M/S Bastard Svart 2.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 Lurer på noe ang powerledd, må akslingen lagres opp noe ekstra? Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 2.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 Nei det kan jeg ikke meg vekta på denne blir på girkassa ,var faktiskt litt beskymra selv har ett sånn ledd ved siden av meg nå. Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
M/S Bastard Svart 2.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 Jeg vet at den gamle typen ble lagret opp, men på den nye typen ser jeg for meg at akslingen vil klaske i hylsa. Finnes det noe video som viser den nye typen under gange? Sitér dette innlegget Link to post
succes 42 1980 Svart 2.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 Er ikke walberg marine ute på ullerøy volvo forhandler? Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 2.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 (redigert) Ja på linken til Lomatec Redigert 2.Februar.2010 av Hasla 26 (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
M/S Bastard Svart 2.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 Jo den har jeg vel sett, men så ikke akslingen mot hylsa der. Er det jeg er mest spent på Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 2.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 (redigert) Hva mener du att denne slenger eller att denne blir for stor kommer jo pakkboks i mellom Bare lagt til når du bruker denne så bør ikke opprettningen være så nøye tåler 8 gr avik denne. Redigert 2.Februar.2010 av Hasla 26 (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
M/S Bastard Svart 2.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 Ja, vet at pakkboks kommer i mellom, men mellom pakkboksen og hylsa er det jo bare en slange, er det nok altså? Sitér dette innlegget Link to post
succes 42 1980 Svart 2.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 Jeg ville også ha en tett pakkboks ,våren 09 skiftet jeg alt fra girkasse til propell var ikke helt sikker på dette arbeide. Så det gjorde glomma båt isamtaler med sleipner ble de andbefalt den fettsurte med talgpakning mindre vedlikehold mente de.Så det ble ingen tet pakkboks på meg. Men i ettertid har jeg set den fra volvo. Hvor mange timer varer det fettet? For jeg tar båten opp bare vert 5 år. Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 2.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 Ja, vet at pakkboks kommer i mellom, men mellom pakkboksen og hylsa er det jo bare en slange, er det nok altså? Ja det skal være nok når det leddet har fått eventuelt denne vinkel den skal ha så blir denne der regner jeg med,men dette er nytt for meg også forstår hva du mener nå med hylsa osv,Regner med Exit kommer snart her han har montert en del sånne. Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
M/S Bastard Svart 2.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 Det blir spennende og få en forklaring ja, hvor mye måtte du ut med for det leddet? Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 2.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 Spør han kommer snart,skulle bare spise først Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
EXIT II Svart 2.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 Hei Jeg har pr i dag oljesmurt pakkboks, og kommer ikke til å benytte meg av fettsmurt. Denne er riktignok ganske ny, men har allerede vært med på ca 3000 timer. Potte tett, har ikke sett en eneste dråpe fra denne, likesom på tomgangskjøring som på bånn fjøl. Oljeforbruket i beholderen har vært lik 0, dessuten så er det jo bare å løfte på motorlokket å ta en titt hvis man lurer. Personlig så synes jeg fettboksen var en mer vrien variant, og ikke minst grisete. Men myten om at simringene i pakkboks må byttes ofte kan sikkert stemme, selvom jeg ikke har opplevd dette selv. Powertrain leddet (CV120) har innebygget trustelager og trenger derfor ikke noe oppheng i båten forøvrig slik som vi er vandt med fra andre fleksible akselkoblinger. Selvom leddet tåler et vinkelavik på 8 grader så er det viktig at senter på girflensen og senter på akselflensen er i samme høyde. Man skulle tro at vinkelavviket burde lage kast i akselen.Det var ihvertfall min største bekymring første gangen, men dette stemmer ikke. Selv installerte jeg dette bare på noen få minutter på "øyemål" og under 3400 rpm på motorer (1600 på akselen) var det mindre en 1/10 mm kast i akselen. Det er selvfølgelig meget viktig at akselen ligger i senter av hylserøret i det man monterer det i sammen. Selv har jeg 90 lang cm aksel med diameter på 40 mm, uansett hvor nøye jeg var med oppretting (når jeg hadde fast flens på akselen) så var det antydninger til kast under gange (selv når vi benyttet oss av lasermål). Dette blei eliminert straks jeg satte på powertrainleddet, selvom jeg da hadde et vinkelavvik på ca 5 grader. Akselen har mao aldri gått så sentrert og fint i hylserøret. Hvis dere lurer på hvordan dette fungerer under gange så kan dere jo se på filmen av marex på hjemmesiden vår www.lomatecnorge.no. Her opprettet vi også gearflens mot leddet under øyemål, enda så var det ikke antydning til kast i akselen. VannTro var med på prøveturen og kan bekrefte dette. Den største forandringen foruten at selve opprettingen blir mye lettere var riktignok selve komforen, langt mindre vibrasjon. Mindre vibrasjon selv når motoren stod i nøytral. Alt i alt ble komforen bedre, og støyet meget mindre. Så for min del så synes jeg leddet er verdt prisen, og vel så det. Etter å ha prøvd det en gang, så hadde jeg godt kunne betalt det dobbelte for det hvis jeg skulle kjøpt det igjen. Sender en link til filmen. Er ikke lange snutten dere ser av leddet men det er ihvertfall synlig http://www.youtube.com/watch?v=BHOgLN5rnP8 Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 2.