nor star 290.. Startet 31.Januar.2010 Del på Facebook Startet 31.Januar.2010 var nedom båten i dag og så tilfeldig at ladespenningen var 15 ,3 volt , har agm batterier og ladac lader er dette normalt Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 31.Januar.2010 Del på Facebook Svart 31.Januar.2010 (redigert) Spretter nok opp i det laderen min også når nettene er lange og kulda setter inn. Men ikke som vedlikeholdslading altså. Redigert 31.Januar.2010 av Østkyst Hustler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 31.Januar.2010 Del på Facebook Svart 31.Januar.2010 Noe i overkant, spør du meg. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 31.Januar.2010 Del på Facebook Svart 31.Januar.2010 Det spørs hva batteriene er konstruert for! Mine Exidebatterier klarer 14,8 v i en periode på Exide 5a lader uten problemer. De er nå 4,5 år og så gode som ny. Har dog aldri tappet dem ned under 50%. Har en Boesh 90a på min Cmd,og den leverer det samme i en periode etter oppstart,for så å gå ned på ca.14,4v. Sitér dette innlegget Link to post
TNS Svart 31.Januar.2010 Del på Facebook Svart 31.Januar.2010 jeg tror laderen din har temperatur sensor, og øker derfor spenningen i kulden. tror dette er sånn det skal være. Jeg har en Ladac 1512 og den kjører opp spenningen i kulden. TNS Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 31.Januar.2010 Del på Facebook Svart 31.Januar.2010 En annen spenstig ting med Ladac, har jeg latt meg fortelle, er at når den crasher, så sender den spenningen rett til tops. Har ikke personlig erfaring, bruker Sterling som kutter strømmen. En eller annen får gå mot mitt utsagn. God natt. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 31.Januar.2010 Del på Facebook Svart 31.Januar.2010 Etter det Paul (mister Ladac) en gang fortalte meg, begrenser Ladac-regulatoren (for dynamo altså) på ca. 16 volt dersom noe skjer med den eller at senseledningen kobles fra. Her er foresten Ladac's anbefaling av ladespenning ved forskjellige temperaturer for standard bly/syrebatterier: Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
hegra Svart 31.Januar.2010 Del på Facebook Svart 31.Januar.2010 (redigert) AGM batterier skal ikke ha for høy ladespenning, men det kommer jo an på tempraturen i batterirommet. Ved 25 grader skal ladespenning være 14,2-14,4 volt. vedlikeholdslading ca 13,8 volt. For hver 10 grader tempratur er under 25 kan du plusse på 0,3 volt. +15 grader maks 14,7 volt + 5 grader maks 15,0 volt - 5 grader maks 15,3 volt Der var du før meg Lars H. Tallene jeg har er fra Sønnak, og ser de er høyere enn de du har fra Ladac. Synes de fra sønnak var vel høye så du har kanskje mer riktig tabell. Redigert 31.Januar.2010 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 31.Januar.2010 Del på Facebook Svart 31.Januar.2010 (redigert) Exide AGM skal ha 14,2 volt ved 25 grader, +/- slik som Hegra sier, avhengig av temp. Redigert 31.Januar.2010 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 31.Januar.2010 Del på Facebook Svart 31.Januar.2010 ....er dette normalt Rask lading i kulda er en sake, da kan det avhengig laderen være "normalt" mht. temperaturkompensasjon. Men tenker du også på forbrukere som f.eks. lyspærer ? Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
TNS Svart 1.Februar.2010 Del på Facebook Svart 1.Februar.2010 Jeg har forresten Exide Gel batterier. Bør laderen oppføre seg med temperaturkompensasjon da også, eller er det andre regler som teller? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Februar.2010 Del på Facebook Svart 1.Februar.2010 Etter det Paul (mister Ladac) en gang fortalte meg, begrenser Ladac-regulatoren (for dynamo altså) på ca. 16 volt dersom noe skjer med den eller at senseledningen kobles fra. Lars H. Det er vel det jeg har hørt om. Altså folk som har kokt batterier med 16 v, når spenningen egentlig burde vært 14,5 v. Ladelampen forteller jo bare at her lades det. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 1.Februar.2010 Del på Facebook Svart 1.Februar.2010 Jeg har forresten Exide Gel batterier. Bør laderen oppføre ..... Ja. Laderen vet først og fremst ikke noe om spesifikasjonene, er det "normale" eller batterier som trenger noe spesiell behandling. Hvis laderen kan kompensere så langt da gjør laderen også det fordi den ser bare på sensoren. Alt annet må du sammenlikne selv. Men som sagt: Batteriene er en sake mens tilkoblete forbrukere er en annen problemstilling. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Servicemannen Svart 1.Februar.2010 Del på Facebook Svart 1.Februar.2010 ... vedlikeholdslading ca 13,8 volt... 13,8v i vedlikeholdslading tørker ut fleste AGM batterier over tid. Hvis man skal være på sikre siden setter man grense til 13.3v men aldri over 13,5v. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
mhemil Svart 5.Februar.2010 Del på Facebook Svart 5.Februar.2010 13,8v i vedlikeholdslading tørker ut fleste AGM batterier over tid. Hvis man skal være på sikre siden setter man grense til 13.3v men aldri over 13,5v. Fant denne kurven for min lader, 13.8 i float perioden Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.