Jump to content

En dag man burde holdt seg hjemme på!


jorhei

Recommended Posts

I helga var meningen å ta en helgetur med båten, og min mor, far og bestemor skulle sammen med en kamerat av meg og jonhei kjøre båten fra tilholdsstedet Nesset og over til Lyskerfjorden hvor vi skulle bytte slik at jeg hoppet over i båten og mor, far og bestemor tok bilen. Slik ville vi ha kommet litt utpå sjøen uten at det tok for lang tid.

 

Slik ble det imedlertid ikke :smiley:

 

Det endte med at et lite stykke (ca 500 meter) nord for Blylagbukta streiket motoren og det ble full stopp. Ikke liv i den. Dette skjedde i 13:00 tiden. De ringte redsningsskøyta og den skulle komme, men ikke før etter 16:00 en gang. Greit nok, men de prøvde allikevel å få noen til å taue dem inn, og på grunn av av lite trafikk der de fikk dregget opp så prøvde de den ene båten som passert (en større rib, med 2* 150hk) og de sa at de skulle så langt inn og kunne da ikke hjelpe til. Jeg mener at disse burde ha hjulpet til og tauet oss, synes ikke dere? De ble til og med tilbudt bensinpenger, men gadd fortsatt ikke!!! Dette er hva jeg vil kalle folk i båt, med alt for mye penger, og lite vett!!!

Enden på visa var at jeg kom meg ned til havna vår og fikk låne båten av eieren i havna og fikk kjørt ut å hentet dem. Vi var alle tilbake på brygga kl 18:00, da 5 timer etter at motoren streiket.

 

Begynner nå å bli ganske lei motoren, men har fått vite hva som er galt, og skal gjøre et forsøk på å få det reparert, selv om det vil koste noen kroner. Hvis det ikke blir bra nå så er det nok en reel fare for at vi selger båt og motor eller bytter motor for nå ønsker vi å komme oss på sjøen uten å få noen problemer!!!

 

Fikk i går hjelp av en som kdro fra Stabæk og til Nesset for å finne feilen, og han fant det. Magneten må overhales på Fredrikstad vikleverksted, og da skal det virke. I tillegg må/ bør det byttes en kobling som regulerer vann til motor og vann rett ut, dette for riktig tempratur.

 

Og som ikke dette var nok så klarte det selvfølgelig å komme ne plastpose inn i propellen på den båten jeg lånte til å taue inn Gamla med  :seeya:, dette var heldigvis ikke noe stort problem for posen fikk jeg ut ved litt lirking og kutting......

 

Så slik gikk den helga til h*****

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Hva slags magnettenning er det du har :smiley:

 

Er det en SEM er det enkelt å bytte tenningspola selv.

Er ikke sikkert at dette er den beste løsningen

da permanentmagneten kan være avmagnetisert

såpass at du likevel får dårlig gnist.

 

SEM magnetenninga er forøvrig svært enkelt å bygge om

til batteritenning, som er fullstendig overlegen.

Funker så bra at man nesten ikke behøver å fylle bensin... :drink:

 

Bosch er litt værre da spola sitter i "ankeret" dvs

akslinga må ut :seeya:

Link to post
Share on other sites

Hva slags magnettenning er det du har :smiley:

 

Er det en SEM er det enkelt å bytte tenningspola selv.

Er ikke sikkert at dette er den beste løsningen

da permanentmagneten kan være avmagnetisert

såpass at du likevel får dårlig gnist.

 

SEM magnetenninga er forøvrig svært enkelt å bygge om

til batteritenning, som er fullstendig overlegen.

Funker så bra at man nesten ikke behøver å fylle bensin... :drink:

 

Bosch er litt værre da spola sitter i "ankeret" dvs

akslinga må ut :seeya:

Det er en sem magnettenning jeg har.

Hvordan kan jeg sjekke om permanentmagneten kan være avmagnetisert? Eller må de på vikleverkstedet sjekke dette?

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Det ser du ikke før du får på plass en tenningspole som er OK.

Er gnisten fremdeles dårlig og alt annet er iorden, er permanent-

magneten for svak.

 

Har du sjekket at stiftene er rene, riktig justert og at kondensatoren er i orden?

 

Det går så små strømmer i en slik magnettenning at dette MÅ være i orden.

Link to post
Share on other sites

Det ser du ikke før du får på plass en tenningspole som er OK.

Er gnisten fremdeles dårlig og alt annet er iorden, er permanent-

magneten for svak.

 

Har du sjekket at stiftene er rene, riktig justert og at kondensatoren er i orden?

 

Det går så små strømmer i en slik magnettenning at dette MÅ være i orden.

 

Det som visstnok er galt er kondensatoren i magneten har vi fått vite. Skal derfor levere hele magenten til service og be Fredrikstad vikleverksted reparere den.

