Jump to content

normalt med 15,3 volt ladespenning?

nor star 290..

Recommended Posts

Etter det Paul (mister Ladac) en gang fortalte meg, begrenser Ladac-regulatoren (for dynamo altså) på ca. 16 volt dersom noe skjer med den eller at senseledningen kobles fra.

Her er foresten Ladac's anbefaling av ladespenning ved forskjellige temperaturer for standard bly/syrebatterier:

volt-temp.gif

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

AGM batterier skal ikke ha for høy ladespenning, men det kommer jo an på tempraturen i batterirommet. Ved 25 grader skal ladespenning være 14,2-14,4 volt. vedlikeholdslading ca 13,8 volt. For hver 10 grader tempratur er under 25 kan du plusse på 0,3 volt.

+15 grader maks 14,7 volt

+ 5 grader maks 15,0 volt

- 5 grader maks 15,3 volt

Der var du før meg Lars H. Tallene jeg har er fra Sønnak, og ser de er høyere enn de du har fra Ladac. Synes de fra sønnak var vel høye så du har kanskje mer riktig tabell.

Redigert av hegra (see edit history)
....er dette normalt

Rask lading i kulda er en sake, da kan det avhengig laderen være "normalt" mht. temperaturkompensasjon.

Men tenker du også på forbrukere som f.eks. lyspærer ?

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Etter det Paul (mister Ladac) en gang fortalte meg, begrenser Ladac-regulatoren (for dynamo altså) på ca. 16 volt dersom noe skjer med den eller at senseledningen kobles fra.

Lars H.

Det er vel det jeg har hørt om. Altså folk som har kokt batterier med 16 v, når spenningen egentlig burde vært 14,5 v. Ladelampen forteller jo bare at her lades det.

Jeg har forresten Exide Gel batterier. Bør laderen oppføre .....

Ja.

Laderen vet først og fremst ikke noe om spesifikasjonene, er det "normale" eller batterier som trenger noe spesiell behandling.

Hvis laderen kan kompensere så langt da gjør laderen også det fordi den ser bare på sensoren.

Alt annet må du sammenlikne selv.

Men som sagt:

Batteriene er en sake mens tilkoblete forbrukere er en annen problemstilling.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...