"Mathilde" Startet 31.Januar.2010 Del på Facebook Startet 31.Januar.2010 Har et par spørsmål vedr. vedlikeholdslading vinterstid. 1. Sjekker spenningen på batteriene jevnlig, men er litt usikker på når man bør sette i gang lading. Noen som har synspunkter på dette, event. hvilke spenningsnivå man helst bør holde seg over? 2. Vil "hvilespenningen" på batteriene ligge på et natrulig lavere nivå ved lav temperatur. Stusser på at spenningen på forbrukssiden har sunket ganske raskt under kuldeperiodene vi har hatt i vinter. Kan jo tenkes at batteriene er modne for utskifting, men de gjorde jobben i sommer..... Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 31.Januar.2010 Del på Facebook Svart 31.Januar.2010 Inntil du får svar, kan du f.eks lese her : https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=27107. Eller prøve med et søk så får du en god del lesestoff om lading (maaange tråder om dette her på BP) Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 1.Februar.2010 Del på Facebook Svart 1.Februar.2010 Hei Forstår deg slik at batteri står i båten. Det første jeg ville gjort var å koble bort kabler på batteri som er parallel koblet. Dette fordi i om ett batteri er dårlig kan dette batteri ødelegge alle de andre. Dette er spesielt viktig nå når det er kalt fordi ett ødelagt batteri kan føre til at helle batteri banken fryser og dermed blir ødelagt. Ved fjerning av parallel kobling kan en også bedre følge med tilstanden på hvert enkelt batteri om vinteren. Ellers tror jeg jeg ville målt syrevekt i stedet for spenning nå om vinteren da det er enklere å følge tilstanden på hver celle med hensyn til frost. Jeg har ikke tilgang til strøm på en slik måte at jeg kan bruke vedlikeholds lader hele tiden. Jeg lader opp batteriene 100% om høsten når båten settes opp. så tar jeg en ny opplading når frosten kommer. Kanskje en lading senere på året. Kommmer jo litt an på hvor en er i landet. På denne måten har jeg topp syre vekt når siste opplading taes før båten går på sjøen om våren. Smaapala Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 1.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Februar.2010 (maaange tråder om dette her på BP) Ja, det er det. Kanskje litt for mye av det gode. Kikket gjennom tråd etter tråd uten å finne svar på det jeg egentlig lurte på. Ser at voltmeteret ved siste besøk viste helt nede i 11,8 V på forbruksbanken(hvilespenning). Da skal det vel etter teorien være flatt. Men får ikke det til å stemme. Har ladet batteriene to ganger denne vinteren og har ikke brukt strøm til noe. Ser det du skriver, Smaapala, men det er praktisk å ha batteriene koblet sammen. Lettvint da å bare stikke inn ladestrømskabelen fra landstrømssentralen - og så går resten av seg selv. Batteriene virket helt greie i sommer. Er det kulden som gir slikt utslag? Eller begynner banken å bli moden for utskifting. De er fra båten var ny - 2003. Syrevektsmåleren min tok kvelden for en stund siden, får se å få handlet inn en ny. Sitér dette innlegget Link to post
Tilde Svart 2.Februar.2010 Del på Facebook Svart 2.Februar.2010 (redigert) Det er helt normalt at spenningen synker radikalt med de temperaturene som vi har hatt den siste tiden. Eksakt hva spenningen på et godt batteri faller ved minusgrader vet jeg ikke, men i følge NAF vil et bilbatteri miste ca 60% av kapasiteten ved minus 20 grader. Er du usikker, så ta med deg et batteri hjem, vent til det er tinet opp til romstemepratur etter ca et døgn og mål spenningen da. Jeg gjør som Smaapala skriver, kobler fra hverandre parallellkoblede batterier og lader opp et og et. Da får hvert batteri topplading på egne kjemiske premisser, uavhengig av tilstanden på de andre i den samme batteribanken. Så overvintrer de i båten i opplag på land. Friske batterier har omtrent null egenutlading i kulde, så de har det best ombord forutsatt at de er toppladet i utgangspunktet. Så topplader jeg igjen opp alle sammen, ett og ett hver for seg, sånn ca. desember/ januar, så blir neste opplading igjen når vårpussen starter. Sammen med en god regulator på dynamoen, har jeg hatt gode batteribanker i 12-13 år på denne måten. Men kjøp deg en skikkelig elektronisk lader, helst en som går over i vedlikeholdsmodus når batteriet er toppladet. Da kan du gå fra laderen på et batteri og stikke innom igjen etter noen dager og så sette den over på neste, osv,osv, Mindre stress og mindre å passe på... Redigert 2.Februar.2010 av Tilde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 2.Februar.2010 Del på Facebook Svart 2.Februar.2010 Jeg har valgt denne måten vedr. lading i vinter. Har en 25 amp lader med to utganger ombord, en til start og en til forbruksbatteriene. Plugga inn et tidsur på laderen som kobler inn laderen 1,5 time pr. døgn. Batteriene toppladet hele tiden og en slipper å ha laderen på hele tiden. Sitér dette innlegget Link to post
Tilde Svart 2.Februar.2010 Del på Facebook Svart 2.Februar.2010 ...Har en 25 amp lader med to utganger ombord, en til start og en til forbruksbatteriene.... Veldig fin metode, men skulle du få en defekt celle på en av batteriene (og det kan skje det beste batteri...), så drar du antagelig med deg hele batteribanken i grava. Det sikreste er å oppbevare og lade batteriene hver for seg. Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 2.Februar.2010 Del på Facebook Svart 2.Februar.2010 Mulig det men har brukt denne metoden i mange år og har fungert utmerket for meg. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 2.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Februar.2010 Da har jeg gjort en ny inspeksjon. Sjekket batterimonitoren før jeg koblet til hovedstrømmen for å få lys. Startbatteri viste 12,6 v (ikke så verst kanskje) og House 12,0 v. Kanskje er det likevel håp? Satte på strømmen nå for lading. Og ja...det er en 25 amp elektronisk lader med utgang både til start og forbruk. Batterimonitoren ble montert i sommer og skal liksom hjelpe meg slik at jeg kan følge med på battterienes tilstand. Men kanskje blir man også stresset av å få vite "for mye". Som kjent, det man ikke vet har man ikke vondt av... Vil forøvrig takke for de svar jeg har fått når det gjelder batterienes tilstand i vinterkulden. Om det finnes noen minimums-spenning for batteriene (før påkrevet lading), fikk jeg imidlertid ikke svar på. Utover tipset om å bruke syrevektsmåler istedenfor voltmeter. Så manskje det er svaret....? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.