Dette er noe vi ikke tørr å begynne på selv, og må ha det skikkelig gjort slik at ting funker. Synes vi har hatt litt for store utgifter på motoren nå og litt for lite bruk av båten, og vil nå at noen som kan dette gjør det. Vikleverkstedet finner ut av dette og reparerer feilen, men takk for tips.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Hei jorhei

 

Trist å høre at dere har hatt så mye trøbbel med gamla.  Synes også det kan være fornuftig å få et verksted til å ta service på magneten, og heller betale noen kroner forutsatt at dere er 100% sikre på at det er magneten som er problemet. Slike gamle motorer kan ofte være lunefulle, og ha mange rare uvaner og "nykker", så jeg håper dere er helt sikre, og ikke bruker penger på reparasjon kun på mistanke.

Link to post
Share on other sites

Hei jorhei

 

Trist å høre at dere har hatt så mye trøbbel med gamla.  Synes også det kan være fornuftig å få et verksted til å ta service på magneten, og heller betale noen kroner forutsatt at dere er 100% sikre på at det er magneten som er problemet. Slike gamle motorer kan ofte være lunefulle, og ha mange rare uvaner og "nykker", så jeg håper dere er helt sikre, og ikke bruker penger på reparasjon kun på mistanke.

Jeg kan svare for Jorhei, siden han ikke er tilstede nå!

 

Ja, vi har litt for mye problemer med motoren, og den er snart blitt påkostet like mye som det vi kjøpte båten for.

 

Etter at båten ble tauet til havna, så tilkalte vi en person som kan utrolig mye om disse motorene. Når han så på gnisten på pluggen (det var gul gnist) og det at svinghjulet gikk rundt, men motoren ikke ville tenne var saken for han klar: Det var magneten som hadde tatt kvelden! :wink:

 

Etter at dette er fikset håper vi at motoren går i like mange år som vi har tenkt å ha den, uten de alt for store problene, fordi nå er motoren så godt som totalrestaurert.

 

mvh

Jonhei (som skriver for Jorhei)

Link to post
Share on other sites

Nå skal det jo også sies at den første reparasjonen var vi skyld i selv på grunn av uerfarenhet med en innenbordsmotor. Det samme gjaldt egentlig problemet med forgasseren nå i våres. Den kunne vi ha fikset selv hadde vi hatt nok greie på det :smiley:

Men dette med magneten skyldes slitasje og det er ikke noe vi kunne gjøre noe med, OG DET MÅTTE SELVFØLGELIG SKJE DEN ENE HELGEN HVOR DET VAR MELDT KNALL VÆR!!!

Hvis vi skal se det positive i det så har vi (spesielt jonhei) blitt flink med motoren. Kan den snart ut og inn, og kan selv gjøre noen ting, og finne eventuelle feil (hvilket vi håper å slippe på en stund)

 

Men når vi nå har fikset magneten og skiftet en slik vannfordeler så er motoren restaurert fra "topp til tå", og da bør den fungere feilfritt en stund, og dette regner vi med.......

 

 

Fortsatt god sommer til dere alle  :flag:

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Kjedelig med slikt tullball, men det er nyttig også!

Man lærer en hel del, og da blir man etterhvert selvhjulpen!

 

Er ikke spesielt motorkyndig sjøl, men vil skru og fikle mest på egenhånd!

Man kan jo få motorstopp en gang, og da er det greit og kunne mene hva som kan være galt!

Har forresten kjøpt både brukermanual og full verksted håndbok til min motor!(Perkins 4.108)

 

Men jeg må si det var lettere med Sabb´en :smiley: var ikke så mye greier med den.

Nå har jeg jo en "ny" motor 78/79 modell!

Link to post
Share on other sites

Forresten!!

 

Ta kontakt med Gokstad kystlag om dere skulle trenge en reserve magnet, de har mange liggende!

http://www.gokstadkystlag.no

Jeg hadde en i reserve i den første snekka mi. Motoren der var en Sleipner 5-7 hk 56 modell.

Takk skal du ha, det var noe å tenke på ja........

 

Hvordan går det prosjektet? Kommet noe lenger?

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Takk skal du ha, det var noe å tenke på ja........

 

Hvordan går det prosjektet? Kommet noe lenger?

Her er mail-adressa til Per Angell Hansen på Gokstad mailto:pe-ange@online.no

Jeg har hatt litt kontakt med han angående motor spørsmål.

Han har peiling på gamle motorer da han restaurerer de.

 

når det gjelder prosjektet mitt har jeg tatt fri et par dager. begynner og bli mettet på arbeid nå.

Men er i gang for fullt igjen i morgen. Må slipe ned dekket igjen på grunn av at det ble hvite skjolder etter natte duggen i det siste strøket :smiley:

Spørs om jeg må jobbe om morran og senere på kvelden på grunn av varmen!

Blir litt varmt med sola i ryggen hele dagen!

 

Men det ser ut som det kan bli sjøsetting i slutten av August :flag:

Link to post
Share on other sites

Er jo lov å ta seg en pause ja. Har forresten kontakt med en del som kan dette med motorer. Det vi nå lurer på er om vi skal reparere magneten eller kjøpe et nytt moderne tenningssystem :smiley:

Mener desverre å huske at magneten ble overhalt i fjor og når den er gåen allerede kan det jo umulig være noe å spare på?

