ohmen Startet 1.Februar.2010 Del på Facebook Startet 1.Februar.2010 Hei Etter endel år som manskap på seilbåt har jeg kjøpt egen båt. :-) Som manskap har jeg seilt båten endel og har generelt grei kompetanse på seiling. (Regattacrew). I tillegg er har jeg hatt mindre seilbåter selv, og da jeg var yngre hadde familien seilbåter. Jeg er altså ikke så bekymret for seilkunskapene. Derfor ønsker jeg meg et kurs som fokuserer på de tingene jeg ikke kan så godt. Som å legge til, navigasjon osv. (Som skipperen stort sett har tatt seg av). I tillegg ønsker jeg meg et kurs jeg kan ta sammen med min kone, som har så godt som null erfaring. Har noen ideer til opplegg som kunne passe for oss? Mener å ha lest om et (praktisk) kurs som fokuserte på det å legge til, ankre opp osv. Og som i tillegg var laget spesielt med tanke på par som hadde kjøpt båt sammen. Men klarer ikke å finne det igjen. Noen som har sett det samme? -ohmen(Oslo) Sitér dette innlegget Link to post
opus Svart 1.Februar.2010 Del på Facebook Svart 1.Februar.2010 Heisan ! Flere som pleier annonsere på finn`s bruktbåt-sider, søk på pris "lav-høy". F.eks : http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=20434277 Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 1.Februar.2010 Del på Facebook Svart 1.Februar.2010 Norsk Seil og navigasjonsskole kan jeg anbefale men de holder til litt ned på østfoldsiden Sitér dette innlegget Link to post
ohmen Svart 1.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Februar.2010 Takk! Ser iofs bra ut begge deler, men jeg tenkte mer på kurs som gikk direkte på utfordringer knyttet til det å legge til, ankre opp osv. Jeg tror(vet ikke...) at disse generelle seilkursene fokuserer mye på selve seilasen, og den har jeg somsagt kontroll på. Skulle gjerne ha hatt kyndig instruksjon der man terper på å legge til sammen med kona :-) Det kan fort bli litt stress når man skal gjøre dette som fersk kaptein og kun har en 50 kilos dame, uten erfaring til å hjelpe seg. -ohmen Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 1.Februar.2010 Del på Facebook Svart 1.Februar.2010 Foreslår at du melder deg inn i en seilforening. Er ikke det minste flaut å be om råd, både teoretisk og praktisk der. Alle har vært nybegynnere. Også blir du raskt kjent med andre hyggelig folk (seilere). Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 1.Februar.2010 Del på Facebook Svart 1.Februar.2010 Norsk Seil og navigasjonsskole kan jeg anbefale... Jeg har tatt kurs hos disse, og vi brukte mange timer på tillegging. Alle ombord fikk flere forsøk på å legge til brygge i spring, longside ved fjell, baug inn, anker fra hekken samt svai. (Sleit nesten ut brygga i Grebbestad med ørten tillegginger på rappen). Nå er det over 20 år siden jeg tok dette kurset, men hvis de ikke har endret læreplanen er dette nettopp noe av det de fokuserer på. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Hav Svart 1.Februar.2010 Del på Facebook Svart 1.Februar.2010 Hei ohmen! Sjekk ut Naviko Seilskole. De har kurs for folk på forskjellige nivåer, b.l.a med fokus på havnemanøver... Jeg har ikke noe erfaring med de, men har tenkt tanken om å ta et kurs der selv også(seilkurs). Nå om vinteren holder de kurs i varmere strøk, bare se her Må si jeg har meget lyst på et seilkurs i varmere strøk nå om dagen... Hav Sitér dette innlegget Link to post
Athene Svart 1.Februar.2010 Del på Facebook Svart 1.Februar.2010 Sjekk ut http://www.lundebaatskole.no/ De holder til i Leangbukta i Asker. Jeg har båtplass samme sted og ut fra egne observasjoner virker det som om tillegging til brygge er en viktig del av kurset... Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 1.Februar.2010 Del på Facebook Svart 1.Februar.2010 Jeg har tatt kurs hos disse, og vi brukte mange timer på tillegging. Jeg tok et 6dagers kurs hos disse i 1994-95 ? i en najad 360 , vi terpet også mye på dette og i tillegg så øvde vi mye på MOB og nattseilas med navigasjonsfokus , veldig bra kurs. Men skal man terpe på tillegging og navigasjon only så tror jeg faktisk at et enkelt båtførerbevis vil gi basic navigasjon og øving med egen båt på ledig brygge i lite vind en ettermiddag vil gi det man trenger. Evnt sammen med en god seiler til å instruere. Dette med å legge til blir man aldri utlært på og jeg selv bommer innimellom selv om jeg har gjort det utallige ganger , det fine med seilbåt er at det hele gjerne skjer i sakte kino og da er det retrettmulighet , spesielt om man øver en dag det blåser en liten bris fra brygga. Sitér dette innlegget Link to post
ÅtteGlass Svart 1.Februar.2010 Del på Facebook Svart 1.Februar.2010 Ta kontakt. Hvis ikke det passer med et av våre vanlige kurs, så kan vi sette opp et kurs helt tilpasset dine ønsker. Vi bruker seilbåter fra 28' til 52' og seiler ut fra Kongen eller Bestumkilen. Oslo Seil- og Båtskole Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.