Hasla 26 Startet 1.Februar.2010 Del på Facebook Startet 1.Februar.2010 (redigert) Hei jeg har kjøpt meg ny pakkboks fettsmurt med talgpakning,men så har jeg tenkt og bytte denne til oljesmurt i steden.Tenkte denne er lettere og vedlikeholde ,var nede hos Båtbua i dag for og bytte men de måtte bestille til meg.Men de sa att denne jeg hadde nå fettsmurte var og andbefale siden akselen var brukt,den ene sa att det var dumt og bytte til oljesmurt for da kunne båten plopp plopp san til meg.Er dette fakta eller fleip.Men jeg skal jo kappe akselen så pakkboks kommer ikke på samme sted,denne oljesmurt er det ikke denne det ikke skal dryppe ta eller er dette feil.Hva er og andbefale`? Redigert 1.Februar.2010 av Hasla 26 (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
succes 42 1980 Svart 1.Februar.2010 Del på Facebook Svart 1.Februar.2010 Du må ha glatt aksel med oljesmurte pakkboksen for der er det simringer.Har du det skal det gå, men oftes er det litt dreieriller i aksler der hvor det er brukt fettsmurt pakkboks med talgpakning. Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 1.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Februar.2010 For ta en tur og se mer på akselen,men denne pakkboks blir stående ett annet sted på denne enn den gamle. Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
succes 42 1980 Svart 1.Februar.2010 Del på Facebook Svart 1.Februar.2010 om den blir flyttet spiller ingen rolle enten er akslen glatt eller litt ru dreie mønster. Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 1.Februar.2010 Del på Facebook Svart 1.Februar.2010 En annen ting er at den gamle pakkboksen ofte har laget riper/slitasje i akselen, særlig om den er av typen med lager. GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Estelle Svart 1.Februar.2010 Del på Facebook Svart 1.Februar.2010 Sto overfor samme problemstilling da jeg eide en Nidelv 24 for noen år tilbake. Jeg hadde pakkboks med talgpakning, og ville bytte til oljesmurt med simmerringer (type Sleipner). Etter å ha montert oljesmurt pakkboks etter alle kunstens regler viste det seg raskt at oljen i beholderen ble en grå suppe bestående av sjøvann og olje Fant ikke ut hva som var den egentlige årsaken, kanskje akselen hadde noen tidligere slitemerker eller riller?? Uansett; løsningen ble å bytte tilbake til gammel pakkboks med talgpakning Har imidlertid hørt mange gode erfaringer med oljesmurt pakkboks (dette var en av grunnene til at jeg skiftet), så det kan jo bare vært jeg som var uheldig. Uansett - ville ikke investert mye penger og krefter i å erstatte talgsmurt pakkboks hvis jeg en gang får båt med den type pakkboks. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 1.Februar.2010 Del på Facebook Svart 1.Februar.2010 (redigert) Jeg har også lurt på oljesmurt, men da jeg spørte om dette på båtsenteret anbefalte han ikke denne. Ikke ga han noen grunn heller. Han mente talgpakning var best, så da beholder jeg like greit den jeg har. Redigert 1.Februar.2010 av M/S Bastard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 1.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Februar.2010 Ser talg er andbefalt mest hvis ikke ny aksel,syntes det hadde vært enklere med olje men men vi for se. Det med att olje beholder og gråsuppe har vel noe med att den ikke har blitt lufta? Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Vindfang Svart 1.Februar.2010 Del på Facebook Svart 1.Februar.2010 Hei Hvis du ønsker ett vedlikeholdsfritt alternativ, kan du sjekke denne : www.shaftseal.com (har ikke lært det med link ennå ). Fant ut at jeg hadde disse på min båt. Koster "litt" men er helt lekkasjefri med bare sesongvis etterjustering etter bruksanvisning. Båtverkstedet bestilte fra Sverige i forbindelse med bytte av aksel på min båt. Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 1.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Februar.2010 http://www.shaftseal.com/categories la linken ut for lese litt Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
TMe Svart 1.Februar.2010 Del på Facebook Svart 1.Februar.2010 http://www.shaftseal.com/categories Ref. Alegria Denne tetningen er av samme type som brukes i de flerte vannpumper på bilmotorer. Den holder tett og er tilnærmet evigvarende. Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 1.Februar.2010 Del på Facebook Svart 1.Februar.2010 (redigert) Oljesmurte pakkbokser er oftere vanskeligere å vedlikeholde fordi du må bytte simringer med jevne mellomrom, da spørs det om det er greit å komme til å skru av flensen for å trekke ut akselen, så må systemet luftes ved sjøsetting da. Å fylle på olje vs fylle fett er vel ett fett.... Redigert 1.Februar.2010 av free (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 1.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Februar.2010 (redigert) Det var denne jeg tenkte på men begynner og miste lysten på denne oljesmurte nå http://www.sleipner.no/no/templates/index....mp;selected2=19 Foresten er det noen her som har prøvd denne på en brukt aksel med hell? Redigert 1.Februar.2010 av Hasla 26 (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