Hva mener dere?

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Er jo lov å ta seg en pause ja. Har forresten kontakt med en del som kan dette med motorer. Det vi nå lurer på er om vi skal reparere magneten eller kjøpe et nytt moderne tenningssystem :nonod:

Mener desverre å huske at magneten ble overhalt i fjor og når den er gåen allerede kan det jo umulig være noe å spare på?

Hva mener dere?

Spørs hva det koster og overhale da.

Ville tatt kontakt med Gokstad for og høre hva de tar for magnet der ute.

 

Så kommer det jo an på hva et mere moderne system koster da :flag:

Få priser av flere da det garantert lønner seg.

 

Så blir det jo og veie dette opp mot hverandre etterhvert!

Link to post
Share on other sites

Spørs hva det koster og overhale da.

Ville tatt kontakt med Gokstad for og høre hva de tar for magnet der ute.

 

Så kommer det jo an på hva et mere moderne system koster da :nonod:

Få priser av flere da det garantert lønner seg.

 

Så blir det jo og veie dette opp mot hverandre etterhvert!

Overhaling koster vel litt over 1000 kr (problemet er at magneten nok er helt gåen) og et nytt tenningssystem koster 2200 kr. Regner med at vi i løpet av morgendagen finner ut helt korrekt hva som er galt.

Har nå tre forskjellige meninger fra tre forskjellige motorkyndige, men alt går ut på at et er magneten og muligens noen justeringer på forgasseren.

Får nesten bare vente å se.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Hei jorhei og jonhei!

Tror at vi har tatt opp dette en gang før, men det skader jo ikke å gjenta noe som er nyttig!

 

Fra min tid med FM 8-12:

Ing. Per Ø. Andreassen, Gluppevn.75 – 1614 Fredrikstad – Tel.: 69 39 03 60 (pensjonert Ing. fra FM-fabrikken) Andreassen lager også nye impellerpumper (ca. 2.100,- + MVA) og nye tenningsanlegg med rotor, stifter, fordeler, kondensator og coil for FM motorer, hvis magneten en gang skulle bli ødelagt. Dessuten vet han alt om motoren (han var selv med på å konstruere L2), er meget hjelpsom og rimelig!!! Han selger også et instruksjons-hefte for Sleipner-motorer (samme teknologi som FM) for kr. 60,- som jeg anbefaler. Heftet har mye god informasjon om bruk og stell av gamle bensinmotorer

Husker dere den?  :nonod:

Personlig ville jeg ha gått for et slikt "moderne" tenningsanlegg, isteden for å "flikke" på gamle magneter. Men det er klart, har man førtst gjort det, så er man helt avhengig av et skikkelig batteri som leverer - I dag kan du jo kjøre motoren uten hjelp av batteri! Noe og tenke på?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hadde nok vurdert nytt system om det ikke koster mere! :nonod:

Er magneten problemet blir det nok det ja  :flag:

Problemet er bare alle de forskjellige meningene, men alt tyder på at det er magneten som er gåen, men det er jo litt rart med tanke på at den ble overhalt på Fredrikstad vikleverksted i fjor sommer. For alt jeg vet kan det jo hende at denne magneten var så sliten at det ikke hjalp å overhale den? Men burde ikke vikleverkstedet oppdaget dette da?

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

skulle tro det, men da har du vel en garantisak kanskje

 

Tvilsomt, men hva vet jeg. Var ikke vi som sendte den inn men de som overhalte motoren. Vår teori er at det er kondensatoren som er gått (vet ikke om den ble overhalt i fjor). Både magnet og forgasser er skrudd av og leveres i morgen for undersøkelse hos de som overhalte motoren i fjor. De har litt vanskelig for å tro at det er magneten og vil undersøke det før vi gjør noen innkjøp, så det er bare å vente og se.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Vet fortsatt ikke helt hva vi skal gjøre. Magneten ble overhalt i fjor og det sies at den skal fungere nå. Ny teori er at pluggene var for sota (de var svarte), men  hva er grunnen til at de blir sånn?

Noen som kan hjelpe?

Begynner å bli litt desperat nå..........

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Endelig har vi løst problemet. Det tok lang tid, men det er bedre sent enn aldri. :wink: :wink: :lol:

 

Problemet viste seg å være forgasseren og ikke magneten, som vi trodde. Nå har Zenith-forgasseren blitt byttet ut med en solex-forgasser som er så god som ny. Alt er byttetut innvendig og den er pusset og gnikka på til den var så blank som det går an.

 

Selvfølgelig, når vi skulle starte motoren å forsøke første forsøk, hadde vi ikke nok batteri, så da var det bare å ta frem Biltema's "JUMPSTART". Denne fungerte som bare det...heldigvis.

 

mvh

Jonhei

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...