Jump to content

Hvilken er best Pakkboks?


Hasla 26

Recommended Posts

Jeg ville også ha en tett pakkboks ,våren 09 skiftet jeg alt fra girkasse til propell var ikke helt sikker på dette arbeide. Så det gjorde glomma båt isamtaler med sleipner ble de andbefalt den fettsurte med talgpakning mindre vedlikehold mente de.Så det ble ingen tet pakkboks på meg. Men i ettertid har jeg set den fra volvo. Hvor mange timer varer det fettet? For jeg tar båten opp bare vert 5 år.

Link to post
Ja, vet at pakkboks kommer i mellom, men mellom pakkboksen og hylsa er det jo bare en slange, er det nok altså?

 

Ja det skal være nok når det leddet har fått eventuelt denne vinkel den skal ha så blir denne der regner jeg med,men dette er nytt for meg også forstår hva du mener nå med hylsa osv,Regner med Exit kommer snart her han har montert en del sånne. :drink:

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post

Hei

 

Jeg har pr i dag oljesmurt pakkboks, og kommer ikke til å benytte meg av fettsmurt. Denne er riktignok ganske ny, men har allerede vært med på ca 3000 timer. Potte tett, har ikke sett en eneste dråpe fra denne, likesom på tomgangskjøring som på bånn fjøl. Oljeforbruket i beholderen har vært lik 0, dessuten så er det jo bare å løfte på motorlokket å ta en titt hvis man lurer. Personlig så synes jeg fettboksen var en mer vrien variant, og ikke minst grisete. Men myten om at simringene i pakkboks må byttes ofte kan sikkert stemme, selvom jeg ikke har opplevd dette selv.

 

Powertrain leddet (CV120) har innebygget trustelager og trenger derfor ikke noe oppheng i båten forøvrig slik som vi er vandt med fra andre fleksible akselkoblinger. Selvom leddet tåler et vinkelavik på 8 grader så er det viktig at senter på girflensen og senter på akselflensen er i samme høyde. Man skulle tro at vinkelavviket burde lage kast i akselen.Det var ihvertfall min største bekymring første gangen, men dette stemmer ikke. Selv installerte jeg dette bare på noen få minutter på "øyemål" og under 3400 rpm på motorer (1600 på akselen) var det mindre en 1/10 mm kast i akselen. Det er selvfølgelig meget viktig at akselen ligger i senter av hylserøret i det man monterer det i sammen.

 

Selv har jeg 90 lang cm aksel med diameter på 40 mm, uansett hvor nøye jeg var med oppretting (når jeg hadde fast flens på akselen) så var det antydninger til kast under gange (selv når vi benyttet oss av lasermål). Dette blei eliminert straks jeg satte på powertrainleddet, selvom jeg da hadde et vinkelavvik på ca 5 grader. Akselen har mao aldri gått så sentrert og fint i hylserøret.

 

Hvis dere lurer på hvordan dette fungerer under gange så kan dere jo se på filmen av marex på hjemmesiden vår www.lomatecnorge.no. Her opprettet vi også gearflens mot leddet under øyemål, enda så var det ikke antydning til kast i akselen. VannTro var med på prøveturen og kan bekrefte dette.

 

Den største forandringen foruten at selve opprettingen blir mye lettere var riktignok selve komforen, langt mindre vibrasjon. Mindre vibrasjon selv når motoren stod i nøytral. Alt i alt ble komforen bedre, og støyet meget mindre.

 

Så for min del så synes jeg leddet er verdt prisen, og vel så det. Etter å ha prøvd det en gang, så hadde jeg godt kunne betalt det dobbelte for det hvis jeg skulle kjøpt det igjen.