blueline Svart 1.Februar.2010 Del på Facebook Svart 1.Februar.2010 Jeg kastet ut en pakkboks med talgpakning i min gamle Nimbus. Satt inn Volvo pakkboks(kondom) som er fettsmurt. Den holdt helt tett selv med gammel aksling. Vedlikeholdet består i å sprøyte inn litt fett hver vår og klemme på den slik at den tømmes for luft. Har tidligere hatt fettsmurt pakkboks med simringer og det fungert også fint. Pakkbokser med talg er noe av det mest driftsikre men smådryppingen liker jeg ikke da jeg vil ha det tørt under dørken. Talgpakning er vel en av de mest driftssikre løsningene, men på en fritidsbåt med noen hundre gangtimer i året så. Pakkboksen som er nevnt tidligere i tråden har jeg ikke erfaring med. Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 1.Februar.2010 Del på Facebook Svart 1.Februar.2010 (redigert) Ang. Shaft seal. Eg har ingen erfaring med denne, men det er vel samme prinsippet som en mekanisk akseltetning på en pumpe. Dei går jo i åresvis på 700-3600 rpm. som regel uten problem. Heller ingen slitasje på aksling. Ser at denne muligens har 2 stk. O-ringer mot aksling. En enda bedre løsning er når dette tetningsområdet er 10-15 mm bredt, da vil ikke tæring på aksling forårsake lekkasje. Men dette er strengt tatt pirking. Prisnivå på denne???? En normal mek. aksel. tetning i dim. ca. 50 mm ligg vel kanskje på 1500-3000 ??? Redigert 1.Februar.2010 av volfro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SandAnker Svart 1.Februar.2010 Del på Facebook Svart 1.Februar.2010 ...... da spørs det om det er greit å komme til å skru av flensen for å trekke ut akselen, så må systemet luftes ved sjøsetting da Dette har jeg aldri gjort, hvordan gjør du dette? Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 1.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Februar.2010 Det er vel en lufte skrue på denn. Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
SandAnker Svart 1.Februar.2010 Del på Facebook Svart 1.Februar.2010 ok, det må jeg sjekke, må forøvrig bytte cutless lagret på vår båt, så da bytter jeg nok Pakkboks i samme slengen tenker jeg Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 1.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Februar.2010 Ok men hva slags pakkboks velger du da?ikke lett Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
SandAnker Svart 1.Februar.2010 Del på Facebook Svart 1.Februar.2010 Nope, er ikke det, jeg tenkte på den olje smurte som du hadde funnet frem fra Sleipner. evnt en med Talgpakning, den er lettere og vedlikeholde neste gang. Den som jeg har nå, er det simringer på Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 1.Februar.2010 Del på Facebook Svart 1.Februar.2010 Foresten er det noen her som har prøvd denne på en brukt aksel med hell? Jeg byttet til den pakkboksen sommeren 2009 mer om det i DENNEtråden. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Gutek Svart 2.Februar.2010 Del på Facebook Svart 2.Februar.2010 Hei ! Det beste rådet har du fått av blueline.Volvokondomen er ovelegen alt annet.Nesten ikke vedlikehold og aldri en dråpe i båten. Hilsen Gutek Sitér dette innlegget Link to post
Hallais Svart 2.Februar.2010 Del på Facebook Svart 2.Februar.2010 Det beste rådet har du fått av blueline.Volvokondomen....... aldri en dråpe i båten....... Har nå hatt volvokondomen i båten i 3 år. (Tidligere talgpakning som dryppet mye. ) Var noe skeptisk før montering, men ser (enda) ikke noe negativt. Enkelt med litt fett og "klemming" etter sjøsetting. Helt tett og tørt, ingen drypping. Sitér dette innlegget Krokede ror gjere lang fjord. Mvh, "Minitrawler" Hallais Link to post
Disisel Svart 2.Februar.2010 Del på Facebook Svart 2.Februar.2010 Har hatt dripless seal i 8 år, veldig fornøyd, ingen drypping, tett som ei potte. Ikke noe vedlikehold. Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 2.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Februar.2010 Hvem selger det Volvo kondomet bare dem som selger Volvo eller har foreks Maritim dette ser det ikke der men men nå har jeg lest innleggene til Vanntro.Jeg har nytt hylse rør og power ledd så noe fett er det ikke der,og så har jeg lyst til og ikke han noe vann fett klin i båten,skal eller har lyst til og ha det rent akkurat som jeg har det under panseret på bilen Dette er fakta liker og ha det pent og rent. Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.