvstikk ALLTID dobbelt Sitér dette innlegget Link to post
Vierskjær Svart 31.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2010 Pålestikk og halvstikk (i den rekkefølgen) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 31.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2010 jeg vet...men det må ju poængteres.... dette er ett halvstikk og det håller ingen båt Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Kulingen Svart 31.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2010 Ser foreløpig ut som dobbelt halvstikk er den som skal "stikke" av med premien Ja, folk bruker jo ikke annet enn halvstikk og pålestikk.... Men det skjønner jeg godt, de kan jo brukes til alt... Ingen som bruker kjerringknuter da? Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 31.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2010 Ingen som bruker kjerringknuter da? Joda, både kjerring og knuter blir brukt Sitér dette innlegget Link to post
Pelle Parafin Svart 31.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2010 (redigert) Det er sånn jeg mener... Dette må være ett vepsestikk. Redigert 31.Januar.2010 av Pelle Parafin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.