Hulda Svart 2.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 Skal disse ha vann som smøring? Korrekt. Det er den ene grunnen til at dette blir neste valg. Den andre er at de er relativt stasjonære mot akslingen. De har heller ikke o-ringer som gnukker mot akslingen. Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 2.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 (redigert) Men tilbake til pakkboks for ikke sove om natten her tenker på plopp plopp,ringer snart fra Båtbua blir det ja til oljesmurt dette kunne jeg ordnet igjenom Exit også men har denne nye fettsmurte som jeg har tenkt og bytte tilbake.? Redigert 2.Februar.2010 av Hasla 26 (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Gullfisk Svart 2.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 (redigert) Eget inntak eller, Hulda? Redigert 2.Februar.2010 av Gullfisk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 2.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 Nei men Svensken på Båtbua sa hvis oljesmurt plopp plopp Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
EXIT II Svart 2.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 (redigert) Hasla 26! du som er en racer på data. Laget et nytt emne tidligere i dag hvor jeg informerte om hvilke motorvarianter Lomatec nå hadde ferdigstillt, denne finner jeg ikke igjen ?? Har nemlig fått komplett oversikt over alle motorstørrelsene nå, de aller minste (15-20) og helt opp til 420 hk. Jeg ville valgt oljesmurt. Redigert 2.Februar.2010 av EXIT II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 2.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 Tar olje smurt ser litt ryddigere ut,ja har søkt men finner denne ikke Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Hulda Svart 2.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 Får ikke åpnet linken du la ut. Noe informasjon finnes dog på Sleipner sine hjemmesider. Den funker nå. Man kan si det slik at det man taper ett sted, vinner man et annet. For meg, og mange med meg, ønsker ikke at kraften fra propellen skal overføres til gearet og skal tas opp av skroget via motorfestene. Dernest er det mange som ikke greier å få nullet offset'et mellom akslingene, derav å dele vinkelfeilen i to like store deler. Dette er grunnene til at jeg gjorde mitt valg. Det er altså ikke noe her som løfter oss ut fra naturlovene. Dog kan jeg ikke fri meg fra tanken at dyttet fra leddet uten aksiallager til skroget vil gi en betydelig vertikal/horisontal løfte/sidekraft på motoren når vinkelfeilen går mot maks. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 Eget inntak eller, Hulda? Nei, vannet som kommer opp hylsa via cutless-lageret. Dette vannet gjør at tetningsflatene løfter seg noen mikron fra hverandre under gange. Vannet ligger som en slags kile, der kilen er størst mot akslingen og nesten null mot atmosfæren inne i båten. Den lille vannlekkasjen blir damp. Mulig at man kan se litt saltavleiring på tetningsringene etter lang tids bruk. Det blir det samme prinsippet som tetningen som ligger inne i vannpumpen på alle biler. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 Nei men Svensken på Båtbua sa hvis oljesmurt plopp plopp Det kommer sikkert av at de ikke har noe annet på hylla. Sitér dette innlegget Link to post
EXIT II Svart 2.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 Hasla26, ser du emnet jeg postet nå ? Lomatec motorer er navnet Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 2.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 Vi er forhandlere av Sleipner. Prisen avhenger av hvordan girkasse du har, altså flenstype. Gearet er PRM140S VR3 Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 2.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 (redigert) Ja ble låst du må gjøre litt om på overskriften står det. Forek Diverse Lomatecmotorer eller Noe annet eller legg denne under den andre siden. Redigert 2.Februar.2010 av Hasla 26 (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Gunga Din Svart 2.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 Selv kjører Hulda nå med Volvo-kondomet. Nå har motoren over 9 år snurret ca. 350 timer. Propellakslingen har snurret en hel del mer, seiling med fast propell. Jeg er meget godt fornøyd med Volvo-kondomet, og kunne ikke tenke meg å skifte til pakkboks verken med oil seals eller talgkpakning. samme erfaring har jeg......Volvo-kondomet er det beste jeg haft ! min aksel ligger o snurrer hele tiden da jeg seiler.....aldrig en dråpe inn Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hansi Svart 3.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2010 Volvo kondomet er sikkert gode greier det iht tilbakemelding fra brukerne. Virker som alle er fornøyd. Selv har jeg aldri hatt noe annet enn tradisjonelle pakkbokser med talgpakninger. Da jeg kjøpte nytt propellanlegg til Nord Westen høsten 2006 valgte jeg igjen Sleipner Motor som leverandør. Drypper litt men hva så, en har jo lensepumper ombord. Kan etter beste vilje ikke se noe problem med litt vann i båten som må lenses ut en gang i blant. Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 3.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2010 (redigert) Hasla 26! du som er en racer på data. Laget et nytt emne tidligere i dag hvor jeg informerte om hvilke motorvarianter Lomatec nå hadde ferdigstillt, denne finner jeg ikke igjen ?? Emnet er stengt siden det ikke følger regler for emnetitler Hvis du klikker på brukernavnet over avertaren din vil du se hvilke emner du har startet Redigert 3.Februar.2010 av Pathfinder (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 3.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2010 Drypper litt men hva så? Pakkboks med talgpakning tåler det meste og holder lenge. Drypper det mye er det bare å etterstramme litt. Er pakning utslitt, er det enkelt å legge på et par nye runder pakning. Med båten på vannet! Med hviket annet tetningssystem kan du det? Det er også en kjennsgjerning at hvis fleksibel muffe eller simmerring ryker blir fort lekkasen stor, mye større enn hva den vil bli med en slitt talgpakning. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 3.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2010 Jeg har fettsmurt boks med pakningsremser. Har nye pakninger, men drypper både når jeg går og når jeg ligger stille. Skal den ikke være tett når jeg ligger stille? Har jeg vært for pysete med stramming? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2010 Det, eller så har du fått spor i akslingen slik at du aldri får det tett, uansett. Så kan du stramme mer, og det lekker hele tiden mer. Eller så kan det hende at flettepakningene er utslitt. Du bør pirke ut det som ligger der før du legger inn nye. Personlig ser jeg ikke charmen med bunnvann. Hos meg er det dønn tørt og lekkasjefritt, og det er det nå på 10. året. Enkelte har sikker også flettepakninger i motorenes vannpumper, i begge ender av veivene og inn/ut på gearkassene. Bare for å føle gleden av at det lekker litt. Og så kan man reparere selv. Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 3.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2010 (redigert) ups så det nå sorry Redigert 3.Februar.2010 av Hasla 26 (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.