Jump to content

Hvilken er best Pakkboks?


Hasla 26

Recommended Posts

Hei jeg har kjøpt meg ny pakkboks fettsmurt med talgpakning,men så har jeg tenkt og bytte denne til oljesmurt i steden.Tenkte denne er lettere og vedlikeholde :crazy: ,var nede hos Båtbua i dag for og bytte men de måtte bestille til meg.Men de sa att denne jeg hadde nå fettsmurte var og andbefale siden akselen var brukt,den ene sa att det var dumt og bytte til oljesmurt for da kunne båten plopp plopp san :giggle: til meg.Er dette fakta eller fleip.Men jeg skal jo kappe akselen så pakkboks kommer ikke på samme sted,denne oljesmurt er det ikke denne det ikke skal dryppe ta eller er dette feil.Hva er og andbefale`? :rolleyes:

Redigert av Hasla 26 (see edit history)

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post

Sto overfor samme problemstilling da jeg eide en Nidelv 24 for noen år tilbake. Jeg hadde pakkboks med talgpakning, og ville bytte til oljesmurt med simmerringer (type Sleipner).

Etter å ha montert oljesmurt pakkboks etter alle kunstens regler viste det seg raskt at oljen i beholderen ble en grå suppe bestående av sjøvann og olje :nonod:

 

Fant ikke ut hva som var den egentlige årsaken, kanskje akselen hadde noen tidligere slitemerker eller riller??

Uansett; løsningen ble å bytte tilbake til gammel pakkboks med talgpakning :yesnod:

 

Har imidlertid hørt mange gode erfaringer med oljesmurt pakkboks (dette var en av grunnene til at jeg skiftet), så det kan jo bare vært jeg som var uheldig. Uansett - ville ikke investert mye penger og krefter i å erstatte talgsmurt pakkboks hvis jeg en gang får båt med den type pakkboks.

Link to post

Hei

Hvis du ønsker ett vedlikeholdsfritt alternativ, kan du sjekke denne : www.shaftseal.com (har ikke lært det med link ennå ). Fant ut at jeg hadde disse på min båt. Koster "litt" men er helt lekkasjefri med bare sesongvis etterjustering etter bruksanvisning. Båtverkstedet bestilte fra Sverige i forbindelse med bytte av aksel på min båt.

Link to post

Jeg kastet ut en pakkboks med talgpakning i min gamle Nimbus. Satt inn Volvo pakkboks(kondom) som er fettsmurt. Den holdt helt tett selv med gammel aksling. Vedlikeholdet består i å sprøyte inn litt fett hver vår og klemme på den slik at den tømmes for luft. Har tidligere hatt fettsmurt pakkboks med simringer og det fungert også fint. Pakkbokser med talg er noe av det mest driftsikre men smådryppingen liker jeg ikke da jeg vil ha det tørt under dørken. Talgpakning er vel en av de mest driftssikre løsningene, men på en fritidsbåt med noen hundre gangtimer i året så. Pakkboksen som er nevnt tidligere i tråden har jeg ikke erfaring med.

Link to post

Ang. Shaft seal.

 

Eg har ingen erfaring med denne, men det er vel samme prinsippet som en mekanisk akseltetning på en pumpe.

Dei går jo i åresvis på 700-3600 rpm. som regel uten problem. Heller ingen slitasje på aksling.

Ser at denne muligens har 2 stk. O-ringer mot aksling. En enda bedre løsning er når dette tetningsområdet er

10-15 mm bredt, da vil ikke tæring på aksling forårsake lekkasje. Men dette er strengt tatt pirking.

 

Prisnivå på denne????

En normal mek. aksel. tetning i dim. ca. 50 mm ligg vel kanskje på 1500-3000 ???

Redigert av volfro (see edit history)
Link to post
Foresten er det noen her som har prøvd denne på en brukt aksel med hell? :drink:

 

Jeg byttet til den pakkboksen sommeren 2009 mer om det i DENNEtråden.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Det beste rådet har du fått av blueline.Volvokondomen....... aldri en dråpe i båten.......

Har nå hatt volvokondomen i båten i 3 år. (Tidligere talgpakning som dryppet mye. :cryin:) Var noe skeptisk før montering, men ser (enda) ikke noe negativt. Enkelt med litt fett og "klemming" etter sjøsetting. Helt tett og tørt, ingen drypping. :yesnod:

Krokede ror gjere lang fjord.

Mvh, "Minitrawler" Hallais

Link to post

Hvem selger det Volvo kondomet bare dem som selger Volvo eller har foreks Maritim dette ser det ikke der men :wink: men nå har jeg lest innleggene til Vanntro.Jeg har nytt hylse rør og power ledd så noe fett er det ikke der,og så har jeg lyst til og ikke han noe vann fett klin i båten,skal eller har lyst til og ha det rent akkurat som jeg har det under panseret på bilen :wink: Dette er fakta liker og ha det pent og rent.

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...