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 Ser du har kort aksling, min er rundt 2 meter, 40 mm. Hvor mye ga du for leddet? Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 2.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 Har hatt volvo kondom på alle 3 båtene. Ikke en dråpe lekkasje fra dei annet enn når eg klemmer på dei når eg setter ut båten. Eg har ikke praktisert greassmøring heller. Skifter når den er 5 år gammel uansett. Trur det er det som er anbefalt?? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 Alle akseltetninger har på en eller annen måte et litt betent forhold til selve propellakslingen. Det er av samme akselproblem at pumper har tetninger som ligger an mot en hylse. Denne hylsen er relativt stasjonær mot akslingen, og kan enkelt skiftes ut. Selv kjører Hulda nå med Volvo-kondomet. Nå har motoren over 9 år snurret ca. 350 timer. Propellakslingen har snurret en hel del mer, seiling med fast propell. Jeg er meget godt fornøyd med Volvo-kondomet, og kunne ikke tenke meg å skifte til pakkboks verken med oil seals eller talgkpakning. Når kondomet en gang om noen få år skal skiftes ut, regner jeg med at jeg har en slitegrop i akslingen. Da kommer jeg til å kjøre akseltetning av typen 'mekanisk pumpetetning'. Det finnes flere typer, en er nevnt i et av innleggene her. En annen heter Lasdrop, www.aquamer.se. Slike tetninger kan også leveres med en sikkerhetsdings, slik at det ikke blir stor lekkasje om selve tetningen eller belgen skulle ryke. Til min 40 mm aksling vil jeg tro at jeg havner mellom 2- og 3000 kroner for en slik sak. Hvis jeg da ikke kjøper fra f.eks. USA. Ser også av annonsen at de har homokinetiske ledd av typen Hydradrive som tar opp til 16 grader vinkelavvik. Hulda fant et ledd i søpla av typen som forhandles av Progress (Aqua drive). Den ene knuten var rustet fast. Byttet aksiallageret med et standard vedlikeholdsfritt industrilager. Den defekte knuten ble erstattet med en knute fra en forhjulsdrevet Ford (av den sterkere typen). Dette har ruslet og gått siden. Denne delen av jobben ble utført av GKN på Furuset utenfor Oslo. De er spesialister på overhaling og tilpassing av driv- og mellomakslinger til biler, maskiner og båter. Flinke folk som tar fornuftig betaling. Sitér dette innlegget Link to post
EXIT II Svart 2.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 Vi er forhandlere av Sleipner. Prisen avhenger av hvordan girkasse du har, altså flenstype. Sitér dette innlegget Link to post
EXIT II Svart 2.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 Dette Aquadrevet Hulda snakker om er ikke powertrain leddet. Forhåpentligvis så har ikke disse rukket å ruste riktig ennå, da konseptet er ganske nytt. Powertrainleddet er vedlikeholdsfritt. Aquadrive leddet krever at man gjør fysiske inngrep i motorrommet slik at trustelageret er fast montert, men er jo selvfølgelig en drøm å bruke. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 (redigert) Leddet som jeg fant i søpla hadde stått i en sjark. Den bakre knuten hadde stått lang tid under bunnvannet i båten. Det var ikke rart at det hadde tatt kvelden. Alle disse homokinetiske leddene er like vedlikeholdsfrie som leddene på hvilken som helst forhjulsdrevet bil. Ford'en min har rundet 200 000 km og Jeep'en 250 000 km, og begge har rundet 10 år med meget god margin. Knutene er originalene. Man bør i hvertfall ikke bekymre som over på putte slike i båten. Så lenge de er av ankjent fabrikat. Redningsselskapet bruker også slike ledd. Nå kjenner jeg ikke leddet til EXIT II. Men kravet til akselsentere i samme høyde indikerer at man kan ha vikelfeil, men ikke parallell offset. Hvilket igjen indikerer at systemet har ett fleksibelt element. Derved behøver man muligens heller ikke et aksiallager som er festet til skroget. Har du en link som viser til teknisk spec? Kunne vært interessant og tatt en nærmere titt. Redigert 2.Februar.2010 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
EXIT II Svart 2.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 Men det geniale med powertrainleddet er at man bare putter det rett på plass, på akkuart samme måte som en vanlig flens. Viktig er det selvfølgelig at man drar til skruene på klemnavet med momentnøkkel. Sitér dette innlegget Link to post
EXIT II Svart 2.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 Forresten! Da jeg fjernet gammel installasjon i Jodan så satte jeg igjen med et gammelt ledd av et eller annet slag (til 35mm aksel), samt ubrukt 1.3 m 35 mm aksel og 4 bladet propell (usikker på målene). Leddet så ut til å kunne stamme fra bil industrien. Uansett, dette leddet gir jeg gjerne bort gratis hvis det er noen som trenger det. Er det noen som trenger akselen og propellen så selger jeg dette meget billig (ubrukt) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 (redigert) Fant det: Powertrain, var som jeg tenkte. Redigert 2.Februar.2010 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
EXIT II Svart 2.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 Får ikke åpnet linken du la ut. Noe informasjon finnes dog på Sleipner sine hjemmesider. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 2.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 En annen heter Lasdrop, www.aquamer.se. Slike tetninger kan også leveres med en sikkerhetsdings, slik at det ikke blir stor lekkasje om selve tetningen eller belgen skulle ryke. Til min 40 mm aksling vil jeg tro at jeg havner mellom 2- og 3000 kroner for en slik sak. Hvis jeg da ikke kjøper fra f.eks. USA. Skal disse ha vann som smøring? Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 2.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 Data her http://www.sleipner.no/no/templates/index....p;selected2=107 Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.