Odd H Svart 31.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2010 Pålestikket må jo være tidenes stikk! Minus med dette er at det kan være kronglete å slå med belastning(men enkel å få opp!) Vi tar også helst trossa tilbake ombord og rundt kryssholtet og avsluttning med halvstikk som sikring(kanskje et snev av mani) På vår Baltic har vi 50 m kjetting til Bruce ankeret akter og vi er blitt glade i å ligge på svai. Har merket på 35 m på kjettingen og bruker 15 m trosse med spleisa øye og en stor karabinkrok på pålestikk i andre enden. fester øyet på fremre kryssholt og tar med tampen akter. Snepper så kroken i kjettingen på 35m merket og lar resten gå ut. tyngdekraften med god hjelp av vind og strøm gjør resten. Sjelden problemer med dregging med så mye dank! Dette er sikkert selvfølgeligheter for mange, men alle har vi vel noe å lære/lære bort Snart vår! Sitér dette innlegget Link to post
Kulingen Svart 31.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2010 Snart vår! Disse to ordene fikk meg i et plutselig godt humør Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 31.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2010 Ja...trengs det. Når gradestokken ute viser -12 Sitér dette innlegget Link to post
Double Weber Svart 31.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2010 (redigert) Disse to ordene fikk meg i et plutselig godt humør Meg også. Men jeg kommer fort ned på jorda når jeg ser ut vinduet... For en vinter! Redigert 31.Januar.2010 av Double Weber (see edit history) Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
lnjk Svart 31.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2010 Får du det opp med belastning på da? Pålestikket bør brukes med vett og forstand. Sitér dette innlegget Link to post
benq Svart 31.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2010 Det går i halvstikk og pålestikk. Forsøker etter fattig evne å unngå den gordiske. Blir det ikke alltid det når du bruker halvstikk, pålestikk er det eneste som holder mål, like enkelt å slå som halvstikk er det og. Hvis det er påstand på tauet hele tiden så kan man jo bruke ett låsestikk. Sitér dette innlegget Link to post
Hokky Svart 31.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2010 Jeg bruker som oftest dobbelt halvstikk, sansynligvis av samme grunn som de fleste, det er så enkelt å lage at man nesten slipper å tenke. (jada, pålestikk også, men med litt mer øvelse.) Sitér dette innlegget Min Fjord 21 Olympic Link to post
bjorngb Svart 31.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2010 Pålestikk, dobbel halvstikk eller tamp tilbake til båten Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 31.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2010 Bare for å være litt pirkete så vil jeg påpeke at hverken dobbelt halvstikk eller pålestikk er knuter. (Da hadde de hett dobbelt halvknute og påleknute). De er stikk... Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Rolf Svart 31.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2010 Tidenes knute må vel være den Gordiske knute som selveste Obama og andre fremtredende personer ennå strever med..... Blandt knoper og stikk ligger vel pålestikk og dobbelt halvstikk godt an... Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
2nd Trikker'n Svart 31.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2010 Jeg har et forslag til. Men til fortøyning er det noe man bare lærer bort til folk man ikke liker. Det sitter garantert, men det er det som er problemet. Constrictor knot (kvelerstikk). Bortsett fra det, er det et utmerket stikk. kanskje noe av det mest anvendelige som finnes. Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 31.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2010 Pålestikket bør brukes med vett og forstand. Og er noe heft, bare nyttig når en trenger en midlertidig løkke og ikke har trosse med ferdig spleiset. Ellers, tau tilbake, lettvint, greit å feste og fremfor alt lettvint når en skal avgårde igjen. På stolpe, legge trossa noen ganger rundt og enkelt feste, gjerne på egen tamp. Sitér dette innlegget Link to post
JanB Svart 31.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2010 (redigert) Føler trong til å trekka fram dette igjen: Fotografert i Vågen i Bergen i fjor vår. Sjekka ikkje kva slags knute/stikk som var brukt, - muligens sløyfeknute... Redigert 31.Januar.2010 av JanB (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post
lippert Svart 31.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2010 Dobble halvstikk, pålestikk eller tampen tilbake i båten og festes i kryssholdet. Med de tre variantene tro jeg jeg har dekket alle min behov. Siden jeg ofte er alene liker jeg den siste varianten. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
mask Svart 1.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2010 Pålestikk med utløserløkke og dobbelt tørn halvstikk m/utløserløkke. Vet ikke helt det rettenavnet på det dobble halvstikket som jeg bruker men det sklir aldri av, og løsner uansett belastning. Sitér dette innlegget Link to post
Kulingen Svart 1.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2010 Sjekka ikkje kva slags knute/stikk som var brukt, - muligens sløyfeknute... Dette er jo tanntrådstikk... Sitér dette innlegget Link to post
Double Weber Svart 1.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2010 Dette er jo tanntrådstikk... Myggstikk he he Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Mulligan Svart 1.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2010 Fortøye båten? Tja. I hjemmehavn er det faste tamper. Settes fast på båtens kryssholt med det vanlige åttetallet og sikret med et halvstikk. Andre steder er det litt forskjellig. Prøver å legge lina tilbake til båten. Gjør det lettere å være alene i båten. Det er tre stikk som gjelder mener nå jeg. Dobbelt halvstikk til fendre osv. Pålestikk til skjøter og bøyestikk til fortøyning. Ligger jeg alongside går alltid det aktre springet til krysholtet på motsatt side av den siden som ligger til brygga. Hvorfor det mon tro? Sitér dette innlegget Link to post
Xtian Svart 1.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2010 (redigert) Pålestikk til fortøyning hvis jeg ikke har langt nok tau til å ta det tilbake i båten. Til fendere bruker jeg "Dick Turpins knop" av alle ting: Det løsnes ganske enkelt ved å holde i tampen og trekke, og så står du med fenderet i hånden, den andre hånden kan du holde deg fast med. Har prøvd å lære den bort til kona, men hun stoler ikke helt på den og bruker heller dobbelt halvstikk, med et halvstikk om egen part som sikring. Christian 8-) Redigert 1.Februar.2010 av Xtian (see edit history) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
Fru Jacobsen Svart 1.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2010 Fortøye båten? Ligger jeg alongside går alltid det aktre springet til krysholtet på motsatt side av den siden som ligger til brygga. Hvorfor det mon tro? Var det dagens spørsmål Mulligan? kan det være for å få langt nok spring med best visning mon tro? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Mulligan Svart 1.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2010 (redigert) Ja kanskje dagens quiz. Mnei. Man kan si at det kompenserer for mangel av duppeditt i båten andre finner helt livsnødvendig. Redigert 1.Februar.2010 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 1.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2010 Antar at alle som sier de bruker helvstikk egentlig mener dobbvelt halvstikk. Bruker selv mest pålestikk + dobbelt halvstikk. Ved halvstikk på egen bukt legger jeg alltid en ekstra turn rundt fortøningsobjektet, har opplevd at et halvstikk har løst seg opp (stivt tau). Men hender jeg har bruk for flaggstikk, fiskeknop og dobbelt fiskeknop - men ikke for fortøyning. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 1.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2010 Ja kanskje dagens quiz.Mnei. Man kan si at det kompenserer for mangel av duppeditt i båten andre finner helt livsnødvendig. Hmm.. drar du nytte av det ved avgang mener du? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Mulligan Svart 1.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2010 Jepp. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 1.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2010 Hva??? har du ikke baugpropell - er'e mulig? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.