Jump to content

Kåring av tidenes knute

Kulingen

Recommended Posts

Pålestikket må jo være tidenes stikk!

Minus med dette er at det kan være kronglete å slå med belastning(men enkel å få opp!)

Vi tar også helst trossa tilbake ombord og rundt kryssholtet og avsluttning med halvstikk som sikring(kanskje et snev av mani)

På vår Baltic har vi 50 m kjetting til Bruce ankeret akter og vi er blitt glade i å ligge på svai.

Har merket på 35 m på kjettingen og bruker 15 m trosse med spleisa øye og en stor karabinkrok på pålestikk i andre enden. fester øyet på fremre kryssholt og tar med tampen akter.

Snepper så kroken i kjettingen på 35m merket og lar resten gå ut. tyngdekraften med god hjelp av vind og strøm gjør resten.

Sjelden problemer med dregging med så mye dank!

Dette er sikkert selvfølgeligheter for mange, men alle har vi vel noe å lære/lære bort :yesnod:

Snart vår!

Tidenes knute må vel være den Gordiske knute som selveste Obama og andre fremtredende personer ennå strever med.....

Blandt knoper og stikk ligger vel pålestikk og dobbelt halvstikk godt an... :wflag:

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Fortøye båten?

Tja.

I hjemmehavn er det faste tamper. Settes fast på båtens kryssholt med det vanlige åttetallet og sikret med et halvstikk.

Andre steder er det litt forskjellig. Prøver å legge lina tilbake til båten. Gjør det lettere å være alene i båten.

Det er tre stikk som gjelder mener nå jeg. Dobbelt halvstikk til fendre osv. Pålestikk til skjøter og bøyestikk til fortøyning.

Ligger jeg alongside går alltid det aktre springet til krysholtet på motsatt side av den siden som ligger til brygga. Hvorfor det mon tro?

Pålestikk til fortøyning hvis jeg ikke har langt nok tau til å ta det tilbake i båten. Til fendere bruker jeg "Dick Turpins knop" av alle ting:

knots_highwaymanshitch_001.jpg

Det løsnes ganske enkelt ved å holde i tampen og trekke, og så står du med fenderet i hånden, den andre hånden kan du holde deg fast med. Har prøvd å lære den bort til kona, men hun stoler ikke helt på den og bruker heller dobbelt halvstikk, med et halvstikk om egen part som sikring.

Christian 8-)

Redigert av Xtian (see edit history)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Fortøye båten?

Ligger jeg alongside går alltid det aktre springet til krysholtet på motsatt side av den siden som ligger til brygga. Hvorfor det mon tro?

Var det dagens spørsmål Mulligan? kan det være for å få langt nok spring med best visning mon tro?

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Antar at alle som sier de bruker helvstikk egentlig mener dobbvelt halvstikk. Bruker selv mest pålestikk + dobbelt halvstikk. Ved halvstikk på egen bukt legger jeg alltid en ekstra turn rundt fortøningsobjektet, har opplevd at et halvstikk har løst seg opp (stivt tau).

Men hender jeg har bruk for flaggstikk, fiskeknop og dobbelt fiskeknop - men ikke for fortøyning.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...