 

Sender en link til filmen. Er ikke lange snutten dere ser av leddet men det er ihvertfall synlig :smiley:

 

http://www.youtube.com/watch?v=BHOgLN5rnP8

Link to post

Alle akseltetninger har på en eller annen måte et litt betent forhold til selve propellakslingen. Det er av samme akselproblem at pumper har tetninger som ligger an mot en hylse. Denne hylsen er relativt stasjonær mot akslingen, og kan enkelt skiftes ut. Selv kjører Hulda nå med Volvo-kondomet. Nå har motoren over 9 år snurret ca. 350 timer. Propellakslingen har snurret en hel del mer, seiling med fast propell. Jeg er meget godt fornøyd med Volvo-kondomet, og kunne ikke tenke meg å skifte til pakkboks verken med oil seals eller talgkpakning. Når kondomet en gang om noen få år skal skiftes ut, regner jeg med at jeg har en slitegrop i akslingen. Da kommer jeg til å kjøre akseltetning av typen 'mekanisk pumpetetning'. Det finnes flere typer, en er nevnt i et av innleggene her. En annen heter Lasdrop, www.aquamer.se. Slike tetninger kan også leveres med en sikkerhetsdings, slik at det ikke blir stor lekkasje om selve tetningen eller belgen skulle ryke. Til min 40 mm aksling vil jeg tro at jeg havner mellom 2- og 3000 kroner for en slik sak. Hvis jeg da ikke kjøper fra f.eks. USA.

 

Ser også av annonsen at de har homokinetiske ledd av typen Hydradrive som tar opp til 16 grader vinkelavvik. Hulda fant et ledd i søpla av typen som forhandles av Progress (Aqua drive). Den ene knuten var rustet fast. Byttet aksiallageret med et standard vedlikeholdsfritt industrilager. Den defekte knuten ble erstattet med en knute fra en forhjulsdrevet Ford (av den sterkere typen). Dette har ruslet og gått siden. Denne delen av jobben ble utført av GKN på Furuset utenfor Oslo. De er spesialister på overhaling og tilpassing av driv- og mellomakslinger til biler, maskiner og båter. Flinke folk som tar fornuftig betaling.

Link to post

Dette Aquadrevet Hulda snakker om er ikke powertrain leddet. Forhåpentligvis så har ikke disse rukket å ruste riktig ennå, da konseptet er ganske nytt. Powertrainleddet er vedlikeholdsfritt.

 

Aquadrive leddet krever at man gjør fysiske inngrep i motorrommet slik at trustelageret er fast montert, men er jo selvfølgelig en drøm å bruke.

Link to post

Leddet som jeg fant i søpla hadde stått i en sjark. Den bakre knuten hadde stått lang tid under bunnvannet i båten. Det var ikke rart at det hadde tatt kvelden. Alle disse homokinetiske leddene er like vedlikeholdsfrie som leddene på hvilken som helst forhjulsdrevet bil. Ford'en min har rundet 200 000 km og Jeep'en 250 000 km, og begge har rundet 10 år med meget god margin. Knutene er originalene. Man bør i hvertfall ikke bekymre som over på putte slike i båten. Så lenge de er av ankjent fabrikat. Redningsselskapet bruker også slike ledd.

 

Nå kjenner jeg ikke leddet til EXIT II. Men kravet til akselsentere i samme høyde indikerer at man kan ha vikelfeil, men ikke parallell offset. Hvilket igjen indikerer at systemet har ett fleksibelt element. Derved behøver man muligens heller ikke et aksiallager som er festet til skroget. Har du en link som viser til teknisk spec? Kunne vært interessant og tatt en nærmere titt.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Forresten! Da jeg fjernet gammel installasjon i Jodan så satte jeg igjen med et gammelt ledd av et eller annet slag (til 35mm aksel), samt ubrukt 1.3 m 35 mm aksel og 4 bladet propell (usikker på målene). Leddet så ut til å kunne stamme fra bil industrien. Uansett, dette leddet gir jeg gjerne bort gratis hvis det er noen som trenger det. Er det noen som trenger akselen og propellen så selger jeg dette meget billig (ubrukt)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...