Jump to content

Siste reis med RS Stavanger NRK1 kl 20:15 I dag!


Godthaab

Recommended Posts

Et fantastisk program, og dyp respekt for de som gjennom tidene har bidratt til å bevare henne.

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

 

Link to post
Share on other sites

Fikk litt inntrykk av hvilke bragder mannskapet på disse redningsskøytene gjorde under ekstreme forhold med minimalt av hjelpemidler. Imponert.

 

Så det er altså sånn Jeppe ser ut. Guruen. Har bare snakket med han på telefon.

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Link to post
Share on other sites

med minst 10 programmer på seilturen langs Norskekysten!

 

Det ville nok av kultureliten blitt betraktet som et smalt program. Er det noen som husker fjernsynsteateret den gangen man forelsket seg i finske tragedier? Vender tilbake til cognac'en og nedtrekksapparatet. Promillen tiltar omvendt proporsjonalt med admiralens misstenksomhet. Nå bør det helst skramle i vekter en ti minutters tid. Lurer på om jeg på en finurlig måten kan kjøre slamring av vekter på høttalerene til PC'en. Hulda trenger hjelp og støtte!

Link to post
Share on other sites

Fint program, sjøl om eg syns Vestlandet var vel kort.

Dette var jo først og fremst et program om "Stavanger" og de områdene hun hadde operert i. Og ikke en film om kyst kulturen.

 

Ellers en fin avbalansert historie over en vakkert båt selv om det er trist at hun skal ende på museum.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Flott å se igjen en slik skute. Husker fra skoletiden på 50 tallet når vi som skoleklasse fikk være med ut på fiskefeltet i Lofoten med disse skutene. Da var jo disse bygget noe om slik at det var både styrhus og motor,men skroget var jo det samme. Motoren var som regel en 2 sylindret Wikmann eller lingnende på ca 100 - 150 hk. Men hadde fortsatt full seilføring som ble brukt når det bare høvet.

Jeg var litt misunnelig på bestekompisen min på skolen, for han hadde en tro kopi av en redningsskøyte på ca 1 meter. Bestefaren hans hadde vært redningsskøyteskipper i alle år, og hadde laget denne på frivaktene sine.

Skulle ønske flere programmer av dette slaget.

Link to post
Share on other sites

Flott dokumentar.

Bare jeg som satt med tårer i øynene i slutten..? Synes av en eller annen grunn at hele programmet var litt trist... :sweat:

 

Godt å se det var flere... Jeg var litt bekymra over meg selv her, hehe Dama hintet til at moderne matvarer inneholder stadig mer østrogen. :rolleyes:

 

 

 

Men synes det var et kjempeprogram! Var forberedt på at jeg kunne bli litt skuffet, da slike programmer ofte lages av journalister som aldri setter seg godt nok inn i det de lager og fokuserer på helt feil ting. Men dette var veldig bra, bare alt for kort. Nydelige klipp.

 

Skjælø: dere vet hva dere har å gjøre. få med dere et filmcrew og ta turen :) jeg lover å kjøpe dvden:)

“The pessimist complains about the wind; the optimist expects it to change; the realist adjusts the sails.”

Link to post
Share on other sites

Skjælø: dere vet hva dere har å gjøre. få med dere et filmcrew og ta turen :) jeg lover å kjøpe dvden:)

Hehe, ja det kan jo hende vi finner på noe slikt. Hun har jo "rund" bursdag om ikke så lenge :smiley:

 

Nå har jeg forøvrig nylig fått DVD`en med filmen "Sandefjord-Her Voyage Around the World" fra midt på 60 tallet og jeg ser den om igjen og om igjen og er helt fasinert over denne. Det er bare kjekt å få et slikt godt innblikk i denne epoken fra hennes skøyteliv :smiley:

Link to post
Share on other sites

Skjælø:

 

Ja dama fyller jo 100 om 3 år, det er en anstendig alder som ikke burde gå ubemerket forbi:) Jeg tenkte faktisk på deg/dere under programmet, dere er virkelig heldige :) Hvor fikk du den dvden fra? Er vel ikke noe som ligger ute for salg?

“The pessimist complains about the wind; the optimist expects it to change; the realist adjusts the sails.”

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...